Bagin Árpád: Egy új néprajzi jelenség Kelet-Közép-Európában? A Halloween és a tökbábukészítés egy kisalföldi településen, Ógyallán
1. Bevezetés
A Fórum Kisebbségkutató Intézet Etnológiai Központja Populáris kultúra 1990– 2005 című kutatási projektumának keretén belül kezdtünk el foglalkozni Halloween ünnepkörével, azon belül is a tökbábukészítés szokásával. Napjainkban a Halloween-ünnep elengedhetetlen kelléke a tök alapanyagú termék és az ebből készült tökbábu. 1989 előtt is élt a tökbábukészítés szokása, de akkor a Halloween megnevezés Kelet-Közép-Európában még nem volt használatos.
A Halloweent a felületes szemlélődő gyakran amerikai eredetűnek1 tartja, viszont a jelenséggel kapcsolatos folyamatok tüzetesebb vizsgálata egyértelművé tette, hogy az egyes térségekre jellemző, valamilyen szintű önálló fejlődési sávokról beszélhetünk, amelyek voltaképpen a halloweeni ünnepkörbe tartoznak (Hörandner 2001a). Tehát e dolgozatban vizsgált „napjaink” jelenségét ismertük a múltban is, s az 1989 utáni időszakban egy-egy rendezvényt nem feltétlenül kell Halloween ünnepeként meghirdetni (lehet az egy tökbábukészítő-verseny stb.), de véleményünk szerint ezek a szokáscselekmények is a vizsgált ünnepkörbe tartoznak. Ami közös a Halloween és az európai tökbábukészítés között, hogy elsősorban az őszi időszakhoz, általában mindenszentekhez, halottak napjához kacsolódik.
Mint már említettük, a Halloween-ünnep szinte elengedhetetlen eleme a tökbábu, töklámpás (utóbbi megnevezést általában a kárpát-medencei magyarok használják), ennek vizsgálatára helyezzük a hangsúlyt jelen összefoglalásunkban is.2 A töklámpások a sütőtök, a takarmánytök és a főzőtök egyes fajtáiból készülnek. A tök termesztése Európában minden bizonnyal Amerika felfedezése után indult (vö. Mezőgazdasági… 1982, 644; Nagy 2000, 9, 15).3 Több szerző azt álltja, hogy a tök termesztése előtt a kelták és az írek (fehér)répából készítették világító bábuikat (Hörandner 2001b, 6; Segalen 2001, 201).
2. Kutatástörténet
Kutatástörténeti áttekintésünket a magyar és a szlovák szakirodalomban felbukkanó szórványos adatok felhasználása mellett, alapvetően a Zeitschrift für Volkskunde 2001. évi 2., tematikus számának összeállítására (a bemutatott területek Spanyolországtól Svédországig, ill. Írországtól Ausztriáig terjednek), továbbá a grazi egyetem Néprajzi és Kulturális Antropológiai Intézete által egy 2001 októberében megnyitott kiállítás katalógusára alapozom (Färber 2001).
A kutatók Halloween kelta eredetét említik, s az egyik legjelentősebb kelta ünneppel – a „Samuin”-nel vagy „Sam(h)ain”-nel (amelyet a ma használatos Hallowe’en – mindenszentek napjának előestéje – megnevezéssel kapcsolhatunk össze) – azonosítják, amelyre november 1-jén került sor. A kelták ennek előestéjén tartották ünnepségüket, amely a nyári időszak befejezését, ill. a téli időszak kezdetét jelentette számukra. Később, 1840 után, ír telepesek bevándorlásával különféle elemek kerültek át az USA-ba (Hörandner 2001b).4 Más-más formában történő reemigrációjuk a 20. század kilencvenes éveiben különféle intenzitást ért el Nyugat- és Kelet-Európában.5 A franciák körében a Halloween elterjedése nagyban a piacgazdaság (üzletházak) eredménye. A térhódítást jelentős mértékben elősegítette a sajtó, ill. a televíziós csatornák (filmek6). A vizsgált ünnep kapcsán különféle tök alapanyagú receptek láttak napvilágot, de tiltakozó magatartásokról is tudunk (pl. 2000-ben Észak-Franciaországban) (Korff 2001). Voigt Vilmos a közelmúltat illetően megjegyzi, hogy az amerikai Halloween Magyarországon is teret hódított (Voigt 2004, 158).
Pável Ágoston 1940-ben, az őrségben végzett terepmunkálata során a töktermesztés mellett a tök alapanyagból készült különféle tárgyakat is megvizsgálta, többek között a gyerekek által ősszel, ill. télen készített halált, amely lényegében töklámpás volt. A szerző a tökbábukészítésen túl leírta az ezzel kapcsolatos ijesztgetés hagyományát is (Pável 1949, 139, 152–154). Dömötör Tekla, az őszi ünnepkörrel és a kukoricafosztással kapcsolatban közli, hogy néhányan jelmezt öltöttek az Alföldön, a kivájt tököt kivilágították, a fejükre helyezték, és így ijesztgették általában a lányokat, az asszonyokat (Dömötör 1986, 84).7 Megjegyzendő, hogy a magyaroknál és a szlovákoknál egyaránt ismert a halottak napjához kapcsolódó hiedelem, miszerint az elhunytak hazalátogatnak. A „trick or treat” [’csíny vagy vendéglátás’ – B. Á. megj.], házról-házra járás bizonyos párhuzamaival többek között a mai Magyarország területén is találkozhatunk (mindenszentek és halottak napján a Dunántúlon a férfiak énekelve, imádkozva, járnak-kelnek, és a háziaktól pénzt, élelmiszert kapnak) (Dömötör 1986, 86; Tátrai 1990, 206). A szlovákiai horvátok8 körében is dívott a házról-házra járás szokása (a szlovákoknál viszont nem9). Ennek egyik válfaja már a 19. század (!) ötvenes–hatvanas éveiben fokozatosan kivesztett (Botík 2001, 172).
A jegyzetben említett inismóri (Nyugat-Írország) példa megváltozott formája lehet a most bemutatott jelenség, minden bizonnyal a kelta hagyományok és a Halloween-ünnep egyvelege. Kelet-Írországban ugyanis október 31-én jelmezbe (boszorkány, Batman, csontváz) öltözött gyermekcsoportok járnak házról-házra, és a „Támogasd a Halloween-partit” („Help the Hallowe’en party”) kérés hangzik el tőlük. Az összegyűlt adományt (édesség, alma, földimogyoró) egymás között szétosztják, elcserélik, elfogyasztják, különféle játékokat játszanak10, fiúk és lányok11 egyaránt, s különféle csínytetteket is elkövetnek12 (Lysaght 2001).
Az amerikai emigránsok Franciaországban ugyan már 1977-től megünnepelték a Halloweent, de ennek erőteljes térhódítása csak 1997-ben kezdődött (ez szinte valamennyi lent bemutatott tanulmányra igaz, tehát, hogy az adott országban az amerikaiak, vagy akár turisták már korábban is megtartották a bemutatott ünnepet). Az üzletházak kezdetben még ódzkodtak a Halloweenre készült kellékek árusításától, ezt követően azonban a marketingesek kiszemelték a gyermekeket, és sikeres lett az ünnepre kínált termékek eladása13 (!) (Segalen 2001). Toscánában már a múltban is ismert volt, hogy november 1-jén, naplemente előtt a templomtól a temetőbe vonultak az emberek. Az őszi betakarításkor a tököt töklámpás készítésére is felhasználták. Majd az 1990-es évektől kezdődően megjelent a Halloween-ünnep, zártkörű ünnepségek (születésnap), jelmezes felvonulások, táncmulatságok formájában. Általános iskolai tanítók a jelenséget az angol nyelvórákon ismertetik tanulóikkal (ez is viszonylag gyakori a bemutatott térségeknél). Szardínia egyik városában András-napkor (igaz, hogy ez november 30-ra esik) gyermekek kiáltozásaikban kalácsot, ajándékot kérnek. Mindemellett Olaszországban a Halloween már jótékonysági célból is szerveződött (Mugnaini 2001).
Bernhard Tschofen szerint Ausztriában a Halloween az 1980-as évek második feléig ismeretlen jelenségnek számított. Először gyermekek improvizálták az ünnepet, amikor az ottani piac erre még felkészületlen volt (később természetesen már nem!). A Halloween összefonódott a tökparádékkal, amelyeknek jelentős a térhódításuk a vidéki falvakban14 (Tschofen 2001). A Kürbisfest megnevezés bekerült a német szótárakba (Gollesch–Schimanofsky 2001), s tök alapanyagú ételek kutatásával is elkezdtek foglalkozni (vö. Lerchegger 2001). Svájcban az első Halloween-mulatságok 1994–1995-ben jelentek meg, különleges megmozdulásokként. A tök termesztése – ahogy Ausztria esetében is – bevételi forrása lett a magángazdáknak.15 Jelentős a térhódítása a különféle jelmezeknek, pl. francia és észak-amerikai üzleti hatásnak köszönhetően a kínálat kibővült (Muri–Gyr 2001).
Spanyolországban (pl. Katalóniában) egyesek jelmezt öltenek, a gyermekek pénzt gyűjtenek. Az 1950-es évektől a fiúk fejükre töklámpást téve ijesztgették szomszédjaikat, miközben azok kertjeiben gyümölcsöt szedtek16 (Roma 2001). Svédországban 1997-ben a Halloween az üzletek mellett a médiában is teret kapott.17 A vendéglátóipar mulatságai, különleges ételkínálatai („ördögszarv” stb.) ott is ismertek. Az 1998. október 30-i göteborgi diszkóbalesettel (több mint 60 áldozat, 200 sérült) kapcsolatban az egyik helyi újság az okot a Halloween-ünnepben vélte felfedezni. Egyébként egy 1997–1998-as felmérés szerint többen az amerikai ünnep ellen tették le voksukat, mivel ez szerintük a mindenszentek napjának megünneplését veszélyezteti. A Halloweent pártolók általában a fiatalok és a gyerekek (akiknek még általában nincsen elhunyt közeli hozzátartozójuk), a felekezeten kívüliek, de vannak, akik mindkét ünnepnek hódolnak, tehát a mindenszentek napjának is (Lilja 2001). Hollandiában a gyermekek viszonylag jól informáltak az amerikai ünnepről, és a Valentin- és a Mikulás-nappal egyetemben a Halloween is kezd népszerű lenni. A vendéglősök a nagyobb forgalom érdekében versennyel egybekötött jelmezes estet szerveznek (de arra is van példa, hogy Halloween-tematikájú az ünneplés májusban vagy szilveszterkor) (Helslott 2001). Norvégiából jelmezzel és maskarázással kapcsolatos adatgyűjtésről, a Halloween-ünnep anglo-amerikai hatású térhódításáról van tudomásunk. A „trick or treat” egyik norvég változata a „knask eller godteri”. Kedvelt a Fantomas- és Superman-jelmez (Írországban is) (Ohrvik 2001).
3. A Helloween-jelenség egy kisalföldi településen, Ógyallán
Ógyalla és Bagota a Kisalföld szlovákiai részén, a Zsitva és a Nyitra folyók összefolyásánál, a Komáromot Érsekújvárral összekötő főútvonal mentén található (Fényes 1848, 122; Kollár 2000, 5, 197). Komárom környékét a csehszlovák hadsereg 1919. január 10-én a Csehszlovák Köztársasághoz csatolta (Mácza 1982, 41). A kutatott településeket (Ógyalla, Bagota) a szlovák kolonizáció (Vadkerty 1999, 269), magyar lakosainak Csehországba való deportálása (Vadkerty 2001, 483–485, 491, 504), ill. kitelepítése is érintette. Bagotát 1971-ben közigazgatásilag Ógyallához kapcsolták, összterületük 5995 ha lett (Sèítanie… 1992, 73; Vašš 1999, 11).
A két település nemzetiségi és vallási összetétele a legutóbbi, 2001-es népszámlálás során a következő képet mutatta:
1. táblázat. Ógyalla lakosságának nemzetiségi összetétele a 2001-es népszámlálás szerint
Forrás: Sèítanie… 2001, 42
2. táblázat. Ógyalla lakosságának felekezet szerinti megoszlása a 2001-es népszámlálás szerint
Forrás: Sèítanie… 2001, 42–43
3.1. Egy polgári társulás kezdeményezése Bagotán
Az 1998-ban alakult Bagotai Sansz (Bohatská šanca) Polgári Társulás (Bögi 1999, 598) feltehetően még ugyanezen évben a Nyitra melletti Salgó (Svätoplukovo) községben egy nyilvános tökbábukészítéssel kapcsolatos rendezvényen vett részt. Innen meríthetett ötletet, mivel 1999. október első felében Bagotán – az akkori bagotai általános iskolával közösen – tökbábukészítő-versenyt hirdetett meg (Baloghová 2000). A rendezvény szervezéséből 2000-ben már a bagotai óvoda is kivette részét (Hurbanovói Híradó 2000, 10). E két fenti kezdeményezésnek tulajdonképpen az volt a lényege, hogy az elkészített munkákat a kertes házak elé kellett kitenni, az utcáról nézve jól látható helyre. A kivilágított (még elektromos energiával is!) tökbábukat egy gyermekcsoport értékelte. A harmadik alkalommal (2000-ben) a bagotai kultúrház melletti területen – ahová összegyűjtötték az elkészült bábukat – a felnőttek segítségével záró kiértékelést is tartottak. Kategóriánként a három legszebb tökbábut díjazták, a gyermekek édességet, oklevelet kaptak (Baloghová 2000). 2001-ben (palacsintasütés mellett) kiállítást hirdettek meg, amelyre a tökbábukat az említett bagotai szlovák nyelvű oktató-nevelő intézmények látogatói, ill. az ógyallai iskolában továbbtanulók készítették el. 2002. október 5-én (a szüreti felvonulás keretén belül) nem versenyszerű kiállítást (ezen is kb. 100 kiállított tökbábu szerepelt) rendeztek.18 A rendezőségtől a kiállítók édességet, írószert stb. kaptak, szürkületkor meggyújtották a mécseseket, majd este két kisebb tábortűz is emelte a kiállítás hangulatát. A tökvájással kapcsolatban a sima kivágások mellett megjelent az atipikus tökvájás, különféle alakzatok (pl. kutya), de ilyen-olyan megnevezések is: „indiai kígyók Bagotán” („indické hadi v Bohatej”) stb. Olyan ötletesnek is mondható tökbábuk (csiga, katicabogár) is bemutatásra kerültek, amelyekbe már mécsest is tettek. 2003-tól a Bagotai Sansz Polgári Társulás már nem szervezője, társszervezője a tökbábukészítő rendezvénynek.
3.2. Óvodák
2002–2004 között négy óvodában végeztem néprajzi gyűjtést, abban az időszakban, amikor a településeken az óvodák átcsoportosítására, összevonására, ill. áthelyezésére került sor (hasonlóan történt ez az alapiskolák esetében is). A Feszty Árpád utcai, 1983-ban alapított szlovák nyelvű óvodában évente (hogy pontosan mióta, azt nem tudni) készítenek tökbábut. 2002-ben kb. húsz öt-hatéves óvodás készített tökbábut a munkára való nevelés foglalkozáson. 2003-ban az óvónő vájta ki a tököt, amelybe mécses került. A gyermekek kérésére behúzták a sötétítőt, behívták a szakácsnőt (aki persze tudta, hogy majd meg kell ijednie), aki elől a gyerekek elbújtak. Ezek után az egyik tökbábut a hálószoba polcára helyezték el, majd a folyosóra tették ki. 2002-ben, de ezt követően is tökbábut rajzoltak, ill. tenyér nagyságú fejeket készítettek különféle papírból. 2004 októberében európai családok és iskolák napját tartottak (tökbábukat stb. készítettek rajzlapból, majd tökparádéra került sor, ezen pogácsát, üdítőt fogyasztottak).19 A nagycsoportosok az utcához közeli udvaron helyezték el tökbábuikat (kb. 30-at, amelyekben mécsesek világítottak), egy másik csoport az óvoda épületében az ablakba állította ki a tökbábukat (ezeken szárazvirág, fonálszerűség is díszlett). A kiscsoportosok a teraszt használták kiállítóhelynek.
Az 1978-ban alapított Komáromi Úti Óvoda (amelyet 2006. szeptemberétől a Feszty Árpád Utcai Óvodával vontak össze, így az intézmény mára megszűnt működni) 2002. október 4-én a két szlovák és egy magyar csoport számára rendezett tökparádét az európai szülők és iskolák napja (a továbbiakban: ESZIN) keretén belül. Erre a rendezvényre a családok a tököt maguk biztosították be (akadt olyan is, aki egy egész pótkocsival!), volt, aki süteményt hozott, a helyszínen teát főztek. A tökvájás az ebédlőben zajlott, a kész tökbábukat az épület előterébe (itt fényképek, videofelvételek készültek), majd az esti órákban az udvarra vitték ki. Aznap a töklámpásokat hazavitték. 2003 szeptemberében az óvoda fennállásának évfordulóján, az ESZIN keretén belül különféle zöldségből, gyümölcsből készítettek figurákat stb. (ugyan tökből is, de nem az előző évhez hasonlóan). Az ünnepség játszásra, ügyességi versenyek (futás, dobás stb.) lebonyolítására adott alkalmat. Minden gyermek a kosárban lévő édesség közül választhatott, s gesztenyét ábrázoló papírérmét is kaptak. 2004. október közepén (ekkor már nincs magyar nyelvű csoportja az óvodának, mivel időközben azt az alapiskola épületébe költöztették át) a 2002-es eseményekhez hasonlóan szerveztek összejövetelt. A rendezvény jelszava a „Legszebb lámpást csinálni!” („Najkrajší lampášik spravi!”) volt, de a strašiïielka megnevezést is használták. A töklámpásokat az előtér lépcsőfokaira helyezték, majd – egy gyermek kérésére – lekapcsolták a villanyt, s a hatás mindenkinek nagyon tetszett.
A bagotai Új Negyed utcai szlovák nyelvű óvodában, 2003-ban Az ősz Javorinkában (Jeseò v Javorinke) elnevezésű kiállítást rendeztek (mely bizonyos előzményekkel már rendelkezett, s amelyet az ógyallai szlovák általános iskola alsó tagozatosai is megtekintettek) (Mlinkovics 2000, 9). Ezután a tartósabb zöldség (tök) az udvarra került, melyekből az intézmény megkeresésemkor még egy kiállítást állított össze (a tökök festett szemmel, szájjal stb. voltak díszítve). 2003 októberében a 2. ESZIN keretén belül befőttesüvegből készült kis lámpásokat kaptak a szülők ajándékba (s az ezekben elhelyezett meggyújtott mécsesekkel tértek haza). A program (játékok: ügyességi dobás, „mocsáron való átkelés”, „lovaglás”, hordógurigázás, festés stb.) befejeztével oklevelet, gulyáslevest és édességet osztottak. Az óvodában felfigyeltem német nyelvű újságok (SPECIAL Lena, Window Color, Bastel-SPASS) Halloweennal (is) foglalkozó számaira, amelyekből az intézmény feltehetően ötletet is merített. 2004 októberében a 3. ESZIN (salátakészítés, pogácsasütés, tökparádé) megszervezése előtt a tököt már korábban összegyűjtötték.20 Itt a lidérc (svetlonos, lásd: Cibulová 1995) megnevezést használták, majd a töklámpásokat az udvaron helyezték el. Az óvodás gyermekek csipeszt (amelyen rajzlapból kivágott tökbábu), és egy emlékoklevelet kaptak ajándékba, teát és fánkot fogyasztottak.
A zöldállási (közigazgatásilag Ógyallához tartozik) óvodában (mely 2005 júniusáig üzemelt, ezután a gyermekek többségét a Komáromi Úti Óvodába íratták) tudomásom szerint 2003-ban nem készítettek tökbábut, 2004-ben viszont az intézmény által szervezett kiállításon többek között egy töklámpást is kiállítottak, ezt követően tökparádét szerveztek.
Az óvodák rendszeres látogatói a Szlovák Kiskertészszövetség alapszervezetei által rendezett kiállításoknak, amelyekre különféle figurákat készítenek (pl. tökből).
3.3. Alapiskolák
2004-ig terjedően hat alapiskolában vizsgálódtam. Bagotán a 2003/2004-es tanévig volt szlovák nyelvű alapiskolai oktatás (1–4. évfolyamban), egy-egy épületben, majd az ógyallai iskolához csatolták az osztályokat. 2002. október elején a bagotai intézmény a már említett polgári társulással közösen szervezett kiállítást a napköziben. 2003-ban a bagotai alapiskola már önálló szervezője a kiállításnak, amelyen a töklámpásokat az este folyamán az Érsekújvári út melletti épületüknél helyezték el.21 2003 szeptemberében–októberében az egyik tanítónő öt ijesztő tökbábut készítetett papírból, majd ezeket az órát zavaró tanulóknál használta fel, amikor egyet elkért tőlük, és azt egy zsákszerűségbe dobta.
Az ógyallai szlovák tanítású alapiskola alsó tagozatán zöldség- és gyümölcskiállításra, valamint tökvájásra is sor került már.22 Az elkészült tökbábukban az egyik csoport mécsest gyújtott, majd besötétítették a termet s hangokat adtak ki. Az ott jelenlévő nevelőnő szellemidézést emlegetett. A 2003. október 20-án sorra kerülő kiállításon csupán két tökbábu volt elhelyezve (mécsessel), persze volt még néhány kivájt s nem kivájt is, különféle díszítőelemmel. 2004-ben a Kertből, határból… (Z polí a zo záhrad…) kiállítás előtt, Lidérc (Svetlonos) c. kiállítást rendeztek.23 Ugyanebben az évben, az egyik negyedikes osztályban az ablakokra – feltehetően egy német újságból vett ötlet alapján – a képzőművészeti óra keretén belül, papírból készült tökbábukat helyeztek el (ezeknek kezei, lábai is voltak). Érdekes a 2002-től megszervezett Kísértetek találkozója, amelyre általában alsó tagozatosok érkeznek lepedőbe öltözve stb. Az első, novemberben megszervezett összejövetelen a nyugati Halloween-ünnepet hangoztatták a megnyitó beszédben, továbbá azt, hogy a kísértetek nem léteznek, csak képzeletünk szüleményei. Játékos vetélkedőre is sort kerítettek (seprűnyélen való repülés, „mocsár átfutása”, „az áldozat elhúzása”, s kiválasztották a legijesztőbb arcot), cukorkát, 2003-ban pedig különféle írószereket is osztottak. 2004-ben a Kísértetek bálja (Strašiples) már a nagy tornateremben zajlott, ahol a teremdíszítés, különböző jelmezek (boszorkány stb.), de további játékok is megjelentek (pl. dísztököt kellett összegyűjteni); a győztesek papírérmét kaptak.
Az Ógyallai Magyar Nyelvű Speciális Alapiskolát általában romák látogatják, akikre nem jellemző, hogy tökbábut készítenének.24 Ugyanakkor itt is megjelentek a papírtökbábuk, 2004-ben egy kiállításon kivájt tök is. Az Ógyallai Magyar Tannyelvű Alapiskola alsó tagozatosai körében 2001-től szintén készülnek töklámpások (bizonyos adatok alapján kb. húsz évvel ezelőtt ez már szokásban volt). 2004-ben az ESZIN keretén belül az akkorra hozzájuk kapcsolt óvodával közösen vájt tököt az alsó és néhány felső tagozatos tanuló. 2003-ban közvetlen mindenszentek napja előtt, 2004-ben október elején készültek a tökbábuk. Ez utóbbi alkalommal a folyosón elhelyezett készítmények egy részét egy faliújság – melyen töklámpást ábrázoló gyermekrajzok25 voltak – előtti polcon helyezték el. A kiállítást követően voltak, akik hazavitték tökbábuikat, és azokat még egyszer kiállították.
A fenti intézményekkel (óvodák, alapiskolák) kapcsolatban elmondható, hogy általában szeptembertől októberig szerveznek különféle tömegrendezvény-szerű, tökbábukészítésre is alkalmat adó rendezvényeket. Ahogy a fenti eredmények is mutatják, a 2002-es évektől gyakoribbak ezek az események, de az 1989 előtti időszakkal kapcsolatos adatról is van tudomásunk.
3.4. Háztartások (családok), vállalkozások
Az 1990-es évektől kezdődően egyre gyakrabban készítenek tökbábut a bemutatott településen magyarok, szlovákok és csehek egyaránt. A felekezeti hovatartozás nem játszik szerepet e szokásnál. A tökbábukészítés mindenszentek és halottak napja körül jelenik meg. Vannak, akik kifejezetten a Halloween-ünnepnek hódolnak (de pl. az nem mindig fontos, hogy pontosan október 31-én állítsák ki a tökbábut). Van, amikor a Halloween mellett a mindenszentek, ill. a halottak napja is szóba kerül (a család elhunyt hozzátartozói stb.), de az is előfordul, amikor a tökbábu teljesen más időpontban, egyéb alkalomból készül (pl. születésnap). A tökbábukészítés hagyományos átadásáról is beszélhetünk (a család idősebb tagja a tökvájást megmutatja vagy megemlíti gyermekének, unokájának26), de a televízió, az újságok (elenyésző esetben az internet) hatására is készítenek Ógyallán tökbábut. A család tagjai közösen (testvérek, sógornők stb.) is készíthetik a tökbábut, de egyénileg, az idősebbek a fiataloknak vagy fordítva, nők, férfiak egyaránt. Az elkészült bábukba égő mécsest tesznek (ekkor a gyerekek seprűnyélen lovagolnak, de ez nem mindenhol jellemző).
A háztartásoknak csak töredékét (ötven fölött volt ezeknek a száma) sikerült felkeresni. 2004. október végén, november elején közel száz tökbábu került dokumentálásra, kb. 35 helyszínen (ide a vállalkozások is beletartoznak). Néhány tökbábu (5 db 4 helyszínen) már szeptember elején és október első felében felbukkant. Ami a tökfigurák konkrét elhelyezését illeti: az utcáról nézve általában jól látható helyen kapnak helyet (bejárati ajtók, lépcsők, ablak, különféle emelvények, erkélyek vagy csak egyszerűen a kertes házak előtt), de előfordult, hogy a töklámpás az utcáról nézve nem is volt látható (takarta a kerítés, maga a kertes ház vagy pl. a teraszon, a szobában helyezték el).
Megjelenik a töklámpások ijesztő jellege, a szellemek, a tolvajok, a gyerekek megijesztése kapcsán, de a készítő célja lehet a Halloween is (ez keveredhet, és általában keveredik is mindenszentekhez kapcsolódó, ill. halottak napi elemekkel). Ugyanakkor mindenszentek vagy halottak napja is lehet a kiállítás napja. Nem jellemző, de előfordult, hogy az adatközlő nem tudott választ adni, miért is készített tökbábut, vagy azt mondta, hogy a „szellemek napjára” stb. készült el. Napközben általában dekorációként szolgál, egyfajta presztízs is, hol több a kiállított tökbábu. De jó kedvre is deríthet, pozitív energiát sugallhat a járókelők felé. Vállalkozások, háztartások különféle dísztárgyakat is vásároltak (egy ilyet adatközlőm szobájában helyezett el, azért, hogy ne kelljen tököt vájnia[!]). Az egyik kertes háznál az ablakpárkányon elhelyezett tökbábuk között egy dísztárgy is helyet kapott, de a háztartásokban különféle szellemfigurákat (melyekbe mécsest tesznek) is regisztráltam.
A Halloween népszerűsítői lehetnek külföldön járt rokonok, barátok (az egyik pl. 2001-ben Németországból hozott a témával kapcsolatos ajándéktárgyat). Már a mobiltelefonokban is felbukkantak a jelenséggel kapcsolatos játékok (pl. töklámpásokat kell elkapkodni), ill. logók.
3.5. Összegzés
A vizsgálatokat az 1989 utáni időszakra összpontosítottuk, a terepmunkálatokat 2002–2004 között valósítottuk meg, amelyeknek során a kikérdezéses módszer mellett (interjú, kérdőív) a résztvevő megfigyelést, fényképezést alkalmaztuk.
Különféle hatásokat figyelhettünk meg a vizsgált településen: intézmény–intézmény (egy kiállítás megtekintése: pl. alapiskolások óvodát keresnek fel), intézmény–család (pl. a család egy óvodai rendezvény hatására készít otthonában tökbábut), család–család (felfigyelnek egymás kiállított munkáira) között, de családon belül is végbemehetnek különböző intenzitású hatások. A tök lehet saját termés (van, aki kifejezetten a termésbe vájás érdekében ültet), a nagyszülők kertjéből, rokonoktól, ismerősöktől, szomszédoktól. Különféle dolgot, alakot illusztrálnak, ötlenek ki, segíthet az ezzel kapcsolatos – akár többéves – tapasztalat is. A készítésnél mintát rajzolhatnak (kés, ceruza stb.) a tökre. A tökbábukészítés egyfajta szórakozási forma, amely kb. fél órától egy óráig, de akár tovább is eltarthat. A tökmagot hasznosíthatják, elfogyasztják, az intézményekben ezekből rajzlapokra is ragasztanak. Néhány napig (általában az intézményeknél), de akár hónapokig is ki lehet állítva a tökbábu (pl. a következő év januárjáig!). Természetes folyamat következtében vagy a mécsesek lángjától tönkremennek, ekkor komposztálják, egyszerűen kidobják vagy a tenyészállatok etetésére használják fel (általában a kertes házaknál).
Az intézményekben (de akár a háztartásoknál is) használhatnak különféle díszítő elemek (kalap, fonál stb.), a tökbábukra festhetnek is. Megjelenik, általában az intézményeknél, hogy a tök nagyságát összehasonlítják az előző évi terméssel, megállapítják, hogy az adott évben nagyobb tökök termettek-e. Említést kell tennünk, hogy a szemek, az orrok általában háromszög alakúak, de lehetnek kör és négyszög alakú szemkivágások is. Néha szemöldök készül, általában fogazott száj, a felső rész és a tök kalapja cikcakkos is lehet. Innen, tehát felülről kerül a mécses, a gyertya a belső részbe. Nem jellemző, de a tök felső részéből is lekaparhatnak, pálcikát helyezhetnek a kivágásokba. Említésre méltók az atipikus készítményeket (pl. fáraói maszk, macska stb.), amelyek tovább élnek az emberek emlékezetében. Az intézményekben fényképfelvétel készül a tökvájási folyamat egyes fázisairól. A szlovákok körében a strašidlo megnevezés (de a svetlonos megnevezés is) van jelen, a magyarok általában töklámpásnak nevezik a tökbábut. Megjelentek további, egy-egy családnál már állandósult megnevezések is (tökvicsorgó, tökfilkó, buba stb.). Mások csak egy-egy elkészült tökbábura (amit az éppen ábrázol27) érvényesek. A készítés folyamata28 is kaphat elnevezést, de előfordul, hogy az ilyen-olyan megnevezés használata a készítő számára nem fontos. A Halloweent különféleképpen nevezték, írták (kérdőívre) az adatközlők (pl. „Halogén”, „Helovei”). A boltokban, virágüzletekben dísztárgyakat árusítanak (ezek általában kínai termékek, s a tökbábualakzatok lehetnek kerámiából, ülő tökfigurák tömött anyagból, kisebb szobrok, világító csontváz stb.). 2003–2004-ben dísztökök, ill. egyéb tökök (szintén termény) jelentek meg a kutatott településeken (lépcsőn, bejárati ajtónál – egy esetben viharlámpával is –, de a bemutatott oktatói-nevelői intézményeknél, a boltokban, a kiállításokon ugyanúgy).29 Csak jelezzük, hogy pl. 2004-ben piaci kapcsolatok hatására egy új, tökből készült krémleves receptjét rögzítettem.
2003. október 31-én az egyik ógyallai szórakozóhelyen több-kevesebb sikerrel Halloween-partit szerveztek. Itt csak a vendéglősök voltak jelmezben (boszorkány, apáca stb.), akik kosárból apró édességet kínáltak a vendégeknek.
4. Befejezés
Október 31-e a Halloween ünnepén kívül a reformáció ünnepe (Chorváthová 1995) és a boszorkányok Walpurgisnachtja is tulajdonképpen (Muri–Gyr 2001), de jelen dolgozat eredeti témáját illetően azt kell kihangsúlyoznunk, hogy a 20. század első és második felében éppúgy készítettek tökbábut, mint napjainkban, a 21. század elején; feltehetően az egész Kárpát-medencében! Ma már elég jelentős a televíziós csatornák szerepe, jó példa erre az L. Juhász Ilona monográfiájában (ugyan a temetkezési szokásokkal, ill. temetődokumentációval kapcsolatban) közölt adat, amely szerint a gyermekek a Halloween szokásáról egy műholdas csatornán keresztül szereztek tudomást. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ősszel, Rudnán szokásban volt, hogy a gyermekek töklámpást készítettek (Juhász 2002, 150–151). Napjainkban mind a magyar, mind a szlovák kereskedelmi televíziós csatornák tájékoztatnak az amerikai Halloweenről (hírösszefoglalók, filmek formájában), de hazai hírek is felbukkannak (Pécs 2004), töklámpást helyezhetnek el a stúdió asztalaira (2003, szlovák kereskedelmi csatorna). A Fórum Kisebbségkutató Intézet Etnológiai Központjában folyamatosan bővül az ilyen és az ehhez hasonló, a Halloween ünnepköréhez kapcsolódó adattári anyag.
Szlovákia nagyobb városainak (Pozsony, Nyitra, Nagyszombat) szórakozóhelyein, éttermeiben gyakoriak a Halloween-ünneppel kapcsolatos rendezvények. Az ilyen tematikájú összejövetelek az oktatási (alapiskolai) intézményekben is megjelentek (pl. Aranyosmarót), osztályt díszítettek (pl. Somorja), tökbábu jelmezt öltöttek magukra egy farsanghoz kapcsolódó jelmezesen összejövetelen (Komárom). 2003-ban Nyitrán azt is hallani lehetett, hogy szülők gyerekeiknek szerveztek gyerekzsúrt amerikai minta szerint.
Az üzletekben különféle (cserép stb.) tökbábukra figyelhetünk fel (még a Szlovák Szuvenír nevűben, de a székelyföldi Korondon is), a kirakatokat díszítik (dísztökök, töklámpások). Felbukkannak a Halloween-tematikájú felsőruházatot viselők, árusítók (Komárom, Érsekújvár), de Komáromszentpéteren az egyik helyi cukrász tökbábuból kiugró szellemfigurát ábrázoló tortát is készít az érdeklődőknek. 2005-ben az egyik boltban Komáromszentpéteren (de Komáromban is) tökbábu figurájú dísztárgyat kínáltak, amely a térségre azelőtt nem volt jellemző. Érsekújvárban egy lámpaboltban tökbábulámpát is vásárolhatunk, az üzletláncok prospektusai a Halloweenre különféle árucikkeket kínálnak. A Szlovákiában kiadott szlovák nyelvű gyermeklapok novemberi, októberi címlaprajzai is tanulságosak, mivel ezeken gyakran töklámpást is felfedezhetünk.30 A magyar nyelvű Tücsök is közöl tökbábukkal kapcsolatos írásokat, rajzokat, de verset is (pl. 2003, 14. évf. 3. sz. 11. p.). A Maïarake Roma 2003. októberi száma november 1-jére teszi a Halloween ünnepét. A szlovákiai magyar nyelvű napilap, az Új Szó, már több alkalommal közölt írást a Halloweenről. Szintén megemlíthetjük a Mici Mackó Magazint (ebben feltűnt a „Ciki vagy cuki?” használata, de egyéb érdekesség is); Micky Maus (német nyelvű gyermeklap) néven már kifejezetten tematikus számok jelennek meg (2003. október 28. 45. sz.; 2004. október 19. 43. sz.). Regionális, járási lapokban is közöltek írásokat a témában, pl. a Tanyon megrendezésre került kiállításról (-zsi- 2004). Töklámpásról egy kézműves foglalkozásokról szóló kiadványban (Chabrecsek [é. n.], 7–10), a Halloween-ünnepről vallási lapokban (pl. Evangélikus Élet, 2003. november 2.) írtak. Batta György szlovákiai magyar irodalmár nevéhez egy Töklámpás című színpadi mű kapcsolódik, melyet az 1980/1981-es évadban, Komáromban be is mutattak (Batta 1983; Kulisszák 2002, 40). Továbbá megjelentek töklámpásról szóló versek (Szőcs 1974, 40–41; Tornay 1994, 23), de a témával kapcsolatos német mesét is átdolgoztak már (Aszódi 1987, 315).
Felhasznált irodalom
Aszódi Éva, T. (szerk.) 1987. Minden napra egy mese. Bratislava–Budapest, Madách Könyvkiadó–Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó.
Baloghová, Barbara 2000. Tökbábu-készítő verseny Bagotán. Hurbanovói Híradó, 3. évf. 1. sz. 4. p.
Batta György 1983. Töklámpás. Zenés mesejáték két részben. Bratislava, LITA.
Bednárik, Rudolf 1943. Duchovná kultúra slovenského ¾udu. In Novák, ¼udovít (szerk.): Slovenská vlastiveda. 2. köt. Bratislava, SAVU, 5–121. p.
Botík, Ján 2001. Slovenskí Chorváti. Etnokultúrny vývin z poh¾adu spoloèenskovedných poznatkov. Bratislava, Lúè.
Botík, Ján – Slavkovský, Peter (red.) 1995. Encyklopédia ¾udovej kultúry Slovenska. 1–2. zv. Bratislava, Veda.
Bögi, Vojtech [1999]. Verejno-spoloèenský život. In Mestská kronika kniha 2. Mesto: Hurbanovo. Okres: Komárno. Kraj Západoslovenský, 595–600. p.
Cibulová, Tatiana 1995. Svetlonos. In Botík, Ján – Slavkovský, Peter (red.): Encyklopédia ¾udovej kultúry Slovenska. 2. zv. Bratislava, Veda, 317. p.
Chabrecsek Terézia [é.n.]. Töklámpás. Kézműves foglalkozások kisiskolásoknak. Szeged, Csongrád Megyei Tanács Művelődési Központja–Magyar Úttörők Szövetsége Csongrád Megyei Elnöksége.
Chorváthová, ¼ubica 1995. Všechsvätých. In Botík, Ján – Slavkovský, Peter (red.): Encyklopédia ¾udovej kultúry Slovenska. 2. zv. Bratislava, Veda, 222. p.
Dömötör Tekla 1986. Régi és mai magyar népszokások. Budapest, Az Anyanyelvi Konferencia Védnöksége–Hazafias Népfront. /Néprajz mindenkinek, 3./
Döring, Alois 2001. Halloween im Rheinland. Notizen zu einem Forschungsprojekt. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 281–283. p.
Färber, Elisabeth (Hrsg.) 2001. Halloween. Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität Graz. Ausstellung vom 12. bis 31. Oktober 2001. Graz, Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität.
Feglová, Viera 2000. Kalendárne obyèaje. In Stolièná, Rastislava (red.): Slovensko. Európske kontexty ¾udovej kultúry. Bratislava, Veda, 190–214. p.
Fényes Elek 1848 [Hasonmás kiadás]. Komárom vármegye. [h. n.] Kultsár István Társadalomtudományi és Kiadói Alapítvány.
Figner, Maria 2001. Wo geht man hin – was zieht man an? In Färber, Elisabeth (Hrsg.): Halloween. Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität Graz. Ausstellung vom 12. bis 31. Oktober 2001. Graz, Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität, 16–20. p.
Gollesch, Heidrun–Schimanofsky, Ursula 2001. Die Steiermark und der Kürbis. In Färber, Elisabeth (Hrsg.): Halloween. Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität Graz. Ausstellung vom 12. bis 31. Oktober 2001. Graz, Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität, 24–27. p.
Helslott, John 2001. Halloween in Holland. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 249–253. p.
Horváthová, Emília 1968. Názory, pøedstavy a zvyky slovenského lidu. In Melicherèík, Andrej (red.): Èeskoslovenská vlastivìda. Díl 3. Lidová kultura. Praha, Orbis, 555–589. p.
Horváthová, Emília 1975. Zvykoslovie a povery. In Filová, Božena – Mjartan, Ján (red.): Slovensko. 2. èas. ¼ud. Bratislava, Obzor, 985–1030. p.
Horváthová, Emília 1986. Rok vo zvykoch nášho ¾udu. Bratislava, Tatran.
Hörandner, Editha 2001a. Vorwort. In Färber, Elisabeth (Hrsg.): Halloween. Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität Graz. Ausstellung vom 12. bis 31. Oktober 2001. Graz, Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität, 4. p.
Hörandner, Editha 2001b. Halloween, eine Einleitung. In Färber, Elisabeth (Hrsg.): Halloween. Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität Graz. Ausstellung vom 12. bis 31. Oktober 2001. Graz, Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität, 5–9. p.
Juhász Ilona, L. 2002. Rudna I. Temetkezési szokások és a temetőkultúra változásai a 20. században. Komárom–Dunaszerdahely, Fórum Társadalomtudományi Intézet–Lilium Aurum. /Lokális és regionális monográfiák, 2./
Kázmér Miklós 1993. Régi magyar családnevek szótára. XIV–XVII. század. Budapest, Magyar Nyelvtudományi Társaság.
Kecskés Mária 2004. Tisztelt Szerkesztőség! Tücsök, 15. évf. 3. sz. 2. p.
Kollár, Daniel (szerk.) 2000. A szlovák–osztrák–magyar Duna mente. Bratislava, Dajama.
Korff, Gottfried 2001. Halloween in Europa. Stichworte zu einer Umfrage. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 177–189. p.
Kósa László 1982. Tök. In Ortutay Gyula (főszerk.): Magyar néprajzi lexikon. 5. köt. Budapest, Akadémiai Kiadó, 330. p.
Kovaèevièová, Soòa (red.) 1990. Etnografický atlas Slovenska. Bratislava, Veda.
Lerchegger, Daniela 2001. Kürbis, Küche, Kulinarik – Essen oder nicht essen, das ist hier die Frage…. Halloween, eine Einleitung. In Färber, Elisabeth (Hrsg.): Halloween. Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität Graz. Ausstellung vom 12. bis 31. Oktober 2001. Graz, Institut für Volkskunde und Kulturanthropologie der Karl Franzens-Universität, 29–32. p.
Lilja, Agneta 2001. Halloween in Schweden. Kulturelle Bedrohung oder willkommene Herbstfeier? Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 241–248. p.
Lippai János 1753. Posoni kert. Győr, [k. n.]
Lysaght, Patricia 2001. Hallowe’en in Ireland: Continuity and Change. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 189–200. p.
Mácza Michal 1982. Az első köztársaságban. In Maèanský, Ladislav–Kajtár, Jozef (összeáll.): A komárnói járás. Bratislava, Obzor, 33–41. p.
Mezőgazdasági lexikon. L–Zs 1982. Budapest, Mezőgazdasági Kiadó.
Mlinkovics Terézia 2000. Gazdag ősz az Új negyed utcai óvodában. Hurbanovói Hírdadó, 3. évf. 5. sz. 9. p.
Mugnaini, Fabio 2001. Hallowitaly. Vom Kult der Toten zur Karnevalisierung des Todes. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 216–227. p.
Muri, Gabriela–Gyr, Ueli 2001. Halloween – Halloweener – Hallowinner? Halloween zwischen Brauchverwaltung und Eventkultur in der Schweiz. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 260–272. p.
Nagy József 2000. Dinnye, uborka, tök (kabakosok). Budapest, Mezőgazdasági Szaktudás Kiadó.
Ohrvik, Ane 2001. Halloween in Norway. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 233–240. p.
Onderèaninová, Andrea 1995. Zelený štvrtok. In Botík, Ján – Slavkovský, Peter (red.): Encyklopédia ¾udovej kultúry Slovenska. 2. zv. Bratislava, Veda, 346. p.
Pável Ágoston 1949. Töktermelés és olajsütés Szalafőn. Ethnographia, 60. évf. 1–4. sz. 139–154. p.
Roma, Josefina 2001. Halloween – wiedergefunden. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 228–233. p.
Schilling, Heinz 2001. Komet Halloween. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 273–280. p.
Sèítanie ¾udu, domov a bytov k 3. marcu 1991 v okrese Komárno 1992. Komárno, Okresné oddelenie Slovenského štatistického úradu.
Sèítanie obyvate¾ov, domov a bytov 2001 2001. Bratislava, Štatistický úrad Slovenskej republiky.
Segalen, Martine 2001. Halloween á la française. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 201–205. p.
Szőcs Kálmán 1974. Töklámpás. Versek. Bukarest, Kriterion Könyvkiadó.
Tátrai Zsuzsanna 1990. Jeles napok – ünnepi szokások. In Dömötör Tekla (főszerk.): Magyar néprajz. 7. köt. Népszokás, néphit, népi vallásosság. Budapest, Akadémiai Kiadó, 102–264. p.
Tornay Mari 1994. Töklámpa. Budapest, Széphalom Könyvműhely.
Tschofen, Bernhard 2001. Halloween in Österreich. Ein Brauch zum Andocken oder: globales Wissen schafft lokale Formen. Zeitschrift für Volkskunde, 97. évf. 2. sz. 254–260. p.
Vadkerty Katalin 1999. A belső telepítések és a lakosságcsere. Pozsony, Kalligram Könyvkiadó. /Mercurius könyvek/
Vadkerty Katalin 2001. A kitelepítéstől a reszlovakizációig. Trilógia a csehszlovákiai magyarság 1945–1948 közötti történetéről. Pozsony, Kalligram Könyvkiadó.
Vašš, Marián 1999. Vznik a osídlenie Novej Trstenej. [h. n.], [k. n.]
Viga Gyula 1997. Néhány szempont a tök (Cucurbita pepo, Cucurbita maxima) magyarországi termesztéséhez és hasznosításához. Néprajzi Látóhatár, 6. évf. 1–4. sz. 199–206. p.
Voigt Vilmos 2004. A vallási élmény története. Bevezetés a vallástudományba. Budapest, Timp Kiadó.
-zsi- 2004. Tanyi Fiatalok. Halloween ünnepe a kellemes borzongásé. Tanyi Hírmondó, 2. évf. 10–12. sz. 3. p.