Kiss-Szemán Zsófia: A szlovák Lohengrin. Pór Bertalan Kompozíció című képéről
Pór Bertalan (Bábaszék [ma: Babiná pri Krupine], 1880–Budapest, 1964) a magyar avantgárd művészet egyik kiváló képviselője, az 1911-ben megalakult Nyolcak elnevezésű csoport tagja volt, s jeles portréfestőként tartja őt számon a magyar művészettörténet-írás.1
Művészeti tanulmányait követően2 – olaszországi tanulmányútját leszámítva (1903– 1907) – 1919-ig Budapesten élt és dolgozott, aktívan vett részt a művészeti életben, a kései tízes években a Műcsarnok és más kiállítótermek állandó szereplője lett. 1911-től a Nyolcak csoport tagjaként elkötelezte magát az avantgárd mellett. Ez a csoport, melynek tagjai – Berény Róbert, Czóbel Béla, Czigány Dezső, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Tihanyi Lajos és Pór Bertalan – 1909-től megalakulásukig „keresők”-nek nevezték magukat, gyökeresen megváltoztatta a magyar festészet irányát és fejlődését, közvetítő szerepével a plein air festészet és az avantgárd között megteremtette a modern művészet kibontakozásának lehetőségét, s meghatározóvá vált az első világháborúig terjedő időszak stílusának formálódásában. A Nyolcak festészetének köszönhetően tudott bekapcsolódni a következő időszak művésznemzedéke a nemzetközi áramlatokba, ezek vívmányait szervesen beépíteni a magyar művészetbe, s ezzel párhuzamosan kialakítani saját, egyéni festészeté. Pór Bertalan a Nyolcak csoport markáns egyéniségévé vált. „Pór Bertalant tehetsége két irányban vonzza: az elemző, részletező portrék és a mély lélegzetű, monumentális kompozíciók felé. Mindkét témánál társadalmi, humánus érdeklődés vezeti. Egyértelműen hisz a társadalom átformálásában, nem szállják meg kétségek, mint Berényt, és nem foglalják le annyira az elméletek, mint Kernstokot. Stílusában uralkodik a rajzos jelleg, mint ahogy rajzai életművében legalább olyan lényeges szerepet játszanak, mint festményei. A rajzosság bizonyos szecessziós vonásokkal ötvöződik művészetében. Így monumentális álmaiban természetszerűleg feltűnnek stilizált figurák, amelyek ugyanakkor erőteljesek is – barokkosan duzzadó izmokra feszül rá a kontúrok kígyózó vonalhálózata.”3 Pór mindvégig meghatározó szerepet játszott a magyar művészet formálódásában, a konstruktivizmus kialakulásában a 20. század első két évtizedében.4
A Pozsonyi Városi Galéria (a továbbiakban: GMB) tulajdonában lévő Kompozíció című műve5 – amint a datálás mutatja – 1930-ban készült, feltehetően Szliácson (Sliaè). A festmény a Pozsonyi Városi Múzeum gyűjteményéből került – 1961-ben, a galéria megalakulásakor – a GMB tulajdonába. A régi leltárkönyv szerint a múzeum gyűjteményébe vásárlás útján került 1934-ben, amikor a festményt – egy másik festménnyel, valamint a Brüsszelben kiadott Albummal együtt6 – Pór 1934-es pozsonyi gyűjteményes kiállítása kapcsán vette meg a város magától a művésztől.
A festmény Pór Bertalan azon hosszú ideig tartó korszakához (kb. 1927–1948) kötődik, amikor portrékon kívül főként szimbolikus értelmű pásztor- és bikakompozíciókat festett. A Pórt huzamos ideig foglalkoztató téma gyakorisága és fontossága ellenére csak elvétve találkozunk a szakirodalomban egy-egy futó megjegyzéssel. Körner Éva szavai részben rávilágítanak a nem mindig egyértelműen értelmezhető alkotások, az ún. bikaábárzolások lényegére, bár azokat nem fejti ki részletesen: „Pór Bertalan franciaországi emigrációjában jóformán egy téma, a bika és a pásztor motívumát variálja – amelyben az erő és a szabadság eszméjének adott szimbolikus kifejezést.”7 Pór ezen korszaka nem csak a franciaországi emigráció alatt tartott, hanem térben és időben is sokkal kiterjedtebb volt: a festő több mint húsz éven keresztül állandóan visszatért e témához, s nemcsak Párizsban, hanem már szliácsi tartózkodása idején is foglalkoztatta őt.
A Pozsonyi Városi Galéria festménye, a Kompozíció – a többi állatábrázolással összehasonlítva, amint később látni fogjuk – már teljesen letisztult formában jelenik meg. A tágasabb teret nyert stilizált, dombos tájban, a középpontban elhelyezett hegycsúcson két állat áll. Az állatfigurák a kopár táj egyetlen szereplői, így figyelmünk csak rájuk irányulhat. A magas horizont szokatlan rálátást biztosít, a kompozíció központi elrendezése, a látóhatár és a dombtető találkozási pontja szintén az alakokra összpontosítja a figyelmet. A baloldali állatot oldaláról teljes szépségében megcsoldálhatjuk, konstruktivizmust is látott alakja, felszegett feje a magabiztosság megtestesítése, a férfias erő szimbóluma. Igazi bikaábrázolás. A jobboldali állat a másik mellkasa alatt áll, szerényen, kissé leszegett fejjel, világosabb színekben, gyengébb testalkattal. Szinte hihetetlenül egyértelmű, hogy itt a két állat kapcsolatáról van szó, a két alak helyzetének szimbolikus kifejezéséről, a férfiasság és a nőiesség megtestesítőiről.
A téma ábrázolásán kívül figyelemre méltó a festmény tudatos aszketikus formanyelvezete. Miután tudjuk, hogy Pór fantasztikusan jó portréfestő volt és nagyszerű akadémiai műveltséggel rendelkezett, továbbá, hogy a művészeti avantgárd mellett tette le voksát, egyértelmű, hogy festői purizmusa nem véletlenszerű. Párizsi tanulmányévei alatt áthatotta őt a modern festőművészet lényege, s különleges érzékkel kezdett bánni mindenekelőtt a formákkal, a sík felülettel, s foglalkozni a stilizáció problémájával és a vonalvezetéssel. Megismerkedett az expresszionizmussal, később a kubizmussal, s még 1910 előtt a Nyolcak csoport tagjaival együtt a konstruktivista elveket hirdetve alakította ki egyéni stílusát. Ezt követve dolgozott a tízes években.
1919 nagy változást hozott életében. Mint baloldali művész a Tanácsköztársaság alatt a Művészeti Direktórium festőszakosztályának vezetője volt, s 1919 után emigrálnia kellett.8 A Tanácsköztársaság bukása után kiutasított művészek közül sokan éltek a demokratikus Csehszlovák Köztársaság adta szabadsággal és lehetőséggel, s ott tevékenykedtek, pl. a 20. század húszas éveiben kifejezetten gazdag művészélet bontakozott ki Kassán9 az emigrációban dolgozó művészek aktív részvételével. Pór ekkor is bekapcsolódott Szlovákia művészeti életébe. Tagja volt az 1931-ben megalakult Csehszlovákiai Magyar Tudományos Irodalmi és Művészeti Társaságnak, részt vett csoportos kiállításain is.10 1934-ben önálló retrospektív kiállítással mutatkozott be Pozsonyban. Sokat utazott, felváltva élt Párizsban és Szliácson, 1936-ban fél évig tartózkodott a Szovjetunióban. 1938-ban Párizsba költözött, s csak 1948-ban tért vissza Budapestre, ahol a Képzőművészeti Főiskola tanára lett. Mindvégig baloldali szellemiségű művész maradt.11 Mindeközben a két világháború közti időszakban portréfestészete mellett az ún. bikaábrázolás volt fő témája, azt variálta különféle módon, olykor jelentős változtatásokkal.
A bika kultúrtörténetünk egyik archetípusa, s a képzőművészetben is, gyakran a modern és az avantgárd művészetben is előkelő helyet foglal el ábrázolása. A bika az ókor egyik legfontosabb szerepet játszó, szimbolikus tartalommal felruházott állata. Nagy jelentőséget tulajdonítottak neki Mezopotámiában, de a krétai, a görög mitológiában és kultúrában is, majd a Mithrasz-kultusz egyik főszereplője lett.12 Az emberiség kultúrtörténeténetében mindmáig fennmaradt a bika mint archetípus, mint az erő és a termékenység ősi szimbóluma.
Pór Bertalan ún. bikaábrázolásai szintén egyértelműen szimbolikus jelentésűek, illetve szimbolikus értelemmel ruházhatók fel. Ám nem csupán az erő jelképes kifejezéséről van szó bennük, hanem a különféle viszonyokról, akár erőviszonyokról, akár ember–állat kapcsolatáról. Erre egy korabeli cikk is rámutat, melyet Szalatnai Rezső írt 1934-ben Pozsonyban, a Vazov utcai tanonciskolában (ŠUR) megrendezett, már említett kiállításáról: „Állatokat rajzol, minthogy olajkompozícióinak néhánya is ilyen. Szarvasmarhákat és pásztorokat, akik túl tárgyiasságukon valami végtelen finom bukolikát lehelnek Pór tiszta vonaljátékából. Az életsors különös idillizmusa ez, amint az ember élete itt egybefonódik a lelkes szemű állatéval s amint mindkettejük felett elömlik a Természet végtelen csillapítása.”13
Már új korszakának kezdetén, 1927-ben készült művein is megfigyelhetjük, hogy az eddig bikaábrázolásoknak nevezett képek valószínűleg eredetileg idilli pásztorjelenetekből alakultak ki, amint erre utal a Szlovák Nemzeti Galériában található két rajz14 is. Pásztor és kedvese15 című festménye finom iróniával vegyített ábrázolás, mely a pásztort mint uralkodót, császárt jeleníti meg frontális, ülő helyzetben, kezében jogarként pásztorbotját tartja. Kedvese valamivel hátrébb áll, antik tunikára emlékeztető ruházatuk fokozzák, megerősítik a klasszikus téma érzetét. A két alak mögött helyezkednek el az állatok, szarvasmarhák dekoratívan megjelenített fa alatt, a háttérben húzódik a stilizált táj, egyenletes hullámra emlékeztető kék hegyvonulat. A festmény az alapvetően szimbolista megjelenítés, az expresszív színek, stilizált formák és klasszikus téma érdekes, egyéni egyvelege. Számunkra fölöttébb fontos, hogy Pór egyértelműen a pasztorálékhoz tért vissza, s kereste az ember és az állat, az ember és a táj eszményi kapcsolatát. Ebben a kapcsolatban az ember vált uralkodóvá, az ember uralja a tájat és az állatokat is. Ezt fejezi ki egy másik, a Pásztor16 című festményén is Pór, melyen a pásztor mellképe tölti be a teret a magas horizont előtt, csupán sematikus, semleges kifejezéssel megjelenített feje és pásztorbotot tartó jobb keze emelkedik a látóhatár fölé. A monumentális alak oltalmat nyújtó mellkasa előtt hat szarvasmarha legelészik békésen. A festmény egyértelműen átmenetet képvisel a klasszicizált megjelenítési mód és a puritán képi megfogalmazás között. A táj valósághű ábrázolása még bizonyos mértékig megjelenik, de már egy cseppet sem részletező, az alakok nagyságának fontosság szerinti aránytalansága pedig szinte szürrealisztikus elemként hat, bár hasonló megoldással találkozunk a középkori művészetben is.
1927-ből származik Pór Pásztor marhákkal (Pásztor állatokkal)17 című festménye, mely ma szintén a Szlovák Nemzeti Galéria gyűteményében található, s mely jól tükrözi Pór új korszakának fejlődési irányát, festésmódja keresését. A nagy méretű festmény a gyermekrajzok világát és látásmódját idézi, a téma naiv megformálását, az ábrázolt tárgyak lényegre törő körbevonalazását, az egyszerű perspektíva megvalósítását, a felületek elnagyolt kifestését stb. Ez a tudatos puritán látásmód és láttatás, megformálási mód az állatkompozíciókon kisebb-nagyobb változtatásokkal, csúsztatással, de mindvégig megmarad. Hasonlóan tudatos a testarányok és a test felépítésének hozzávetőleges, naiv felvázolása, illetve arányossága az ábrázolt alak fontosságával, továbbá az alak, a kéz megmintázása vagy a szem primitív, az ábrázolt tárgy minél nagyobb és jellegzetesebb felületetének – „egyiptomi módon” való – megrajzolása, de a magas horizont is, s ugyanígy a figurák elhelyezése a kopár tájban, mely nem enged, nem ad teret semmilyen lényegtelen részletnek. Ezeken a festményeken egyértelműen a modern festészet egyik vívmányát használta fel Pór, a „primitív” ábrázolásmód egyik változatához fordult, miközben a mély lényeglátás vált fő céljává. Ennek további szép példája a Magyar Nemzeti Galériában (MNG) található Bikák18 című műve, melyet kétséget kizáróan az 1927-ben készült Kompozíció című festménnyel azonosítunk. Az MNG festménye egyértelműen az 1927-es évre tehető – kizárt, hogy 1934 után készült volna – mint ahogy ez a szakirodalomban szerepel –, mivel mind a festményen, mind a reprodukción határozottan jól látszik a 7-es szám és Pór 1934-es pozsonyi önálló kiállítása kapcsán megjelent reprodukciója a pozsonyi Forum című művészeti, építészeti és építőipari folyóiratban.19 A festmény már méreteinél fogva is figyelemre méltó, s egyértelmű, hogy alkotója nagy fontosságot tulajdonított neki. A Bikák/Kompozíció című műben Pór már teljesen leegyszerűsített formákkal dolgozik és kiegyensúlyozott kompozícióval, nyugodt vonalvezetéssel harmonikus egységet alkot ember és állat között. Lényegre törő képi megfogalmazását a korabeli szaksajtó is nagyra becsülte. A művészről és pályafutásáról 1934-es pozsonyi kiállítása kapcsán elismerő cikk jelent meg a Forumban Brogyányi Kálmántól is, aki Pór művészetéről az adott időszakban a következőket mondja: „A természet és saját környezete legmélyebb titkaiba hatol be. Olyan mélyre hatol, hogy egyetlen vonal vagy egyetlen színfolt ereje révén az Egész energiáját megjeleníti. Nagyon figyelemre méltó alkotói pályája, mely az elmélkedéstől a teheneket és bikákat ábrázoló képekig vezet. Csak azután nyúl közvetlenül a természet után készített vázlataihoz, amikor a látvány már legbenső énjében letisztázódott és megvilágosodott. A vonal teljesen saját, a természettől független értelmet kapott rajzaiban.”20 A tiszta vonalvezetés Pór egyik legjelentősebb, legelismertebb és valóban legsajátosabb formai vívmányaihoz tartozik.
Eleinte idilli pásztortémát is láthatunk a képeken, a harmincas évektől egyre nyugtalanabbak az állatok és az emberek Pór képein, a negyvenes években pedig agressziót tapasztalunk a festményeken, küzdelem folyik állat és állat, ember és állat között. A Magyar Nemzeti Galéria és a Szlovák Nemzeti Galéria21 is számtalan Pór-rajzot őriz gyűjteményében, melyek ezt a témát variálják. A Tanácsköztársaság 1919-es bukása kényszerítette Pórt emigrációba, s ekkor költözött Szliácsra, ahol felesége fürdőorvosi állást vállalt, s így a nyarat Szliácson, a telet Párizsban töltötték. A vidék, a táj bizonyára visszaidézte Pór gyermekkori emlékeit, viszont a hagyományos kép jelképpé nőtt az évek folyamán. A jelképes megfogalmazásoknak a kor hangulata is kedvezett, s a harmincas évektől a művészetben is gyakran találkozunk állatábrázolásokkal, melyek a világ fokozódó zaklatottságát, brutalitását érzékeltették. Pór képein is ezt az állandóan növekvő feszültséget látjuk. Monográfusa ekképpen magyarázza az állatok jelenlétét festményein és rajzain: „Legkorábbi gyermekrajzaitól kezdve egészen a fasizmus idején készült szimbolikus ábrázolásokig a pásztorok, a szelíd tehenek és az erős bikák voltak témái, amelyekbe minden érzést, gondolatot, indulatot belérajzolt és festett.”22 Egy másik helyen pedig a következőket olvassuk: „S hogy éppen a bikák lettek indulatainak kifejezői, az éppúgy, mint Picassónál, a gyermekélményekben gyökerezik. A nagy spanyol mester hazájának ősi rítusából ismerte és szerette a bikákat, festette-rajzolta őket némi mitológiai beütéssel. Pór Bertalan a felvidéki szülőföld emlékeiből meríti állatkompozícióit. Másrészt köztudott, hogy a népi szimbolikában a bika annyi, mint sors. Ha valakinek sok rossz jutott osztályrészül, úgy mondják: megtaposta a fekete bika.”23
Pór Bertalan műveinek fő témája a későbbiek folyamán is egészen 1948-ig az ember és az állat maradt, s a téma változatainak gazdag skáláját ismerjük tőle. Az erőszakos, ostoros pásztort és az agresszív, valószínűleg elesett vagy beteg üszőt védő bika támadását látjuk az egyik rajzon 1930-ból24, s a szomorú ábrázatú elesett tehén önálló képe tér vissza a Magyar Nemzeti Galériában található festményen is.25 Pór a 20. század húszas éveinek közepétől szinte egyfolytában ezt a témát variálja, s bár ma aránylag kevéssé ismertek ezek a művei a magyar művészet történetében is, valóban nagyon sok változatát találjuk meg különböző kifejezéssel. Az egyik érdekes interpretációt szintén monográfusa nyújtja, melyben a pásztor szlovák Lohengrinként szerepel: „A vonal erejére bízza magát, a nagy állatok kontúrjai áthasogatják, átölelik egymást, hogy mint keresztrímek, majd mint ölelkező rímek vigyék tovább a témát. A lehanyatló öreg pásztort körülállják állatai; a fiatalnak erős ökle csattan a bika homlokán. Áll a harc, a gyenge elhull, az erős megbirkózik az ellenséggel. De szelíd mélázással, messzi tekintő nyugalomban is látjuk a pásztort, a szlovák Lohengrint – ahogy a művész nevezi – mert hivatása, küldetése van: a harcos, minden rosszat elhárító erő ő maga.”26
A téma valójában korlátlan lehetőséget nyújtott Pór Bertalan művészi interpretációinak, amit ki is használt számtalan variációban. A feljebb említett Albumot Pór Bertalan 8 litográfiájával 1931-ben adták ki Brüsszelben. A sorozat teljes egészében, az előszóval ellátott borítóval együtt jó állapotban fennmaradt a Pozsonyi Városi Galériában.27 Az Album lapjai a Kompozíció című művel együtt szinte teljes feledésbe merültek. A grafikák különböző élethelyzeteket mutatnak a pásztorok és az állatok világából. Variációk egy témára, mint Pór ekkori művei szinte kivétel nélkül. Pásztor viharban, az állatok előtt kabátját fejére húzva, miközben a jelenet hátterében, felső részében stilizált fakoronát rángat a szél; pásztor nyakát behúzva bika és fa előtt; fiatal pásztor erővel telt alakja kihajtja az állatokat – a természet vonalaiba szervesen beépülő alakok nagyszerű rajza; családi idill bikával, tehénnel és borjúval egy fa alatt, melynek stilizált ágai felhőkbe formálódnak át; a nagy bika – a vezér, energikus állat, az erő igazi szimbóluma; búslakodó pásztor szomorú szemű állataival körülvéve; bika és tehén játéka; fekvő pásztor alakja egybefonódik az állatokéval. A grafikák mesteri egyszerűséggel vannak megrajzolva, nagyszerű kompozíciós érzékkel koncentráltan a fontos elemekre, s fő jellemzőjük a zseniális vonalvezetés. Pór egy-egy részletet, pl. az ostort, a faágakat vagy az állat farkát, egy kis túlzással továbbvezeti, amelyből játékos, a szecesszióra emlékeztető dekoratív elem keletkezik miközben összefogott előadásmóddal, tiszta, lendületes rajzzal alakítja ki az egyes kompozíciókat. Az Album előszavát a ma is az egyik legelismertebb belga avantgárd művész és művészeti író, Pierre-Louis Flouquet írta, aki a következőképpen közelíti meg a műveket: „Miért azok a bikák, üszők, miért a pásztorkutyák? És miért a miért? Pór számára, amint a költészetbe szerelmes összes művész számára a téma csak ürügy a felszabadulásra, az életből származó tragikus vagy örömteljes érzés erőteljes vagy finom kifejezésére. És még egy dolog. Tudja, hogy a gyermekkor a legjobb, ami egy költőben van, az a frissesség, az első érzés, a felfedezés öröme, a nagy megvilágosodás mély szemekkel – melyek pontosan látnak és látják a felszín alattit. S ezzel a tudattal hagyja magát elsodortatni az őt kísérő fiatalsággal, mely támogatja őt és tanácsokkal látja el érett korának alkotói időszakában.
Az itt található alkotásokban látják az állatiasság szépségét, melyet megálmodott gyermekkorában fedezett fel a festő.”28
Az életművet szemlélve teljesen egyértelművé válik, hogy a bika, a pásztor, az állat szimbóluma nem csupán egy idea megtestesítője, hanem univerzális szimbólum Pór számára, mint ahogy ezt a festő barátja, Bölöni György írta már 1930-ban: „Pór képeinek serege: pásztorok és állatok, messze a naturalisztikus ábrázolástól. Eredő gyökerük egyrészt a hosszú, magányos esztendők falusi idillje, erdő, mező, legelésző jószág és őrző pásztor mint akaratlanul is látott, reális, való falusi jelenetek után, másrészről, mintha tudat alatt az egy akol, egy pásztor hallucinációja vezetné: A realitásban pedig nem portrészerűleg, de a szfinx, a bálvány szimbolikus erejével kerülnek a képekre ezek a szaggatott témák, mint egy sűrűsödő vízió kényszerűen kidobott gyermekei. És tulajdonképpen az történik, hogy mint Cézanne-nak az almák, szalvéták, citromok, Toulouse-Lautrec-nek a music-hall népe, Rouault-nak a cirkusz vagy Paál Lászlónak a barbizoni fák kellettek a mondanivaló kisugároztatására: Pór furcsán ható teheneken, pásztoroknak jelzett emberformákon festi meg mondanivalóit.”29
Pór Bertalan alkotásai a 20. század húszas, harmincas és negyvenes éveiben tehát egyértelműen szimbolikus ábrázolásoknak mondhatók, melyek forrásai egyrészt gyermekkorának valós emlékei, másrészt a pásztoridillre emlékeztető (táj)képek. Az ábrázolások a művész lelkiállapotának és a kor hangulatának jelképes megfogalmazásai, Pór ezeken az ember- és állatfigurákon keresztül érzékeltette az ember vágyait, a világgal való kapcsolatát, a kor zaklatottságát.
Pór Bertalan Kompozíció című műve a Pozsonyi Városi Galéria gyűjteményében igazi remekmű, mely hosszú, több mint két évtizedes alkotói korszakának egyik kiemelkedő festménye.