Bárdi Nándor–Simon Attila (szerk.): Integrációs stratégiák a magyar kisebbségek történetében (Vajda Barnabás)
Bárdi Nándor–Simon Attila (szerk.): Integrációs stratégiák a magyar kisebbségek történetében. Somorja, Fórum Kisebbségkutató Intézet, 2006. /Disputationes Samarienses, 7./
Kitűzött céljaihoz képest a jelen konferenciakötet jóval túlmutat önmaga határain. ,,Ez a tanulmánykötet az Integrációs stratégiák a magyar kisebbségek történetében címmel 2005. június 9–10-én Somorján megrendezett konferencia előadásainak anyagát adja közre, s a konferencia szervezőinek, a Fórum Kisebbségkutató Intézetnek és a Teleki László Alapítványnak az volt a céljuk, hogy a magyar kisebbségek történetével foglalkozó kutatók számára találkozási pontot teremtsenek” – olvassuk a bevezetőben, viszont a tanulmányok alapján az eredmény ennél jelentősen sokszínűbb és gazdagabb lett. A 438 oldalon nyolc tematikus-logikai fejezetbe komponált írást olvasva nemcsak arról győződhetünk meg, hogy a huszonnégy előadó-szerző mindegyike alaposan körüljárja saját témáját, hanem egy módszertani váltás szemtanúi is lehetünk, amennyiben a kötetben hagsúlyosan előtérbe kerülnek az érintett regionális történészi műhelyek és az általuk alkamazott forrásfeltáró eljárások.
A magyar kisebbségpolitikai elit integrációval kapcsolatos aktuális ingatagságát tapasztalva nem lehet meglepő, hogy a konferencia történelmi dimenzióban kutat példák, felvethető és esetleg bevezethető minták után. Ezért is erősen mottójellegűek A. Sajti Enikő, Szarka László és Bárdi Nándor bevezető tanulmányai, mivel ezek nemcsak általában vezetik be a témába az olvasókat, hanem mindhárman plasztikusan rá tudnak mutatni arra a nagyfokú feszültségre, amely a sérelmi politizálás és az kisebbségi társadalom valós igényei között feszül, akár a múltban, akár a jelenben. A sérelmi politikától az együttműködésig című írás úgy értekezik a Délvidék 1918–1941 közötti integrációs stratégiáiról, hogy közben generális tanulságokat is levon; az Integráció és együttműködés a kisebbségpolitikában pedig az 1918 utáni Csehszlovák Köztársaság-beli magyar aktivista kísérletekről fogalmazva teszi ugyanezt. Ez utóbbi tanulmányban mondja Szarka László, hogy ,,a kisebbségi helyzetbe került népcsoportok magyar nemzeti identitása elsősorban a történeti magyar állammal és az általa kínált javakkal való azonosulásra épült”, viszont ugyanez az identitás ,,a korszerű nemzetépítés feldatatainak, céljainak tisztázására nem igazán bizonyult alkalmasnak” (25. p.). Alapvető megállapításokat tesz Bárdi Nándor is (A romániai magyar elit generációs csoportjainak integrációs viszonyrendszere) a romániai magyar elit különböző generációs csoportjainak vizsgálatakor; az egyik ilyen pl. annak kimutatása, hogy az utódállamokban hasonló nemzedéki attitűdök működtek, ráadásul Bárdi kategóriákat is felrajzol, osztályozni és súlyozni is tud a helyi kisebbségi elitek sokirányú viszonyrendszerét illetően.
A második fejezetben Hornyák Árpád, Eiler Ferenc és L. Balogh Béni a nemzetközi kapcsolatrendszerben elemzi a kisebbségi kérdést, a harmadikban Göncz László, Filep Tamás Gusztáv, Necze Gábor és Hámori Péter egy-egy tanulmányát olvashatjuk. Miközben szinte mindnyájan megtámogatják azt a köztudott tézist, hogy az ,,etnikai bezárkózás igen komoly akadálya a modernizálódó társadalompolitikai nyitásnak”, írásaik értéke főleg abban rejlik, hogy más és más pontján képesek megragadni annak az ívként húzódó folyamatnak, amelyen a különböző kondíciójú magyar kisebbségek foglaltak helyet. Némileg ellentmondásosan a harmadik fejezet címe (Revízió és integráció) az integrációt magabiztosan a revizionizmus ellenpontjaként nevezi meg, holott éppen Göncz László mutatja ki, hogy a kérdés ennél bonyolultabb. Hiszen pl. a Muravidék esetében ,,a történelmi Vas és Zala vármegyéknek az a része, amely az I. világháború után az újonnan létrejött délszáv állam szlovén régiójához […] került […] alig rendelkezett olyan adottságokkal, amelyek lehetővé tették volna a vidék zökkenőmentes betagolódását az új délszláv államba” (121. p.) – azaz a revízió egy eleve lehetetlen helyzetben jelentett eleve lehetetlen megodást, tehát az integráció tekintetében kettőn (két népen) áll a vásár. Mindezekre szinte replikaként épül a negyedik meg az ötödik fejezet, mert mindkettő egyértelműen arra a tézisre utal vissza, hogy román, csehszlovák és délszláv szempontból alapvető nemzeti kulcskérdés volt a hatami pozíciók nacionalizálása a gazdasági kulcspozíciókkal együtt. Hunyadi Attila, Gaucsík István, Kovács Attila, Simon Attila, László Márton és Oláh Sándor a korábbi kutatásokra hivatkozva tudja bizonyítani, részletezni és igen szemléletesen árnyalni, hogy a Trianon utáni kisebbségi magyar közösségek milyen bonyolult, történetileg is erősen változó viszonyrendszerben mozogtak, s hogy ezeken belül a valóságos integráció, a várt lojalitás és a külső-belső nemzetpolitikai torzsalkodások együttes hatása érvényesült. És miközben e töredéktársadalmak több-kevesebb eredménnyel kecsegtető kísérleteit látjuk, addig az sem elhanyagolható, hogy mind a múlt, mind a jelen integrációs törekvéseinek végiggondolásakor lényeges a budapesti álláspont figyelembe vétele is. A hatodik fejezetben György Béla, Angyal Béla, Nagy Mihály Zoltán és Gagyi József a kisebbségi intézményességet veszi górcső alá, a hetedik pedig – Stefano Bottoni, Novák Csaba Zoltán és Popély Árpád írásai mentén – kronologikusan árnyalja a témát, fölvetve és vizsgálva az ötvenes–hatvanas évek új baloldali értelmiségét, beszédmódját, szociális kapcsolatrendszerét és belső erővonalait. Némileg kirí, sőt ,,kivitatkozik” a kötetből a függeléknek is fölfogható – mert tézisjellege miatt az összes előző tanulmánytól eltérő – Horváth Sz. Ferenc-írás, amely arra tesz kísérletet, hogy szakítva a sérelmi jellegű történelmi beszédmóddal, meghatározza a konstruktív és bátor, érvekkel alátámasztott historiográfusi közbeszéd kritériumait.
Bennem némi hiányézetet kelt, hogy a kötetbeli írások mintha lebecsülnék azt a – Schöpflin György szavaival élve – szimbolikus mezőt, amely ugyan irracionális, mégis nagyon erős hatással érvényesül minden kisebbség (és minden többség) nemzeti viszonylatában. A kisebbségi probéma szimbolikus terepei nem elhanyagolható szempontok a téma fölvetésekor, még akkor sem, ha ennek a kötetnek az összes írása együttesen jelzi azt az örvendetes paradigmaváltást, hogy a közelmúlt történeti kutatásai – ma már mindegyik utódállamban – az irodalom és eszmetörténeti megközelítésekről eltolódott a kisebbségi elitek, intézmények, valamint a gazdasági és társadalmotörténeti kutatások felé. Akármennyire tisztán históriai szempontok vezérelték a konferencián megszólalókat, ha valamilyen érvényes választ kívántak találni arra a kérdésre: milyen helyzetben, hogyan és milyen erők szervezik a kisebbségi töredéktársadalmakat (maguk a szerkesztők utalnak e célra), akkor a problémát szerintem nem lehet teljesen függetleníteni a rejtett, ezért sokszor egzaktul nehezen leírható jelenségektől. Schöpflin György modern nemzetről szóló magyarázatai óta nem kétéséges, hogy a nemzeti jellegnek a racionális vonások mellett (s e lapokon éppen ez utóbiaknak a kiváló, faktográf elemzéseit olvashatjuk) jelentős szimbolikus-irracionális erőterei is vannak, s ezek ugyanolyan fontosak, egyszerűen azért, mivel a jelenség (maga az integráció) is immanensen bír ilyen dimenziókkal.
Vajda Barnabás