Egy forradalom emlékezete. Beszélgetés Rainer M. Jánossal (Simon Attila)
– Igazgató úr! Mikor alakult az intézet, kik kezdeményezték megalakítását és milyen megfontolásból?
– 1988–1989-ben esett mind több szó a későbbi alapítók között arról, hogy az 1945 utáni magyar történelem, s különösen 1956 kutatására külön intézményt kellene létrehozni. Eleinte azonban nem alapításról, hanem folytatásról, újrakezdésről gondolkodtunk. 1958 és 1963 között Brüsszelben működött a Nagy Imre Politikai és Társadalomtudományi Intézet, nagyon hasonló érdeklődési körrel. Elsősorban az 1956 előtti pártellenzékiek, Nagy Imre politikai hívei alkották a munkatársi gárdát, bár nem kizárólag ők. 1989 tavaszán a Nyilvánosság Klub egy tanácskozásán Varga László történész kezdeményezte a Nagy Imre Intézet újjáalakítását. 1989. június 16-án Nagy Imre újratemetésén Király Béla a Hősök terén be is jelentette ezt. Másnap megalakult az intézet nemzetközi kuratóriuma Kenedi János lakásán. Az elképzelés szerint a munkatársak egy része a valamikori brüsszeliek közül került volna ki, más részük pedig a Nagy Imre-temetést kezdeményező és koordináló Történelmi Igazságtétel Bizottság (TIB) ún. történeti szekciójából. A szekció Ungváry Rudolf vezetésével a demokratikus ellenzékhez közel álló történészekből és társadalomtudósokból állt, és kidolgozott egy komplex kutatási tervet.
Végül az intézet 1991-ben kezdett működni, eleinte egy akadémiai kutatóhelyből állt, illetve az Oral History Archívumból, amely egy ideig a TIB keretein belül dolgozott. Az alapítás a rendszerváltás első lendületének elmúltával kissé elhúzódott. Annyi haszna azonban ennek is volt, hogy valóban elkötelezett s jobbára fiatal vagy középkorú kutatók maradtak meg az intézet munkatársaiként. A két részleg hamarosan egyesült, a veteránszervezetté váló TIB-bel a kapcsolat megszakadt. Az akadémiai kutatóhely ma is fennáll, az intézet részeként, amely magánalapítványként, 1995-től pedig a kormány által alapított közalapítványként működik.
Nagy Imre nevét végül is nem vettük fel, mert a Nagy család még 1989-ben létrehozta a Nagy Imre Alapítványt. Ettől függetlenül az alapító elgondolások nem változtak. 1989-ben úgy gondoltuk, hogy 1956 nemcsak a 20. század szinte egyetlen világtörténeti jelentőségű magyar eseménye, hanem kulcsszerepet játszott a rendszerváltó folyamatban. 1956-ot sok tekintetben az 1945 utáni fejlemények magyarázták, s megtörténte alapvetően befolyásolta a Kádár-rendszer arculatát. Egy új, rendszerváltó jelenkor-történeti intézményt akartunk, amely a történettudomány és a történeti szociológia eszköztárával közelít ehhez a folyamathoz, s benne elsősorban 1956-hoz. Eleinte nem volt teljesen világos, hogy tisztán tudományos kutatással foglalkozunk vagy az emlékőrzés más formáiban – a dokumentációtól és a gyűjtéstől az emlékezetpolitikai aktusokban való szerepvállalásig – is részt veszünk. Litván György, az intézet első főigazgatója inkább az első elgondolásra hajlott, Hegedüs B. András ügyvezető igazgató a másodikra. Végül is az előbbi valósult meg.
– Az intézet megalakulása óta tizenöt év telt el. Ez idő alatt változott-e valamit az intézet profilja, s ha igen, milyen irányban?
– Igen, szerintem változott. 1996-ig, a forradalom 40. évfordulójáig azért nagyrészt 1956-tal foglalkoztunk, számos könyvet adtunk ki, és társrendezői voltunk a forradalommal foglalkozó addigi legnagyobb nemzetközi konferenciának. Azt követően fokozatosan kiszélesítettük érdeklődési körünket a 20. század második felének történetére, sőt valószínűleg még inkább vissza fogunk nyúlni a múltba. A változást talán szimbolizálja sok egyéb mellett két reprezentatív tanulmánykötetünk, az 1998-ban kiadott A fordulat évei 1947–1949 és a 2004-ben megjelent „Hatvanas évek” Magyarországon. Mindkettőben megjelentek hagyományos politikatörténeti, de kultúrtörténeti, társadalomtörténeti, művészettörténeti tanulmányok is. Korábban az intézet elsősorban politikatörténetet művelt, ma igyekszünk a nemzetközi tudományosság fő áramlatait, a társadalomtudományos történetírástól a nyelvi fordulaton át az új kultúrtörténetig adaptálni és művelni. Az intézet kezdettől fogva kitűnő informatikai infrastruktúrával rendelkezett, s a kilencvenes évek végétől eredményeink digitális megjelenítése egyik fő célkitűzésünket képezte.
– Melyek jelenleg az intézet prioritásai, s milyen konkrét kutatási programok zajlanak jelenleg?
– Ebben az évben a legtöbb energiánkat a magyar forradalom 50. évfordulójához kapcsolódó munkák kötik le. Tucatnyi kötetet adunk ki, összefoglaló és tematikus monográfiáktól különféle forrásokig, fotóalbumig, emellett fél tucat különféle internetes tartalomszolgáltatást készítünk. Lesz intézeti konferencia – témája a forradalom hatástörténete a szovjet térségben –, és sok helyen, sokféle formában jelen lesz a munkánk. 2007-től a kilencvenes évek végi váltásnak megfelelően folytatódik a Kádár-korszak kutatása. Ennek egyik részprogramja például a kritikai-ellenzéki mozgalmak szereplőiről szól. Tervezzük a rendszerváltás történeti és oral history feldolgozását is, számos munkatársunk dolgozik állambiztonsági forrásokkal, amelynek eredményei ugyancsak a közeli jövőben várhatók.
– Egy ilyen program teljesítése elsősorban két alapvető dolgot igényel: pénzt és megfelelő szakembereket. Persze a szakemberek is az anyagiaktól függnek. Hány munkatársa van az intézetnek, mennyi ebből a kutató?
– Az intézetnek 20,5 munkatársa van – ez abból adódik, hogy 19 főállású mellett egy-egy könyvtáros, könyvelő és informatikus félállásban dolgozik. A 19-ből 15 kutató (12 történész és 3 szociológus az Oral History Archívumban), hárman az informatikai és multimédia területén tevékenykednek (adatbázisok, internetes honlap, dokumentumfilmek), s egy főállású titkárnőnk van. Nyugdíjasként dolgozik Litván György alapító igazgatónk és a könyvtárban Gyenes Judith, Maléter Pál özvegye.
– Gondolom azért az intézethez számos olyan kutató és közéleti személyiség is köthető, aki nem az 1956-os Intézet munkatársa, de mégis szoros szellemi, illetve munkakapcsolatban áll az Önök intézetével. Tudna pár nevet említeni, s erről valamit mondani?
– Az intézet élén kuratórium áll az 1989-ben Párizsból hazatelepült Kende Péter vezetésével, aki dolgozott a Nagy Imre Intézetben, és a nyolcvanas években a Magyar Füzetek című történeti-politikai periodika főszerkesztője volt. A kuratóriumnak tagja többek között Bácskai Vera, Bojtár Endre, Kosáry Domokos, Mécs Imre, Pomogáts Béla, Vitányi Iván. Az akadémiai kutatóhely vezetője Gyáni Gábor. Ha csak a két említett tanulmánykötet szerzői névsorát nézzük, azonnal kiderül, hogy nagyon sokféle, de szerintem egyaránt kiváló tudóssal dolgoztunk együtt, mint például Ripp Zoltán, Pető Iván, Péteri György, Pataki Gábor, Prakfalvi Endre, Szabó Csaba, Baráth Magdolna, Kovács Gábor, Kalmár Melinda, Beke László, Horváth Sándor, Tóth Eszter Zsófia, Varga Balázs. Köztük sokan – Szabó, Horváth, Tóth Eszter – a magyar társadalomtudomány fiatal nemzedékét képviselik, és ez nagyon fontos. Ahogyan az is, hogy együttműködjünk mindenféle intézménnyel, legyen az egyetem vagy akadémiai intézet vagy bármi más.
– Honnan fedezi az intézet a költségeit. Mennyire rendszer-, illetve kormányfüggő ma egy tudományos intézet költségvetésének biztosítása?
– Ahogyan említettem, 1995 óta az intézet közalapítvány. Már korábban, s azóta is (kivéve az 1999–2002-es időszakot) évente rendszeres támogatást kapunk a kormánytól. Ez (és az akadémiai kutatóhely költségvetése, amire viszont ötévente pályázni kell) jelenti éves költségvetésünk túlnyomó részét. Támogat minket Budapest főváros, s ezenkívül gyakran, s többnyire sikerrel pályázunk. Megjegyzem, hogy ezek a pályázatok is jobbára állami alapokra vonatkoznak.
Ily módon azt lehet mondani, hogy az intézet szinte teljes egészében államfüggő, ezért tehát kormányfüggő is. Sőt, ha lehet, ez csak fokozódott: 1999-ben még lehetséges volt a közvetlen kormánytámogatást „kiváltani” fővárosi, Soros alapítványi és – mondjuk – nemzeti kutatás-fejlesztési (vagyis pályázott állami) pénzekkel. Ma ez különféle okokból lehetetlen lenne. A Soros Alapítvány például beszüntette effajta tevékenységét Magyarországon – ahogyan ezt Soros György jó előre kijelentette.
A humán tudományosság nem állami mecenatúrája nem alakult ki Magyarországon, vagy csak nagyon csökevényesen (a könyvkiadásban például). Ezért anyagi szempontból nagyon sebezhetők vagyunk. Ugyanakkor a közalapítványi forma eléggé körülményessé teszi, hogy a kormány tartalmi szempontból beleszóljon abba, mit csinálunk (nem számítva persze a gazdálkodás tisztaságát, mert azt szoros figyelemmel követi, nagyon helyesen). Megtehetné valahogyan persze, de eddig nem tette.
– Ha már a politikánál vagyunk: a politika még mindig igyekszik a saját céljaira felhasználni az 1956-os forradalmat. Mennyire érinti ez a tudományt? Van-e a történészek között a tudományos kereteket meghaladó vita, konfliktus ebben a témában?
– 1989-ben azt hittük, hogy a Kádár-rendszer kimúltával a jelenkortörténet politikai konnotációi és felhasználása megszűnik. Ez elég balga illúzió volt, hiszen nemcsak a közeli, hanem a távoli múlt is bővelkedik ilyen vonatkozásokban, Magyarországon pedig még különös hagyománya is van a múlt ilyesfajta használatának. Ez természetesen érinti a tudományt is. A szovjet típusú rendszer nyílt és offenzív módon befolyásolni igyekezett a történettudományt, tematikai, módszertani és ideológiai szempontokat írt elő, kánonokat próbált megfogalmazni. Magyarországi változatában és utolsó két évtizedében ez viszonylag lazán érvényesült, de éppen a 20. század vonatkozásában mindvégig fennállt ez a helyzet. Emiatt a rendszerváltás után nagyon erős belső igény és társadalmi elvárás keletkezett az „objektivitásra”. Ilyen azonban szerintem nem létezik, a történész körülbelül ugyanannyira objektív, mint bárki más, aki a múltról gondolkodik. Értékei, személyisége, horribile dictu politikai meggyőződése – ha van ilyen – természetesen megjelenik munkáiban. Az persze, ha valaki egy aktuális politikai vagy más tézist „zenésít meg”, ízlésem ellen való. A történészi eszköztár, a szakma szabályai az azt művelők valamiféle konszenzusában jelenik meg – ez az a mérce, ami számonkérhető. A posztmodern kor ezen a téren is sok mindent átértelmezett, ahogyan ez például Gyáni Gábor vagy Horváth Sándor írásaiból kitűnik. Plurális, sokszínű térben élünk mi is, és ennek nyoma természetesen írásainkon is felfedezhető.
Politikai természetű konfliktus és vita persze a magyar történészek között is van – sajnos ez gyakran a szűkös források feletti osztozkodást fedi. Érdekes módon ugyanez szolidaritást is indukál – és ez sem mindig vezet jóra, mert a minőségi ítéleteket és a kritika tisztaságát veszélyezteti. Sajnos mindez a jelen helyzetben természetes, összefüggésben van azzal is, hogy a tudomány intézményrendszere Magyarországon szinte semmit sem változott a rendszerváltás nyomán. A szakmai „establishment” ugyanazokból vagy ugyanazok kiszemelt-kinevelt utódaiból áll, akik minket a szívük mélyén politikailag nyomott kakukkfiókákként kezelnek.
Ezzel már semmi bajom sincs, még az is lehet, hogy túlzok. Inkább az a baj, hogy valódi történeti viták nemigen vannak Magyarországon. Sem 1956-ról, sem a szovjet típusú rendszer korszakáról. Talán az úgynevezett ügynökügyek indukálnak ilyesmit a Kádár-korszakról. De ennek még kezdeti stádiumában vagyunk.
– Hogyan látja, az intézet megalakulása óta mennyiben változott az 1956-os eseményekről kialakult tudományos kép? Vannak-e még fehér foltok a témában?
– A tudományos kép megváltozását megelőzte az értékelés megváltozása. A Kádár-korszak ideológiai jellegű magyarázata szétporladt, értelmét vesztette, 1956 plurális értelmezési térbe lépett. Tudományosan ennek a folyamatnak az első, eddig legfontosabb hozadéka a forradalomra vonatkozó ismeretek robbanásszerű bővülése volt. A nemzetközi kontextustól a helyi közösségek történetéig mindenről rengeteg dokumentum került napvilágra, és megannyi visszaemlékezés készült vagy vált ismertté. 1956 nagy történetekbe rendeződött önmagában és e nagyobb áttekintések részeként is. Ma a 20. századi magyar történelem talán legjobban feldolgozott mozzanata. Ebben az értelemben talán nem is beszélhetünk már fehér foltokról – bár ilyesmit mondani mindig kockázatos.
Ugyanakkor a tudomány belső alakulása mindig új kérdésekkel szembesít. Ahol szabadon lehetett 1956-ról beszélni, mindig elmondták: Magyarország különlegességét a szovjet táboron belül elsősorban 1956 magyarázza. 1989-ben mégis ugyanúgy, ugyanakkor bukott meg a rendszer mindenütt, és a későbbi fejlemények erősen relativálták ezt a különlegességet. Ugyanaz történt nagyjából mindenütt. Mi volt tehát 1956 tényleges, hosszabb távú hatása? És miért éppen Magyarországon robbant ki ilyen radikális felkelés, miért nem másutt? Milyen forradalom volt 1956-ban, egyáltalán annak lehet-e nevezni – a történettudomány nyelvén? Hogyan alakult emlékezete? Ezek olyan kérdések, amelyekre ma inkább megérzéseken és érzelmi alapokon nyugvó válaszokat adunk, holott mélyebb, alaposabb meggondolásokra lenne szükség.
– Ahogy az intézet kiadványait szemlélem, úgy látom egyre nagyobb szerepet kap a Kádár-korszak feltárása, s nem csupán a politikatörténet, de – s ez nekem nagyon szimpatikus – a mindennapok története is. Ez tudatos programja az intézetnek vagy ma inkább ez iránt van igény?
– Mindkettő tudatos választás volt, és bizonyos fokig a fentiek indokolták. 1956 igazi jelentőségét hosszabb távú hatásán mérhetjük – ehhez pedig a Kádár-korszakot kell megérteni. 1956-tal ellentétben a Kádár-korszakról még olyan kisszámú konszenzuális megállapítás sincs forgalomban, mint a forradalomról. A módszertani váltást a nemzetközi tudományos trendek mellett a tanulmányozott probléma sajátosságai is sürgették. A Kádár-korszak úgynevezett politikatörténete vajmi keveset mond ennek a periódusnak a természetéről. Kis, mindennapi történetei viszont paradigmatikus jelenségeket mutatnak – anélkül persze, hogy mechanikus megfeleltetésekben lehetne őket alkalmazni.
– Intézetük mennyire érzi feladatának az ún. ügynökügyeket? Ezt azért kérdezem, mert – noha ezek feltárásával kapcsolatban talán az önök munkatársának, Ungváry Krisztiánnak a nevével találkozni a legtöbbet – az 1956-os Intézet neve nem nagyon hangzik el…
– Az úgynevezett ügynökkérdésnek rengeteg ága-boga van, amelyek közül a tudományos igényű feldolgozás és megértés csak egy. Az ebben való részvételt nagyon fontosnak tartom. Ezen a téren az 1956-os Intézet igenis viszonyítási pont, hiszen 1999-től Évkönyvünk többször tematikus dossziét tartalmazott állambiztonsági témájú tanulmányokból, a hatvanas évekről szólván igen sok írás született nálunk ilyen források felhasználásával. 2005-ben, az ezzel kapcsolatos viták egyik csúcspontján Túl a listán címmel egy összeállítást készítettünk, amely az intézet honlapján érhető el. Ezzel bevallottan mintát szerettünk volna szolgáltatni a tudományos megközelítésre, s amellett érveltünk, hogy a nyilvánossággal együtt ez utóbbi lehet hazai viszonyok mellett a kérdés adekvát tárgyalási módja. Ungváry Krisztián azért szerepel többet, mert ő általában az ügynökkérdés más aspektusaival is hangsúlylyal foglalkozik, így például direkt morális állításokkal, illetve ezeket a nagyon kétséges hitelű forrásokat a történetírás és a tényfeltáró újságírás határterületén „beszélteti”. Személy szerint mindkettővel baráti vitám van, ám az intézet minden kutatója szuverén ember, és természetesen joga van minden kérdésről azt írni és állítani, amit a leghelyesebbnek tart. Nemrég az ügynökvita újabb kiélesedése idején Kis János nagyon fontos tanulmányára reflektálva valami olyasmit írtam, hogy az ügynökkérdésben a szabadság megmaradt tere a történeti kutatásé és történetírásé. És ha valami iránytűt ad ennek a pillanatnyilag eléggé diffúz, széttartó emlékezeti munkának, az csak a diskurzus íratlan szabályai, belsővé váló etikai normái lehetnek. Ezt most is érvényesnek tartom. A törvényhozás kudarcot vallott ezzel, de a kutatás szabadsága megmaradt, és ez a fontos.
– Ön számos könyvet adott ki az utóbbi években, többek között Nagy Imréről is. S ha jól tudom, Ön volt a Nagy Imréről szóló A temetetlen halott című film egyik szakértője. Az idén októberben ismét egy új 1956-os film bemutatójára kerül majd sor. Mennyire segíthetnek ezek a filmek abban, hogy a szélesebb közvélemény tisztábban lásson 1956-tal kapcsolatban? Nekem ugyanis (Mészáros Márta filmjét látva) az az érzésem, hogy ezek a filmek egyelőre – ezzel nem vonva kétségbe esetleges művészi értékeiket – még a mítoszépítést szolgálják. (Persze mítoszokra is szükség van.) Mit gondol Ön erről?
– Valóban szakértője voltam a Temetetlen halottnak – de nem alkotója. Szerintem egyébként érdekes alkotás született, de – ahogyan ezt már többször elmondtam – az elsősorban Mészáros Mártáé, és még hosszan lehetne sorolni, ki mindenkinek volt ebben sokkal nagyobb része, mint nekem. Pataki Éva forgatókönyvírónak vagy Jancsó Nyika operatőrnek, nem beszélve Jan Nowickiról. Márta ugyancsak sokszor elmondta, hogy a könyvem hatással volt rá, de a film akkor is az ő víziója.
A film pedig fikció, vagyis nem kellene úgy tekinteni, hogy a tisztánlátást szolgálja, vagy a történeti igazságot tartalmazza. Nem, mert mindenkinek magának kellene tisztán látnia, és saját igazságát ennek alapján (vagy más módon) megfogalmaznia. A művész alkotását persze sokan normatívnak érzik, s mintegy kötelességül róják rá, hogy az igazságot beszélje el. Akik ezt mondják, saját igazságukat tartják a normának, és ezt kérik számon. Miért kellett volna Mészáros Mártának részletesen ábrázolnia Nagy Imre elvbarátait, ha egyszer ő úgy érezte, hogy ez az ember végletesen hajlott a magányra, és úgy érezte, magára hagyták? Én a könyvemben írtam róluk, mert saját történetírói narratívámban fontosnak tartottam a szerepüket – ugyanakkor megpróbáltam kimutatni Nagy Imre szövegeiből, hogy mennyire egyedül érezte magát élete végén.
Én tehát azt remélem, hogy az 1956-ról szóló filmek mindenekelőtt jó filmek lesznek – azt viszont egyáltalán nem, hogy úgy ábrázolják a forradalmat, ahogyan mondjuk én.
– Ön intézetvezető és nagyon produktív kutató is egyben. Hogy fér össze a kettő? Nem veszélyezteti az intézményvezetői státusa a kutatói szabadságát?
– Erre a kérdésre tudok a legkönnyebben és legrövidebben válaszolni. Nehezen fér össze a kettő, mert az intézményvezetői státus igenis veszélyezteti a kutatói szabadságot. Nem hagy ugyanis rá időt.
– Az idén az 1956-os forradalom kerek évfordulójára emlékezünk. Mit jelent ez az intézet és mit az Ön számára? Azt gondolom, hogy az idén kutatóként és előadóként az egyik rendezvényről a másikra utazik. De jelent-e az intézetnek több pénzt, nagyobb társadalmi megbecsülést?
– Az intézet számára az évforduló azt jelenti, hogy tudásunkat meg kell próbálnunk új struktúrákba rendezni, új ismereteinket és megközelítéseinket a nyilvánosságban megjeleníteni. Ez a nyilvánosság most sokkal szélesebb, mint általában – az 50. évfordulón a világ egy rövid időre fokozottan figyel majd Magyarországra. Az évforduló nekünk sok munkát jelent – könyveket, dokumentumfilmeket, internetet, konferenciát, különféle más feladatokat. Igen, sokat fogok utazni konferenciákra és emlékülésekre, de ebben az évben, kiváltképpen ősszel ezzel így lesz a legtöbb kollégám is. Anyagi támogatásunk ma kiegyensúlyozott, terveink megvalósítását ilyen szűkösség nem akadályozza. A mai helyzetben én annak is örülnék, ha az évforduló múltával ez nem változna érdemben. Az pedig, hogy évforduló lesz, önmagában nem növeli megbecsülésünket, legfeljebb ismertségünket, ami egyébként nem lényegtelen. Ha nemcsak többen és jobban figyelnének ránk, hanem jobban odafigyelnének arra, amit mondunk, az azt jelenti, érdekes és fontos, amit mondunk. Én ennek örülnék a legjobban.
A beszélgetést Simon Attila készítette