Burke, Peter: Was ist Kulturgeschichte? (Liszka József)
Burke, Peter: Was ist Kulturgeschichte? Frankfurt am Main, Suhrkampf, 2005.
A jeles angol művelődéstörténész neve nem ismeretlen a hazai olvasók előtt, hiszen számtalan magyarra fordított tanulmánya mellett közkézen forognak a Népi kultúra a kora újkori Európában (Budapest, Századvég Kiadó–Hajnal I. Kör, 1991), illetve Az olasz reneszánsz (Budapest, Osiris–Századvég, 1994) című önálló munkái is. A most bemutatásra kerülő könyve eredetileg What is Cultural History? címmel 2004-ben jelent meg a Polity Press (Cambridge) kiadásában, s joggal várhatjuk, remélhetjük, hogy rövidesen magyarul is napvilágot lát. Addig azonban nézzük a német fordítás alapján, mire is vállalkozott Burke?
A szerző a címben feltett kérdést kifejtendő (mivel – saját megfogalmazása szerint – a kultúrtörténet definíciója a legkönnyebben nem a tudományszak tárgyának a meghatározásával, hanem a kutatási módszerek felsorolásával adható meg, azzal tehát, ha számba vesszük, mivel is foglalkoznak a magukat kultúrtörténésznek valló kutatók) voltaképpen a kultúrtörténet tudománytörténetét adja. Négy alapvető korszakra, pontosabban négy alapvető irányzattal, szemléletmóddal jellemezhető, egymást kronológiailag részben átfedő időszakra tagolja mondanivalóját. A korábbi, inkább öntudatlan kezdeményezéseket leszámítva, 1860-tól, Jacob Burkhardt híres, az itáliai reneszánsz kultúráról szóló könyvének első megjelenésétől számítja a kultúrtörténet mint önálló tudományos diszciplína megjelenését. Ezt az első, egészen 1950-ig nyúló szakaszt klaszszikus kultúrtörténetnek mondja, s olyan nevek fémjelzik, mint Johan Huizingáé, Ernst Gombriché vagy Erwin Panofskyé. Jellemzője, hogy alapvetően valóban „klasszikus” témákkal foglalkozott az ókori görög kultúra kérdéseivel kezdve, a gótikus építészet és a skolasztikus gondolkodás kapcsolatán, illetve a reneszánsz világán át a kínai civilizáció elemzésével bezárva. Jacob Burkhardt szellemes „definíciója” szerint „a kultúrtörténet süllyedő fogalom”. Értve ezalatt azt, hogy míg kezdetben alapvetően a „magas kultúra” csúcsteljesítményeinek az elemzésével, értelmezésével foglalkozott, fejlődése során egyre „mélyebben” fekvő területekre hatolt („süllyedt”), s témáit a társadalmi hierarchia egyre „mélyebb” rétegeiből merítette. E folyamat következő állomásaként is értelmezhető az a nagyjából 1930-tól datálható időszak, amely részben egybemosódik a fentivel, és a társadalomtudományi érdeklődés jellemzi. Itt a brit tudományos életben fontos szerepet játszó három, magyar származású tudós, Mannheim Károly, Hauser Arnold és Antal Frigyes életművét is elemzi a szerző. A következő korszakra a kultúrtörténeti érdeklődés kinyílása, a „nép felfedezése” a jellemző, és az 1960-as évek legelejétől számolhatunk vele. Voltaképpen ez már amolyan előszobája mind az új kultúrtörténet, mind a történeti antropológia kialakulásának. És itt álljunk is meg egy pillanatra! Fokozatosan egyre világosabbá vált, hogy az egyes társadalmaknak nincs egységes kultúrájuk. Ekkor kezdte az egyes számú kultúra kifejezést annak többes száma fölváltani. Ezek szerint tehát magyar népi kultúra, mint olyan nincs, hanem magyar népi kultúrák vannak: idősek és fiatalok, nők és férfiak, nagygazdák és zsellérek stb. magyar népi kultúráiról beszélhetnénk, ha figyelembe vettük volna ezeket a szempontokat. Nem vettük viszont figyelembe, legalábbis a szintézisek során nem (legfeljebb néhány részlettanulmány erejéig), így a „magyar néprajz”, „magyar művelődéstörténet” típusú összegzések eleve töredékesek lehetnek, és semmiképpen nem a megnevezésükben megjelölt tárgy rekonstrukcióiról van bennük szó, hanem egy, a rendelkezésre álló adatok alapján kialakított mesterséges konstrukcióról. Olyan kreálmányról tehát, amely az említett művek szerzőinek alkotása, és semmi köze az egykori, feltételezhető valósághoz. Tegyük azonban gyorsan hozzá: nem is egyszerű minden szempontra kiterjedő szintézist létrehozni (hogy korábbi példánknál maradjunk) a 20. század első évtizedeinek magyar népi kultúrájáról. Már egy település viszonylatában is figyelembe kellene venni a különböző társadalmi rétegek, valamint a nők és férfiak, idősek és fiatalok, a különféle foglalkozási ágak egymástól többé-kevésbé különböző szubkultúráit. És akkor még ehhez jönnek a földrajzi tagoltságból fakadó különbözőségek, a különböző interetnikus kapcsolatok kialakította másságok, valamint az Ernst Bloch által, más összefüggésben megfogalmazott „nem-egyidejűség” problémája (Korunk öröksége. Budapest, Gondolat, 1989). Utóbbi lényege – erre Peter Burke is kitér könyvében –, hogy az egyes földrajzi területek gazdasági, kulturális stb. fejlődése nincs időbeli összhangban, illetve nem biztos, hogy összhangban, szinkronban van egymással (sőt, akár egy területen, egy faluközösségen belül is élhetnek – Bloch szavaival: „nem […] ugyanabban a Mostban” – egymás mellett, egymással párhuzamosan különidejű jelenségek. Ebből adódóan voltaképpen nem összevethető két terület még egyazon időben is rögzített (népi) kultúrája, mert lehet, hogy az egyik a másikhoz képest mondjuk fél évszázaddal archaikusabb képet mutat. A problémát Hermann Bausinger vezette be a néprajzba (bár korábbi kezdeményezések is vannak), tovább is gondolva azt (ennek kifejtésére itt sem tér, sem ok), tanulmánya ugyan magyarul is olvasható, konkrét lecsapódásának azonban semmi jele („Párhuzamos különidejűségek”. A néprajztól az empirikus kultúratudományig. Ethnographia, 1989, 24–37. p.). Visszatérve a történeti antropológiára: Burke szerint a történészeket az antropológus szerzők írásai, az egyetemeken hallgatott antropológiai szemináriumok terelték az 1960-as évektől fokozatosan ebbe az irányba. A néprajzkutatókkal meg – fűzhetjük hozzá – történeti olvasmányaik tették ugyanezt. Mára nehéz is eldönteni egy-egy mű kézbevételekor, hogy kultúrtörténetről vagy történeti antropológiáról van-e szó (Burke meg is jegyzi, hogy talán pontosabb lenne az „antropológiai történetírás” kifejezés használata). A könyvet olvasva az ember, főleg a néprajzos képzettségű olvasó olykor zavarba jöhet, hiszen a problémák, amelyeket Peter Burke fölvet, a néprajzra is jellemzőek, igaz a kutatási terület, a problémaszemlélet is rendkívül közeli a kulturális és szociális antropológia, vagy a történeti antropológia, illetve a ma gyakorolt hagyományos néprajz vagy európai etnológia számára. Ha meggondoljuk Richard van Dülmen ugyanazokat az alapműveket mutatja be, elemzi a történeti antropológia mérföldköveiként (Robert Darnton, Clifford Geertz, Carlo Ginzburg stb. munkáit a franciaországi macskamészárlásról vagy a bali kakasviadalról, illetve egy friauli molnár világképéről), amelyeket Burke is az új kultúrtörténet eredményeiként prezentál (vö. Richard van Dülmen: Historische Anthropologie. Entwicklung – Probleme – Aufgaben c. könyvéről írott recenziómmal [Fórum Társadalomtudományi Szemle, 2000. 3. sz. 192–194. p.]. Különben a szóban forgó kötet azóta csehül is hozzáférhető: Historická antropologie. Praha, Dokoøán, 2002).
Peter Burke könyvéhez visszatérve, a kultúrtörténet utolsó szakasza (amely mára talán be is fejeződött, de – ahogy a könyv zárófejezeteiből kitűnik – az is lehet, hogy nem), ez az „új kultúrtörténet”. Ezt a korszakot (irányzatnak belső sokrétűsége és sokszínűsége miatt, az alábbiakban még némileg részletezendő okok miatt nemigen lehet mondani) négy elméleti úttörő (Mihail Bahtyin, Norbert Elias, Michel Foucault és Pierre Bourdieu) munkássága bemutatásával kezdi a szerző. Aztán szemléleti, módszertani problémákra, a felaprózódás veszélyeire stb. is rámutat. A kultúrtörténet kutatási területe és témavilága kialakulása kezdetétől fogva nemcsak „süllyedt”, hanem folyamatosan szélesedett is, egyre több szempont, egyre több módszer vetődött föl és be. Ma már a háború kultúrtörténetéről éppúgy beszélhetünk, akár az érzékelés vagy a női test kultúrtörténetéről, az álom, illetve a gesztusok kultúrtörténetéről, továbbá a könyv vagy a beszélés (nem a beszéd!) kultúrtörténetéről. Ez utóbbi kategóriába tartozik egy, már nem is annyira a közelmúltban megjelent, kellőképpen viszont észre nem vett magyar munka, mégpedig Szvetelszky Zsuzsanna: A pletyka című okos és szellemes könyve (Budapest, Gondolat, 2002).
A most szóban forgó munkát még hoszszan lehetne széljegyzetelgetni, de az érdeklődés felkeltéséhez talán ennyi is elég. Burke munkája mesterien megrajzolt körkép egy olyan tudományos diszciplínáról (annak művelőiről, módszereiről és kutatási témáiról), amelyet nevezhetünk (innen szemlélve) akár történeti antropológiának, illetve (onnan szemlélve) akár kultúrtörténetnek, egyre megy. A bemutatott tudományszak, s maga a most ismertetett könyv is történelemszemléletünknek (és nem feltétlenül történelmi ismereteinknek, bár természetesen azoknak is!) mindenképpen új és széles távlatokat nyit.
Liszka József