Laczkó Katalin – Mártonfi Attila: HelyesÃrás. Osiris Kiadó, Budapest, 2004. (Misad Katalin)
Laczkó KriszÂtiÂna–Mártonfi AtÂtiÂla: HeÂlyesÂÃrás. Osiris KiÂadó, BuÂdaÂpest, 2004, 1539 p.
EbÂben az évÂben A MaÂgyar Nyelv KéÂziÂkönyvÂtáÂra cÃmÂmel nyelÂvünk edÂdiÂgi legÂtelÂjeÂsebb beÂmuÂtaÂtáÂsát nyújÂtó könyvÂsoÂroÂzaÂtot inÂdÃÂtott az Osiris KiÂadó. Mind a szerÂzÅ‘k, mind a kiÂadó szerÂkeszÂtÅ‘ÂséÂge azt vallÂják, hogy a köÂteÂtek az anyaÂnyelvÂét beÂszéÂlÅ‘ emÂberÂre nem pasÂÂszÃv beÂfoÂgaÂdóÂként teÂkinÂteÂnek, haÂnem olyan vaÂlaÂkiÂként, aki soÂkat tud anyaÂnyelÂvéÂrÅ‘l, de még több isÂmeÂreÂtet szeÂrezÂhet önÂmaÂga, beÂszéÂlÅ‘ÂköÂzösÂséÂge és az eredÂméÂnyes komÂmuÂniÂkáÂció érÂdeÂkéÂben. A soÂroÂzat célÂja, hogy isÂmeÂreÂtet nyújtÂson, táÂjéÂkozÂtasÂson, minÂtát adÂjon, elÂigaÂzÃtÂson a felÂmeÂrüÂlÅ‘ kérÂdéÂsekÂben, s hogy a nyelÂvi érÂtéÂkeÂket sokÂféÂle szeÂreÂpükÂben muÂtasÂsa be.
A tÃzÂköÂteÂtes könyvÂsoÂroÂzat elÂsÅ‘ könyÂve a HeÂlyesÂÃrás cÃÂmű köÂtet. A szerÂzÅ‘k – Laczkó KriszÂtiÂna (ELÂTE BTK) és Mártonfi AtÂtiÂla (MTA–ELÂTE NagyÂszóÂtáÂri KuÂtaÂtóÂcsoÂport) – olyan átÂfoÂgó kéÂziÂkönyvÂként muÂtatÂják be köÂteÂtüÂket, amely a telÂjes heÂlyesÂÃráÂsi rendÂszert szem elÅ‘tt tartÂva az alaÂpokÂtól isÂmerÂteÂti és maÂgyaÂrázÂza a szaÂbáÂlyoÂkat, vaÂlaÂmint számÂba veÂszi azoÂkat az újabb keÂleÂtű vagy edÂdig szaÂbáÂlyoÂzatÂlan jeÂlenÂséÂgeÂket is, ameÂlyekÂre az érÂvényÂben leÂvÅ‘ szaÂbályÂzat nem tér ki. UgyanÂakÂkor fonÂtosÂnak tartÂják megÂjeÂgyezÂni, hogy az összÂtárÂsaÂdalÂmi elÂfoÂgaÂdottÂság és a teÂkinÂtéÂlyi érÂték miÂatt arÂra töÂreÂkedÂtek, hogy munÂkáÂjuk telÂjes egéÂszéÂben a maÂgyar heÂlyesÂÃrás 11. kiÂadáÂsán alaÂpulÂjon, hiÂszen jeÂlenÂleg MaÂgyarÂorÂszáÂgon és a haÂtáÂroÂkon túl a MaÂgyar TuÂdoÂmáÂnyos AkaÂdéÂmia HeÂlyesÂÃráÂsi BiÂzottÂsáÂga álÂtal kéÂszÃÂtett A maÂgyar heÂlyesÂÃrás szaÂbáÂlyai c. kiÂadÂvány 11. kiÂadáÂsa az érÂvéÂnyes és köÂveÂtenÂdÅ‘ (bár nem törÂvéÂnyi szaÂbáÂlyoÂzáÂsú) kodifikáció (9. o.).
A köÂtet két részÂbÅ‘l áll: az elÂsÅ‘ egyÂség téÂmaÂköÂreÂiÂre bontÂva muÂtatÂja be a maÂgyar heÂlyesÂÃrást, a máÂsoÂdik – szóÂtáÂri – rész peÂdig mintÂegy 200 000 szó, szóÂalak, kiÂfeÂjeÂzés, tuÂlajÂdonÂnév stb. ÃrásÂmódÂját rögÂzÃÂti, s egyútÂtal minÂtaÂként szolÂgál a haÂsonÂló szaÂvak, kiÂfeÂjeÂzéÂsek leÂÃráÂsáÂhoz.
A szaÂbályÂmaÂgyaÂráÂzó, taÂnácsÂadó elÂsÅ‘ részÂben a heÂlyesÂÃráÂsi részÂrendÂszeÂrek fÅ‘ feÂjeÂzeÂtei az akaÂdéÂmiÂai szaÂbályÂzat szerÂkeÂzeÂtéÂhez haÂsonÂló – imÂmár haÂgyoÂmáÂnyos – sorÂrendÂben köÂveÂtik egyÂmást, miÂközÂben a maÂgyaÂráÂzaÂtok ösÂÂszeÂfügÂgéÂseÂiÂre belÂsÅ‘ cÃmÂfoÂkoÂzaÂtok és egyéb taÂgoÂló jeÂlek utalÂnak. MinÂden egyÂség egy olyan beÂveÂzeÂtÅ‘ szaÂkasÂÂszal kezÂdÅ‘Âdik, amely ösÂÂszeÂfogÂlalÂja a kérÂdésÂkör léÂnyeÂgét, és váÂzolÂja azoÂkat az álÂtaÂláÂnos elÂveÂket, ameÂlyek felÂtáÂráÂsa a szaÂbáÂlyok beÂmuÂtaÂtáÂsáÂban és maÂgyaÂráÂzaÂtáÂban érÂvéÂnyeÂsül. KüÂlöÂnöÂsen roÂkonÂszenÂves megÂolÂdás a szerÂzÅ‘k (vaÂlaÂmint a soÂroÂzatÂszerÂkeszÂtÅ‘) réÂszéÂrÅ‘l, hogy nem a teÂkinÂtéÂlyi szeÂreÂpű szaÂbályÂponÂtok és elÅ‘ÂÃráÂsok seÂgÃtÂséÂgéÂvel tárÂgyalÂják az egyes heÂlyesÂÃráÂsi kérÂdéÂseÂket, haÂnem minÂdenÂki száÂmáÂra értÂheÂtÅ‘ móÂdon maÂgyaÂrázÂzák, fejÂtik ki az egyes szaÂbáÂlyoÂkat. KözÂben azt is beÂmuÂtatÂják, miÂképÂpen alÂkalÂmazÂhaÂtóÂk az átÂfoÂgó, álÂtaÂláÂnos jelÂleÂgű szaÂbáÂlyok a gyaÂkorÂlatÂban, sÅ‘t a minÂdenÂnaÂpi heÂlyesÂÃráÂsi kérÂdéÂsekÂre is közÂvetÂleÂnül kiÂkeÂresÂheÂtÅ‘ váÂlaÂszoÂkat adÂnak.
A taÂnácsÂadó rész elÂsÅ‘ – A beÂtűk c. – feÂjeÂzeÂte (21–27. o.) a jeÂlenÂleÂgi maÂgyar maÂgán- és másÂsalÂhangÂzó-álÂloÂmány jeÂlöÂléÂsi jelÂlegÂzeÂtesÂséÂgeÂiÂvel fogÂlalÂkoÂzik. Az egyes beÂtűÂtÃÂpusÂok ÃráÂsáÂra voÂnatÂkoÂzó tudÂniÂvaÂlóÂkon kÃÂvül a kéÂziÂkönyv elÂigaÂzÃtÂja az érÂdekÂlÅ‘ÂdÅ‘t olyan – edÂdig szaÂbáÂlyoÂzatÂlan – heÂlyesÂÃráÂsi jeÂlenÂséÂgek kérÂdéÂséÂben is, mint pl. a zárt e jeÂlöltÂséÂge/jeÂlöÂletÂlenÂséÂge (22–23. o.) vagy az ideÂgen egy- és kétÂjeÂgyű másÂsalÂhangÂzókÂnak a maÂgyar ÃrásÂgyaÂkorÂlatÂban vaÂló elÅ‘ÂforÂduÂláÂsa és jeÂlöÂléÂsi saÂjáÂtosÂsáÂgai (25–26. o.). A küÂlönÂböÂzÅ‘ nyelÂvi adatÂhalÂmazÂokÂban (leÂxiÂkoÂnok, muÂtaÂtók, szóÂÂtáÂrak stb.) vaÂló táÂjéÂkoÂzóÂdásÂhoz, ilÂletÂve a gyors és egyÂszeÂrű adatÂkeÂreÂsésÂhez A beÂtűÂrendÂbe soÂroÂlás c. szaÂbályÂegyÂség (28–38. o.) nyújt szakÂszeÂrű seÂgÃtÂséÂget azÂálÂtal, hogy az álÂtaÂláÂnos maÂgyar és laÂtin beÂtűÂrend alapÂszaÂbáÂlyai melÂlett a könyvÂtárÂügyÂben és a szakÂiroÂdalÂmi táÂjéÂkozÂtaÂtásÂban, doÂkuÂmenÂtáÂciÂóÂban köÂveÂtenÂdÅ‘ beÂtűÂrendÂbe soÂroÂlás alapÂelÂveÂiÂnek alÂkalÂmazÂhaÂtóÂsáÂgáÂra összÂponÂtoÂsÃt. KiÂtér toÂvábÂbá a beÂtűÂrendÂbe soÂroÂlás küÂlönÂleÂges eseÂteÂiÂre (a szeÂmély- és utÂcaÂneÂvek beÂsoÂroÂláÂsi módÂszeÂréÂre), a szeÂmélyÂneÂvek elÅ‘tt álÂló cÃm- és rangÂjeÂlöÂlÅ‘ eleÂmek téÂtelÂkezÂdÅ‘ helyÂzeÂtéÂre, a száÂmokÂkal kezÂdÅ‘ÂdÅ‘ vagy száÂmoÂkat is tarÂtalÂmaÂzó nyelÂvi egyÂséÂgek beÂsoÂroÂláÂsáÂra, vaÂlaÂmint a küÂlönÂleÂges beÂtűÂjeÂles vagy ideÂgen melÂlékÂjeÂles szaÂvak beÂtűÂrendÂbe soÂroÂláÂsáÂra, miÂközÂben többÂféÂle megÂolÂdáÂsi leÂheÂtÅ‘ÂséÂget kÃÂnálÂva nem feÂledÂkeÂzik meg a küÂlönÂböÂzÅ‘ ÃrásÂrendÂszerÂrel Ãrt téÂteÂlek beÂsoÂroÂláÂsi jelÂlegÂzeÂtesÂséÂgeÂiÂrÅ‘l sem.
A hangÂjeÂlöÂlés kérÂdésÂköÂre (39–89. o.) a maÂgyar heÂlyesÂÃrás egyik alapÂveÂtÅ‘ jelÂlemÂzÅ‘ÂjéÂnek, a fonematikus jelÂleÂgű ÃrásÂmódÂnak az alapÂelÂveÂit maÂgyaÂrázÂza, s megÂálÂlaÂpÃtÂja, hogy az akaÂdéÂmiÂai heÂlyesÂÃrás álÂtal elÂisÂmert négy alapÂelv érÂvéÂnyeÂsüÂléÂse nem egyÂforÂma haÂtóÂköÂrű a hangÂjeÂlöÂlésÂben. A két legÂfonÂtoÂsabb alapÂelv a kiÂejÂtés és a szóÂelemÂzés elÂve, a haÂgyoÂmány szeÂreÂpe kiÂsebb, a legÂkiÂsebb haÂtóÂkörÂrel peÂdig az egyÂszeÂrűÂsÃÂtés elÂve renÂdelÂkeÂzik. Bár az anyaÂnyelÂvi beÂszéÂlÅ‘k száÂmáÂra álÂtaÂláÂban a kiÂejÂtés szeÂrinÂti ÃrásÂmód tűÂnik a legÂegyÂszeÂrűbbÂnek, a szerÂzÅ‘k felÂhÃvÂják a fiÂgyelÂmet a szóÂban forÂgó alapÂelv haszÂnáÂlaÂtáÂnak bukÂtaÂtóÂiÂra is: a kiÂejÂtéÂsi elv alÂkalÂmaÂzáÂsa akÂkor okozÂhat gonÂdot, ha az ejÂtéÂsi és a heÂlyesÂÃráÂsi norÂma köÂzött léÂnyeÂges küÂlönbÂséÂgek vanÂnak. A hangÂzás norÂmáÂja ugyanÂis nyiÂtotÂtabb, mint a heÂlyesÂÃráÂsé, teÂhát mÃg a kiÂejÂtés idÅ‘Âben terÂméÂszeÂtes móÂdon válÂtozÂhat, a heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbáÂlyoÂzás nem köÂveÂti szükÂségÂszeÂrűÂen ezt a válÂtoÂzást (40. o.). A szóÂelemÂzés elÂvét az isÂkoÂlai okÂtaÂtásÂból jól isÂmert rendÂszeÂreÂzés, a másÂsalÂhangÂzók miÂnÅ‘ÂséÂgi és menÂÂnyiÂséÂgi válÂtoÂzáÂsaÂiÂnak függÂvéÂnyéÂben fejÂti ki a kéÂziÂkönyv. HaÂgyoÂmáÂnyos ÃrásÂmóÂdon a hangÂjeÂlöÂlésÂnek azt a módÂját érÂtik a laÂiÂkuÂsok, amiÂkor egy szó vagy szóÂalak rögÂzÃÂtéÂse nem a mai kiÂejÂtés vagy a szóÂelemÂzés elÂve szeÂrint törÂtéÂnik. A haÂgyoÂmány érÂvéÂnyeÂsüÂléÂse az ÃrásÂÂgyaÂkorÂlatÂban azonÂban a szerÂzÅ‘k szeÂrint jóÂval széÂleÂsebb köÂrű: haÂgyoÂmáÂnyosÂnak miÂnÅ‘Âsül pélÂdáÂul, hogy az inÂtézÂményÂneÂvekÂben nem érÂvéÂnyeÂsül a szóÂtagÂszámÂláÂlás szaÂbáÂlya, hogy a laÂtin egyeÂdi cÃÂmekÂben megÂÅ‘rÂzÅ‘dÂnek a nagy kezÂdÅ‘ÂbeÂtűk, hogy egyes nem laÂtin beÂtűs ÃráÂsú nyelÂvekÂbÅ‘l szárÂmaÂzó tuÂlajÂdonÂneÂvek átÂÃráÂsa nem köÂveÂti a voÂnatÂkoÂzó szaÂbáÂlyoÂkat stb. (46. o.). Az egyÂszeÂrűÂsÃÂtÅ‘ ÃrásÂmódÂnak az akaÂdéÂmiÂai szaÂbáÂlyoÂzásÂból isÂmert jeÂlenÂséÂgei melÂlett az alapÂelv táÂgabb érÂtelÂmeÂzéÂséÂbÅ‘l faÂkaÂdó elÂjáÂráÂsaÂiÂval isÂmerÂkedÂhet meg az érÂdekÂlÅ‘ÂdÅ‘. ÚjÂdonÂságÂnak száÂmÃt a köÂtetÂben a heÂlyesÂÃráÂsi alapÂelÂvek ösÂÂszeÂfügÂgéÂseÂiÂnek, együttÂhaÂtáÂsaÂiÂnak vizsÂgáÂlaÂta. EnÂnek köÂvetÂkezÂméÂnye töbÂbek köÂzött a maÂgán- és másÂsalÂhangÂzók heÂlyesÂÃráÂsáÂnak részÂleÂtes szaÂbályÂrendÂszeÂre s az egyes maÂgyaÂráÂzaÂtok bÅ‘ szóÂjegyÂzékÂkel vaÂló ilÂlusztÂráÂláÂsa (lásd! a tÅ‘ belÂseÂji hosÂÂszú maÂgánÂhangÂzót tolÂdaÂlék elÅ‘tt megÂröÂviÂdÃÂtÅ‘, ilÂletÂve megÂÅ‘rÂzÅ‘ tÅ‘ÂszaÂvak felÂsoÂroÂláÂsát, 53–54. o.; a maÂgánÂhangÂzó-idÅ‘ÂtarÂtam alapÂján jeÂlenÂtésÂküÂlönbÂséÂget jeÂlöÂlÅ‘ szópárok rögÂzÃÂtéÂsét, 57–58. o.; a j és a ly jeÂlöÂléÂsét, 64–67. o.; az -ózik/-ódzik tÃÂpuÂsú alakÂválÂtoÂzatÂok ÃráÂsát, 70. o. stb.).
A KüÂlönÂÃrás – egyÂbeÂÃrás c. feÂjeÂzet (90–138. o.) a maÂgyar heÂlyesÂÃrás egyik legÂneÂheÂzebb kérÂdésÂköÂréÂvel fogÂlalÂkoÂzik. A szaÂbáÂlyok megÂfeÂleÂlÅ‘ alÂkalÂmaÂzáÂsa megÂkÃÂvánÂja, hogy küÂlönbÂséÂget tudÂjunk tenÂni a szóÂösÂÂszeÂtéÂteÂlek és a szóÂszerÂkeÂzeÂtek köÂzött, hiÂszen a küÂlön- és egyÂbeÂÃrás szaÂbáÂlyai a szaÂvak öszÂÂszeÂkapÂcsoÂláÂsáÂnak törÂvényÂszeÂrűÂséÂgeÂin alaÂpulÂnak. A heÂlyesÂÃrásÂnak ezen a teÂrüÂleÂtén elÅ‘ÂforÂduÂló inÂgaÂdoÂzáÂsok legÂfÅ‘bb okát abÂban látÂják a szerÂzÅ‘k, hogy a szóÂkapÂcsoÂlatÂok és az ösÂÂszeÂtéÂteÂlek köÂzött nyelvÂtaÂni érÂteÂlemÂben nem húzÂhaÂtó meg éles haÂtár (90. o.). A szóÂszerÂkeÂzeÂtek és az ösÂÂszeÂtett szaÂvak haÂtárÂteÂrüÂletÂéhez tarÂtoÂzó álÂlanÂdóÂsult szóÂkapÂcsoÂlatÂok sztenderd rögÂzÃÂtéÂsét az igei alapÂtaÂgú szóÂkapÂcsoÂlatÂok és az ezekÂbÅ‘l képÂzett fÅ‘ÂnéÂvi szárÂmaÂzéÂkok ÃráÂsát ilÂlusztÂráÂló felÂsoÂroÂlás seÂgÃÂti (93–96. o.). A feÂjeÂzet toÂvábÂbi egyÂséÂgei a küÂlönÂÃrás és egyÂbeÂÃrás eseÂteÂit tárÂgyalÂják. A melÂléÂrenÂdeÂlÅ‘ ösÂÂszeÂtett szaÂvaÂkat a szóÂszerÂkeÂzeÂtekÂben elÅ‘ÂforÂduÂló melÂléÂrenÂdeÂlÅ‘ viÂszoÂnyok alapÂján alÂkaÂteÂgóÂriÂákÂba renÂdeÂzik a köÂtet szerÂzÅ‘i. EzÂután küÂlön-küÂlön fogÂlalÂkozÂnak az isÂmétÂlésÂsel keÂletÂkeÂzett laÂzább melÂléÂrenÂdeÂléÂsekÂkel és a loÂgiÂkai-szeÂmanÂtiÂkai viÂszonyt jeÂlöÂlÅ‘ vaÂlóÂdi melÂléÂrenÂdeÂléÂsekÂkel. Az aláÂrenÂdeÂlÅ‘ ösÂÂszeÂtett szaÂvaÂkat az elÅ‘- és utóÂtag köÂzötÂti szinÂtakÂtiÂkai viÂszony alapÂján csoÂporÂtoÂsÃtÂják. Az alaÂnyos aláÂrenÂdeÂléÂsekÂkel kapÂcsoÂlatÂban felÂhÃvÂják a fiÂgyelÂmet az igei igeÂnéÂvi utóÂtaÂgú ösÂÂszeÂtéÂteÂlekÂre, meÂlyeÂket a kiÂalaÂkult ÃrásÂszoÂkás szeÂrint egyÂbe kell ÃrÂni (103. o.). A haÂtáÂroÂzós aláÂrenÂdeÂléÂsekÂnél azokÂra az alaÂkuÂlaÂtokÂra heÂlyeÂzik a fÅ‘ hangÂsúlyt, ameÂlyek egyetÂlen képÂzÅ‘ haÂtáÂsáÂra válÂtak ösÂÂszeÂtett szóÂvá. Az álÂlanÂdóÂsult szóÂkapÂcsoÂlatÂokÂból képÂzett haÂgyoÂmáÂnyos ösÂÂszeÂtéÂteÂleÂket jeÂlenÂtÅ‘s száÂmú pélÂdaÂanyagÂban teÂszik közÂzé. A miÂnÅ‘ÂségÂjelÂzÅ‘s aláÂrenÂdeÂléÂsek ÃráÂsáÂban küÂlöÂnöÂsen sok gonÂdot okoÂzó, szÃnÂneÂvekÂkel alÂkoÂtott álÂlanÂdóÂsult szóÂkapÂcsoÂlatÂok és ösÂÂszeÂtéÂteÂlek ÃrásÂmódÂjáÂnak szaÂbályÂszeÂrűÂséÂgeÂit szinÂtén bÅ‘ pélÂdaÂtárÂral egéÂszÃÂtik ki a szerÂzÅ‘k (108–110. o.). UgyanÂcsak felÂsoÂrolÂják az ösÂÂszeÂtéÂteÂli elÅ‘ÂtagÂként haszÂnált jelÂzÅ‘Âket (111–113. o.), isÂmerÂteÂtik a fÅ‘ÂnéÂvi alapÂtaÂgú miÂnÅ‘ÂségÂjelÂzÅ‘s szerÂkeÂzeÂtek képÂzÅ‘s forÂmáÂiÂnak ÃrásÂmódÂját, vaÂlaÂmint a foÂkoÂzó szeÂreÂpű és a szÃnÂárÂnyaÂlaÂtot kiÂfeÂjeÂzÅ‘ miÂnÅ‘ÂségÂjelÂzÅ‘s szerÂkeÂzeÂtek heÂlyesÂÃráÂsát. A fÅ‘ÂnéÂvi jelÂzÅ‘s szerÂkeÂzeÂtek heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbályÂszeÂrűÂséÂgeÂit a férÂfi elÅ‘ÂtaÂgú ösÂÂszeÂtéÂteÂlek és szóÂszerÂkeÂzeÂtek szóÂtáÂri lisÂtáÂjáÂval ilÂlusztÂrálÂják (115. o.). A menÂÂnyiÂségÂjelÂzÅ‘s aláÂrenÂdeÂléÂsek felÂépÃÂtéÂsén alaÂpuÂló kétÂféÂle ÃrásÂmóÂdot jól megÂfiÂgyelÂheÂtÅ‘, párÂhuÂzamÂba álÂlÃÂtott pélÂdákÂkal szemÂlélÂteÂtik (118. o.). A névÂutós és a névÂutó-melÂlékÂneÂves ösÂÂszeÂtéÂteÂlek, az igeÂköÂtÅ‘s szerÂkeÂzeÂtek, ilÂletÂve a képÂzÅ‘- és ragÂszeÂrű utóÂtagÂok heÂlyesÂÃráÂsát az ún. morÂfoÂlóÂgiÂai terÂméÂszeÂtű szóÂszerÂkeÂzeÂtek csoÂportÂjáÂra voÂnatÂkoÂzó szaÂbáÂlyok rögÂzÃÂtik. A haÂgyoÂmáÂnyoÂsan szerÂvetÂlenÂnek neÂveÂzett ösÂÂszeÂtett szaÂvak köÂzül a nem taÂgaÂdóÂszói, vaÂlaÂmint a csak és is parÂtiÂkuÂláÂris ösÂÂszeÂtéÂteÂlek és szóÂkapÂcsoÂlatÂok ÃrásÂmódÂját tartÂja száÂmon a kéÂziÂkönyv. A küÂlön- és egyÂbeÂÃrásÂra utaÂló szaÂbáÂlyoÂkat a szóÂtagÂszámÂláÂlás szaÂbáÂlya és az ún. mozÂgóÂszaÂbáÂlyok egéÂszÃÂtik ki. Az akaÂdéÂmiÂai heÂlyesÂÃrásÂból isÂmert háÂrom mozÂgóÂszaÂbály melÂlé újabb ketÂtÅ‘ keÂrült: az anyagÂnéÂvi mozÂgóÂszaÂbály és a szakÂnyelÂvek – elÂsÅ‘ÂsorÂban a földÂrajÂzi neÂvek és a kéÂmiÂai elÂneÂveÂzéÂsek – köÂréÂre jelÂlemÂzÅ‘ küÂlönÂleÂges mozÂgóÂszaÂbáÂlyok (134. o.). A tuÂlajÂdonÂneÂvet, ilÂletÂve röÂviÂdÃÂtést és beÂtűÂszót tarÂtalÂmaÂzó ösÂÂszeÂtéÂteÂlek heÂlyesÂÃrásÂára voÂnatÂkoÂzó szaÂbályÂmaÂgyaÂráÂzaÂtok melÂlett az ideÂgen ÃrásÂmóÂdú elÅ‘ÂtaÂgot tarÂtalÂmaÂzó ösÂÂszeÂtett szaÂvak rögÂzÃÂtéÂsi forÂmáÂit is tarÂtalÂmazÂza a köÂtet. A kéÂmiÂai elÂneÂveÂzéÂsek, az ásÂványÂneÂvek, a nöÂvény- és álÂlatÂneÂvek boÂnyoÂlult küÂlön- és egyÂbeÂÃráÂsi szaÂbáÂlyaÂiÂból csak a legÂléÂnyeÂgeÂsebÂbeÂket fogÂlalÂják ösÂÂsze a szerÂzÅ‘k.
A kezÂdÅ‘ÂbeÂtű c. egyÂségÂben (139–149. o.) olyan jeÂlenÂséÂgekÂre hÃvÂják fel a fiÂgyelÂmet, ameÂlyek az ÃrásÂgyaÂkorÂlatÂban a kezÂdÅ‘ÂbeÂtűkÂkel kapÂcsoÂlatÂban probÂléÂmát okozÂhatÂnak. BiÂzoÂnyos – az akaÂdéÂmiÂai heÂlyesÂÃrás szeÂrint alapÂveÂtÅ‘Âen kis kezÂdÅ‘ÂbeÂtűs – szaÂvaÂkat ilÂleÂtÅ‘Âen pélÂdáÂul elÂterÂjeÂdÅ‘Âben van a nagyÂbeÂtűs szóÂkezÂdés: ha egy ünÂnepÂnek naÂgyon erÅ‘s a poÂziÂtÃv érÂzelÂmi tölÂtéÂse, az ÃrásÂgyaÂkorÂlat – az akaÂdéÂmiÂai szaÂbáÂlyoÂzás elÂleÂnéÂben – nagyÂbeÂtűÂvel rögÂzÃÂti (KaÂráÂcsony, HúsÂvét stb.). Ezt a jeÂlenÂséÂget – mely az inÂforÂmáÂlis ÃrásÂgyaÂkorÂlat szemÂpontÂjáÂból nem hiÂbázÂtatÂhaÂtó – a köÂtet szerÂzÅ‘i szeÂrint érÂzelÂmi alaÂpú nagy kezÂdÅ‘ÂbeÂtűÂsÃÂtésÂnek leÂhetÂne neÂvezÂni (139. o.). A köÂvetÂkeÂzÅ‘ probÂléÂma anÂnak elÂdönÂtéÂse, hogy egy-egy renÂdezÂvény vagy eseÂmény megÂneÂveÂzéÂse az inÂtézÂményÂneÂvek kaÂteÂgóÂriÂáÂjáÂba tarÂtoÂzik-e vagy sem, hiÂszen gyaÂkoÂri eset, hogy a kérÂdéÂses renÂdezÂvény nem inÂtézÂméÂnyeÂsült ugyan, de idenÂtiÂfiÂkáÂló tuÂlajÂdonÂnéÂvi megÂneÂveÂzésÂsel renÂdelÂkeÂzik. Az elÅ‘bÂbiÂhez haÂsonÂló ÃrásÂgyaÂkorÂlaÂti kérÂdés a nemÂzetÂköÂzi szerÂzÅ‘ÂdéÂsek és törÂvéÂnyek elÂneÂveÂzéÂséÂnek a rögÂzÃÂtéÂse. MÃg a hiÂvaÂtaÂlos közÂlöÂnyökÂben a nemÂzetÂköÂzi szerÂzÅ‘ÂdéÂsek nagy kezÂdÅ‘ÂbeÂtűÂsek, a minÂdenÂnaÂpi ÃrásÂgyaÂkorÂlatÂban küÂlöÂnöÂsen a szerÂzÅ‘ÂdéÂsek nem telÂjes, röÂviÂdÃÂtett megÂneÂveÂzéÂsei kis kezÂdÅ‘ÂbeÂtűÂsen forÂdulÂnak elÅ‘. A nagy kezÂdÅ‘ÂbeÂtű haszÂnáÂlaÂtáÂnak háÂrom legÂfonÂtoÂsabb teÂrüÂleÂteÂként a gramÂmaÂtiÂkai, a pragÂmaÂtiÂkai és a stiÂliszÂtiÂkai alaÂpú nagy kezÂdÅ‘ÂbeÂtűk alÂkalÂmaÂzáÂsát tünÂteÂtik fel a szerÂzÅ‘k (141. o.). A gramÂmaÂtiÂkai alaÂpú nagyÂbeÂtűÂsÃÂtés kaÂteÂgóÂriÂáÂjáÂba a tuÂlajÂdonÂneÂvek kezÂdÅ‘ÂbeÂtűÂjét és a monÂdatÂkezÂdÅ‘ nagyÂbeÂtűt soÂrolÂják. A pragÂmaÂtiÂkai alaÂpú nagyÂbeÂtűÂsÃÂtés kaÂteÂgóÂriÂáÂjáÂban a felÂiratÂok nagyÂbeÂtűs ÃrásÂmódÂját, vaÂlaÂmint a leÂveÂlekÂben és hiÂvaÂtaÂlos iraÂtokÂban elÅ‘ÂforÂduÂló nagy kezÂdÅ‘ÂbeÂtűs megÂszóÂlÃÂtáÂsoÂkat és egyéb forÂmáÂkat tárÂgyalÂják. A stiÂliszÂtiÂkai alaÂpú nagyÂbeÂtűÂsÃÂtést elÂsÅ‘ÂsorÂban a szépÂiroÂdaÂlom néÂzÅ‘ÂpontÂjáÂból köÂzeÂlÃÂtik meg. Az egyéb nagyÂbeÂtűs ÃrásÂmódÂokÂra, a rekÂláÂmok és hirÂdeÂtéÂsek nagyÂbeÂtűs ÃráÂsáÂra, vaÂlaÂmint a küÂlönÂféÂle tábÂláÂzaÂtok, ábÂrák szöÂveÂgéÂnek kezÂdÅ‘ÂbeÂtű-haszÂnáÂlaÂtáÂra a kis- és nagyÂbeÂtűk ÃrásÂgyaÂkorÂlaÂtáÂnak saÂjáÂtos szaÂbályÂmaÂgyaÂráÂzaÂtaÂiÂban (145–149. o.) tér ki a kéÂziÂkönyv.
A tuÂlajÂdonÂneÂvek saÂjáÂtos oszÂtályt alÂkotÂnak a nyelÂvi rendÂszerÂben. TerÂjeÂdelÂmes és sokÂréÂtű heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbályÂszeÂrűÂséÂgeÂikÂkel A tuÂlajÂdonÂneÂvek c. feÂjeÂzet fogÂlalÂkoÂzik (150– 241. o.). TárÂsaÂdalÂmunk éleÂtéÂben az 1989-es év többÂféÂle teÂrüÂleÂten nagy válÂtoÂzáÂsoÂkat hoÂzott. LegÂinÂkább a poÂliÂtiÂka és a gazÂdaÂsáÂgi élet, de a kulÂtúÂra megÂléÂvÅ‘ inÂtézÂményÂrendÂszeÂre is nagyÂmérÂtékÂben átÂalaÂkult tarÂtalÂmáÂban és szerÂkeÂzeÂtéÂben egyÂaránt. MindenÂnek terÂméÂszeÂtes köÂvetÂkezÂméÂnye, hogy az adÂdig minÂdenÂnaÂpi haszÂnáÂlatÂban léÂvÅ‘ tuÂlajÂdonÂnévÂanyag kiÂcseÂréÂlÅ‘Âdött: heÂlyetÂte több száz, az új igéÂnyekÂnek megÂfeÂleÂlÅ‘ elÂneÂveÂzés jött létÂre. ÉpÂpen ezért napÂjaÂinkÂra a koÂrábÂbiÂnál sokÂkal boÂnyoÂlulÂtabÂbá vált a tuÂlajÂdonÂnév foÂgalÂmáÂnak megÂhaÂtáÂroÂzáÂsa. SokÂszor neÂhézÂséÂget okoz vagy viÂtatÂhaÂtó a tuÂlajÂdonÂnév terÂjeÂdelÂméÂnek köÂrülÂhaÂtáÂroÂláÂsa is, s egyÂre több kérÂdést vet föl az új névÂtÃÂpuÂsok heÂlyesÂÃráÂsa. Az akaÂdéÂmiÂai heÂlyesÂÃrás húsz évÂvel ezÂelÅ‘tÂti tuÂlajÂdonÂnéÂvi pélÂdaÂanyaÂgáÂnak jeÂlenÂtÅ‘s réÂsze a rendÂszerÂválÂtoÂzást köÂveÂtÅ‘Âen idÅ‘ÂszeÂrűtÂlenÂné vált, ezért az MTA MaÂgyar NyelÂvi BiÂzottÂsáÂga a 11. kiÂadás tiÂzenÂegyeÂdik leÂnyoÂmaÂtáÂnak kiÂboÂcsáÂtáÂsaÂkor a szaÂbályÂponÂtok megÂhaÂlaÂdotÂtá vált pélÂdáÂit a korÂnak megÂfeÂleÂlÅ‘ÂkÂre cseÂrélÂte. De sem a pélÂdaÂanyag-válÂtozÂtaÂtás, sem a legÂgyaÂkoÂribb haszÂnáÂlaÂtú új eleÂmekÂnek a szóÂtáÂri részÂbe vaÂló beÂikÂtaÂtáÂsa nem olÂdotÂta meg azoÂkat a heÂlyesÂÃráÂsi probÂléÂmaÂhelyÂzeÂteÂket, ameÂlyek a tárÂsaÂdaÂlom difÂfeÂrenÂciÂáÂlóÂdáÂsáÂval jáÂró új névÂtÃÂpuÂsok keÂletÂkeÂzéÂseÂkor jeÂlentÂkezÂtek. Az Osiris HeÂlyesÂÃrás a tuÂlajÂdonÂneÂvek telÂjes rendÂszeÂrét szem elÅ‘tt tartÂva kiÂegéÂszÃÂti az akaÂdéÂmiÂai heÂlyesÂÃrás ide voÂnatÂkoÂzó szaÂbáÂlyaÂit, vaÂlaÂmint számÂba veÂszi azoÂkat az újabb vagy edÂdig szaÂbáÂlyoÂzatÂlan heÂlyesÂÃráÂsi jeÂlenÂséÂgeÂket is, ameÂlyekÂre az érÂvényÂben leÂvÅ‘ szaÂbályÂzat nem ad elÂigaÂzÃÂtást. A többÂtaÂgú tuÂlajÂdonÂneÂvek eseÂtéÂben fonÂtos heÂlyesÂÃráÂsi téÂnyeÂzÅ‘Âként emeÂli ki a névÂterÂjeÂdeÂlem jeÂlöÂléÂsét, s felÂtünÂteÂti az egyes móÂdoÂzaÂtok kiÂalaÂkuÂláÂsáÂnak módÂját (151–153. o.). A tuÂlajÂdonÂneÂvek ÃráÂsáÂban fonÂtosÂnak tartÂja az ÃrásÂkép álÂlanÂdóÂsáÂgát. Ez azt jeÂlenÂti, hogy a tuÂlajÂdonÂneÂvek egyes tÃÂpuÂsaÂiÂnak heÂlyesÂÃráÂsáÂban raÂgaszÂkodÂni kell a törÂtéÂneÂtiÂleg kiÂalaÂkult forÂmáÂhoz, ilÂletÂve a minÂdenÂkoÂri heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbáÂlyok szeÂrinÂti ÃrásÂképÂhez, móÂdoÂsÃÂtásÂra csakÂis raÂciÂoÂnáÂlis okÂból, az ÃrásÂgyaÂkorÂlatÂtal egyeÂzÅ‘ móÂdon keÂrülÂhet sor (vö. 153. o.).
A nagy kezÂdÅ‘ÂbeÂtű alapÂján a tuÂlajÂdonÂneÂvek elÂsÅ‘ kaÂteÂgóÂriÂáÂjaÂként a szeÂmélyÂneÂveÂket küÂlönÂbözÂteÂti meg a kéÂziÂkönyv. KüÂlön alÂcsoÂportÂokÂban fogÂlalÂkoÂzik a csaÂládÂneÂvek, az utóÂneÂvek, a beÂceÂneÂvek, a raÂgadÂványÂneÂvek és a műÂvészÂneÂvek, ilÂleÂtÅ‘Âleg álÂneÂvek részÂleÂtes heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbáÂlyaÂiÂval, miÂközÂben nem feÂledÂkeÂzik meg a hiÂvaÂtaÂlos névÂhaszÂnáÂlat gyaÂkorÂlaÂtáÂról, a megÂküÂlönÂbözÂteÂtÅ‘ beÂtűÂjelÂzést alÂkalÂmaÂzó neÂvekÂrÅ‘l és a háÂzasÂsáÂgi neÂvekÂrÅ‘l (koÂrábÂban asÂÂszonyÂneÂvekÂrÅ‘l) sem (155–162. o.). Az akaÂdéÂmiÂai szaÂbáÂlyoÂzásÂhoz viÂszoÂnyÃtÂva telÂjes mérÂtékÂben új keÂleÂtűÂek a miÂtoÂlóÂgia és a valÂlás foÂgaÂlomÂkörÂében szeÂmélyÂnévÂként haszÂnált neÂvek, vaÂlaÂmint az ún. nickek, az internetes fóÂruÂmok réÂvén kiÂalaÂkult, azoÂnoÂsÃÂtásÂra és megÂszóÂlÃÂtásÂra szolÂgáÂló neÂvek ÃrásÂmódÂjáÂra voÂnatÂkoÂzó szaÂbályÂmaÂgyaÂráÂzaÂtok (161–163. o.). A szeÂmélyÂneÂvek heÂlyesÂÃráÂsát tagÂlaÂló egyÂséÂget egy – a szeÂmélyÂnéÂvi ösÂÂszeÂtéÂteÂlek ÃráÂsát ilÂlusztÂráÂló – naÂgyobb muÂtatÂvány zárÂja, amelyÂhez maÂgyaÂráÂzaÂtot is fűzÂnek a szerÂzÅ‘k (167–172. o.). Az álÂlatÂneÂvek haÂgyoÂmáÂnyos kaÂteÂgóÂriÂáÂja melÂlett a kéÂziÂkönyvÂben megÂjeÂleÂnik a jóÂval szűÂkebb köÂrű tárgyÂneÂvek kaÂteÂgóÂriÂáÂja, amely a tárÂgyakÂnak csak biÂzoÂnyos csoÂportÂjáÂra (pl. haÂjókÂra, űrÂjárÂműÂvekÂre) terÂjed ki (173–178. o.). A földÂrajÂzi neÂvek heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbáÂlyai az egyes helyÂnévÂfajÂták tÃÂpuÂsai szeÂrint köÂveÂtik egyÂmást. Az orÂszág- és álÂlamÂneÂvekÂre (fÅ‘ÂváÂroÂsuk neÂvéÂvel kiÂegéÂszÃtÂve), vaÂlaÂmint a naÂgyobb tájÂegyÂségÂneÂvekÂre, a boÂnyoÂlulÂtabb ÃráÂsú maÂgyar helyÂségÂneÂvekÂre és BuÂdaÂpest váÂrosÂrészÂneÂveÂiÂre voÂnatÂkoÂzó heÂlyesÂÃráÂsi alapÂelÂveÂket egy-egy pélÂdaÂtáÂri anyagÂgal táÂmasztÂják alá a szerÂzÅ‘k (180–184. o., 195–199. o.). Nem hiÂáÂnyozÂnak az egy- és többÂeleÂmű, ilÂletÂve köÂtÅ‘ÂjelÂlel Ãrt földÂrajÂzi neÂvek -i képÂzÅ‘s forÂmáÂiÂnak ÃráÂsát beÂmuÂtaÂtó szaÂbáÂlyok sem. A boÂnyoÂlulÂtabb ÃrásÂmóÂdú taÂgokÂból álÂló földÂrajÂzi neÂvek és megÂjeÂlöÂléÂsek szaÂbályÂszeÂrűÂséÂgeÂit a földÂrajÂzi néÂvi ösÂÂszeÂtéÂteÂlek és a közÂnévÂvé vált földÂrajÂzi neÂvek ÃráÂsáÂra voÂnatÂkoÂzó részÂleÂtes szaÂbáÂlyok köÂveÂtik (206–210. o.). A csilÂlaÂgáÂszaÂti elÂneÂveÂzéÂsekÂkel kapÂcsoÂlatÂban a kéÂziÂkönyv az égiÂtestÂneÂvek alapÂveÂtÅ‘ heÂlyesÂÃráÂsi kérÂdéÂseÂiÂvel fogÂlalÂkoÂzik. A napÂrendÂszer bolyÂgóÂiÂnak elÂneÂveÂzéÂseÂin kÃÂvül a csilÂlagÂkéÂpek laÂtin és maÂgyar elÂneÂveÂzéÂseÂit is felÂtünÂteÂti (213–214. o.). A maÂgyar neÂvek heÂlyesÂÃráÂsát az égiÂtestÂneÂvek ÃráÂsáÂnak álÂtaÂláÂnos szaÂbáÂlyaÂit köÂvetÂve egyÂséÂgeÂsÃÂtetÂték a szerÂzÅ‘k. Az inÂtézÂményÂneÂvek ÃrásÂmódÂjáÂra voÂnatÂkoÂzó fÅ‘ÂszaÂbályt olyan kiÂegéÂszÃÂtÅ‘ heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbáÂlyok köÂveÂtik, ameÂlyekÂre e neÂvek köÂréÂben taÂpaszÂtalÂhaÂtó nyelvÂhaszÂnáÂlaÂti inÂgaÂdoÂzáÂsok miÂatt van szükÂség. Az inÂtézÂményÂnéÂvi heÂlyesÂÃrás egyik legÂneÂheÂzebb kérÂdésÂköÂre az inÂtézÂméÂnyek aláÂrenÂdelt egyÂséÂgeÂiÂnek heÂlyes rögÂzÃÂtéÂse. EbÂben az esetÂben nem eleÂgenÂdÅ‘ a nyelÂvi hátÂtérÂtuÂdás, az adott inÂtézÂmény szerÂveÂzeÂti felÂépÃÂtéÂsét, műÂköÂdéÂsi hátÂteÂrét is isÂmerÂni kell. Az akaÂdéÂmiÂai szaÂbáÂlyoÂzásÂból ereÂdÅ‘ saÂjáÂtos elÂlentÂmonÂdásÂok kiÂküszÂöböÂléÂséÂnek érÂdeÂkéÂben a szerÂzÅ‘k megÂküÂlönÂbözÂteÂtett fiÂgyelÂmet szenÂtelÂnek a veÂgyes ÃrásÂmóÂdú inÂtézÂményÂneÂvek jeÂlöÂléÂséÂnek (215–221. o.). A márÂkaÂneÂvek alapÂveÂtÅ‘ heÂlyesÂÃráÂsi kérÂdéÂsei után a kiÂtünÂteÂtéÂsek és dÃÂjak elÂneÂveÂzéÂseÂiÂnek ÃrásÂforÂmáÂjáÂval fogÂlalÂkoÂzik a kéÂziÂkönyv. A szaÂbáÂlyoÂkat maÂgyaÂráÂzó rész véÂgén megÂtaÂlálÂhaÂtó a MaÂgyarÂorÂszáÂgon jeÂlenÂleg adoÂmáÂnyozÂhaÂtó álÂlaÂmi dÃÂjak, ilÂletÂve kiÂtünÂteÂtéÂsek telÂjes jegyÂzéÂke (228. o.). Az álÂlanÂdó cÃÂmek alapÂveÂtÅ‘ heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbáÂlyaÂit az újÂsáÂgok melÂlékÂlet- és roÂvatÂcÃÂmeÂiÂre, a téÂvé- és ráÂdióÂműÂsorÂok álÂlanÂdó cÃÂmeÂiÂre és az internetes porÂtálÂok cÃÂmeÂiÂre voÂnatÂkoÂzó szaÂbályÂmaÂgyaÂráÂzaÂtok köÂveÂtik. A szerÂzÅ‘k gonÂdosÂkodÂtak a legÂnaÂgyobb pélÂdányÂszáÂmú maÂgyar nyelÂvű laÂpok cÃmÂlisÂtáÂjáÂról is (233 –238. o.). Az egyeÂdi cÃÂmek ÃrásÂmódÂját, ÃrásÂjeÂleÂzéÂsét, vaÂlaÂmint szöÂvegÂbe szerÂkeszÂtéÂsét, tolÂdaÂléÂkoÂláÂsát kiÂfejÂtÅ‘ szaÂbáÂlyokÂkal (238–241. o.) záÂrul a tuÂlajÂdonÂneÂvek heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbályÂszeÂrűÂséÂgeÂit beÂmuÂtaÂtó feÂjeÂzet.
Az ideÂgen szaÂvaÂkat beÂmuÂtaÂtó részÂben – Az ideÂgen szaÂvak és neÂvek ÃráÂsa (242–277. o.) – az átÂÃráÂsi szaÂbáÂlyoÂkat a maÂgyarÂra voÂnatÂkoÂzóÂlag újÂszeÂrűÂen, a nemÂzetÂköÂzi átÂÃrásÂsal ösÂÂszeÂvetÂve fogÂlalÂja ösÂÂsze a kéÂziÂkönyv, beÂmuÂtatÂva az ideÂgen ÃrásÂrendÂszert haszÂnáÂló nyelÂvek köÂzül a legÂfonÂtoÂsabÂbaÂkat.
Az elÂváÂlaszÂtás c. feÂjeÂzet (278–290. o.) a szóÂtaÂgoÂlás szeÂrinÂti elÂváÂlaszÂtás alapÂjáÂul szolÂgáÂló alapÂszaÂbályÂok maÂgyaÂráÂzaÂtán kÃÂvül a réÂgi maÂgyar csaÂládÂneÂvek, az ideÂgen közÂszaÂvak és tuÂlajÂdonÂneÂvek, a moÂzaÂikÂszók, vaÂlaÂmint az ösÂÂszeÂtett szaÂvak elÂváÂlaszÂtáÂsát tárÂgyalÂja, de kiÂtér a neÂhézÂséÂget okoÂzó elÂváÂlaszÂtáÂsok pélÂdáÂiÂra, ilÂletÂve a tiÂpogÂráÂfiÂáÂban az elÂváÂlaszÂtásÂsal kapÂcsoÂlaÂtos elÅ‘ÂÃráÂsok alÂkalÂmaÂzáÂsáÂra is.
Az ÃrásÂjeÂlekÂkel fogÂlalÂkoÂzó részÂben (291–358. o.) az ÃrásÂjeÂlek forÂmai jelÂlemÂzÅ‘ÂiÂnek tárÂgyaÂláÂsa, a nagyÂköÂtÅ‘Âjel újabb haszÂnáÂlaÂti szaÂbáÂlyaÂiÂnak megÂhaÂtáÂroÂzáÂsa, az új szöÂvegÂtÃÂpuÂsok (e-mail, sms, internetes fóÂruÂmok stb.) ÃrásÂjeÂleÂzéÂsi saÂjáÂtosÂsáÂgai jeÂlenÂnek meg újÂdonÂságÂként. A feÂjeÂzet – az akaÂdéÂmiÂai heÂlyesÂÃrásÂhoz haÂsonÂlóÂan – terÂméÂszeÂteÂsen tarÂtalÂmazÂza az ÃrásÂjelÂhaszÂnáÂlat részÂleÂtes szaÂbáÂlyaÂit is.
A RöÂviÂdÃÂtéÂsek és moÂzaÂikÂszók c egyÂségÂben a szerÂzÅ‘k az alapÂveÂtÅ‘ heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbáÂlyok telÂjes leÂÃráÂsáÂra töÂrekÂszeÂnek. Az alapÂelÂvek maÂgyaÂráÂzaÂtát terÂjeÂdelÂméÂben is jeÂlenÂtÅ‘s pélÂdaÂtárÂral szemÂlélÂteÂtik: az egyÂszeÂrű és öszÂÂszeÂtett szaÂvakÂra, vaÂlaÂmint a szóÂkapÂcsoÂlatÂokÂra kiÂterÂjeÂdÅ‘ röÂviÂdÃÂtéÂsi szóÂjegyÂzék melÂlett megÂtaÂlálÂhaÂtók a feÂjeÂzetÂben az országnevek, az egyes inÂtézÂményÂneÂvek és cÃÂmek jegyÂzéÂkei, vaÂlaÂmint a vegyÂjeÂlek, a mérÂtékÂegyÂséÂgek röÂviÂdÃÂtéÂsei és a maÂteÂmaÂtiÂkai jeÂlek (359–389. o.). A moÂzaÂikÂszaÂvak heÂlyesÂÃráÂsi szaÂbáÂlyaÂit kiÂegéÂszÃÂtÅ‘ tábÂláÂzaÂtok a szóÂtáÂri rész anyaÂgáÂra táÂmaszÂkodÂva ilÂlusztÂrálÂják a beÂtűÂszók, szóÂösÂÂszeÂvoÂnásÂok és egyéb moÂzaÂikÂszók ÃrásÂmódÂját (390–408. o.).
Az érÂvéÂnyes akaÂdéÂmiÂai szaÂbályÂzatÂtal öszÂÂszeÂvetÂve ugyanÂcsak sokÂkal részÂleÂteÂsebb a száÂmok heÂlyesÂÃráÂsáÂval fogÂlalÂkoÂzó – A száÂmok, a kelÂteÂzés és a cÃmÂzés – c. feÂjeÂzet (413–414. o.), melyÂben a szerÂzÅ‘k kiÂtérÂnek a róÂmai számÂÃrás megÂleÂheÂtÅ‘Âsen boÂnyoÂlult rendÂszeÂréÂre is.
A HeÂlyesÂÃrás c. köÂtet máÂsoÂdik nagy egyÂséÂge a maÂgyaÂráÂzó-taÂnácsÂadó résÂÂszel szoÂros ösÂÂszeÂfügÂgésÂben álÂló szóÂtár (425–1497. o.), amely 47 186 szóÂcikkÂben 213 974 szót, szóÂalaÂkot, kiÂfeÂjeÂzést, tuÂlajÂdonÂneÂvet tarÂtalÂmaz (vö. 13. o.). A szóÂtár forÂráÂsai elÂsÅ‘ÂsorÂban a koÂrábÂbi heÂlyesÂÃráÂsi és érÂtelÂmeÂzÅ‘ szóÂtáÂrak, ameÂlyek melÂlé a szerÂzÅ‘k diÂgiÂtáÂlis szöÂveÂgek, ilÂletÂve teÂmaÂtiÂkus név- és szóÂjegyÂzéÂkek felÂhaszÂnáÂláÂsáÂval még mintÂegy 20 000 olyan téÂtelt gyűjÂtötÂtek, meÂlyet koÂrábÂbi szóÂtáÂrak nem tarÂtalÂmazÂtak (vö. 13. o.). A köÂtet preszÂtÃÂzsét és a felÂhaszÂnáÂlók öröÂmét egyÂaránt nöÂveÂli, hogy haÂtáÂron túÂli maÂgyar szaÂvak (fÅ‘Âként földÂrajÂzi neÂvek és inÂtézÂményÂneÂvek) is beÂkeÂrülÂtek a szóÂtáÂri részÂbe. A szóÂtár haszÂnáÂlaÂtáÂhoz gyaÂkorÂlaÂti taÂnáÂcsokÂkal szolÂgálÂnak a szerÂzÅ‘k: az alapÂveÂtÅ‘ tudÂniÂvaÂlókÂkal, ilÂletÂve a jeÂlöÂléÂsekÂkel az ÚtÂmuÂtaÂtóÂban (423–424. o.), szemÂléÂleÂtes maÂgyaÂráÂzatÂtal peÂdig az ElÅ‘ÂszóÂban (13–16. o.) taÂlálÂkozÂhat az olÂvaÂsó.
Laczkó KriszÂtiÂnáÂnak és Mártonfi AtÂtiÂláÂnak köÂszönÂheÂtÅ‘Âen olyan átÂfoÂgó, rendÂszeÂres heÂlyesÂÃráÂsi kéÂziÂkönyÂvet tartÂhaÂtunk a keÂzünkÂben, amely egyÂérÂtelÂműÂen elÂigaÂzÃtÂja az olÂvaÂsót, ÃrásÂgyaÂkorÂlót, érÂdekÂlÅ‘ÂdÅ‘t a maÂgyar heÂlyesÂÃrás kérÂdéÂseÂiÂben. A köÂtet egyik legÂfÅ‘bb eréÂnye, hogy diÂrekt móÂdon megÂfoÂgalÂmaÂzott elÅ‘ÂÃráÂsok és köÂteÂleÂzÅ‘ jelÂleÂgű szaÂbályÂponÂtok nélÂkül is kéÂpes ösÂÂszeÂfogÂlalÂni, megÂmaÂgyaÂrázÂni és részÂleÂteÂsen kiÂfejÂteÂni a heÂlyesÂÃráÂsi alapÂelÂveÂket. A szaÂbáÂlyok alÂkalÂmazÂhaÂtóÂsáÂgáÂra összÂponÂtoÂsÃt, azt muÂtatÂja be, hoÂgyan érÂvéÂnyeÂsÃtÂheÂtÅ‘Âk az egyes szaÂbályÂszeÂrűÂséÂgek a gyaÂkorÂlatÂban. Jó szÃvÂvel ajánÂlom e kéÂziÂkönyÂvet szakÂemÂbeÂrekÂnek, peÂdaÂgóÂguÂsokÂnak, diÂáÂkokÂnak, újÂságÂÃrókÂnak, minÂdenÂnaÂpi nyelvÂhaszÂnáÂlókÂnak egyÂaránt. Nem fogÂnak csaÂlódÂni, hiÂszen minÂdenÂnaÂpi heÂlyesÂÃráÂsi kérÂdéÂseÂikÂre taÂlálÂják meg benÂne a megÂfeÂleÂlÅ‘ váÂlaszt.
Misad KaÂtaÂlin