Az alábbiakban a Filozofia című szlovák nyelvű filozófiai folyóirat tavalyi számait mutatjuk be. Mindenekelőtt azonban röviden magáról a folyóiratról: Az elődjének számító Philosophica slovaca, valamint a múlt század ötvenes éveiben különböző elnevezések alatt (Filozofický zborník SAVU; Filozofický èasopis Filozofického ústavu SAV; Slovenský filozofický èasopis; Otázky marxistickej filozofie, végezetül 1966-tól a jelenlegi címmel) megjelenő lap a tavalyi évben 61. évfolyamába lépett. Az utolsó nagy változáson 1990-ben ment át, de ez nem az elnevezést, hanem az irányultságot érintette. Azóta valóban a szlovák filozófia tényleges keresztmetszetét nyújtja, ezért belőle kiolvasható a szlovák filozófia állapota is. Bár igaz, hogy az analitikus filozófia és a logika, valamint a tudományfilozófia képviselői főként az Organon F című, 1994 óta megjelenő folyóiratban publikálnak. A Filozofiát jelenleg a Szlovák Tudományos Akadémia Filozófiai Intézete adja ki évi tíz számban, számonként hozzávetőlegesen 90 oldal terjedelemben. A kilencvenes évek első felétől a nemzetközi adatbázisokban nyilvántartott folyóiratról van szó (Arts & Humanities Citation Index; Research Alert; Current Contens/Arts & Humanities etc.), ezzel kapcsolatban minden tanulmány előzetes anonim elbírálás alá esik, és csatlakozik hozzá egy angol nyelvű rezümé is.
A Filozofiának az elmúlt évben három monotematikus száma jelent meg. Az első szám a fenomenológiai kutatócsoport tanulmányait jelentette meg. Mind a Tanulmányok, mind pedig az Esszék, a Dokumentumok és a Recenziók rovat főként Husserl életművével foglalkozik, de figyelemre méltó Jozef Piaèeknek az a tanulmánya is, amelyik a Heidegger szövegeinek és terminológiájának fordításakor megjelenő, transzlatológiai és nemzeti filozófiai szempontokat érintő problémákat feszeget. A nyolcadik szám (a pozsonyi Francia Kulturális Intézet támogatásával jelent meg) Emanuel Levinas gondolatrendszerét járja körül, és publikálja Levinasnak a menekülésről szóló esszéjét is. A tizedik számban már hagyományosan a filozófiatörténeti kutatócsoport dolgozatai jelennek meg. Ezek a 19. és 20. századi szlovák, illetve volt felső-magyarországi filozófia különböző aspektusait tárgyalják. Közülük két tanulmányt emelünk ki: az egyikben Milan Zigo dolgozza fel a Szlovák Filozófiai Társaság (majd: Társulás) negyvenéves történetét, a másikban pedig Marcel Martinkoviè doktori disszertációjának egy részlete foglalkozik az ún. Új Iskola képviselőinek az 1860-as évek magyar liberalizmusával rokon nézeteivel. Az ötödik szám súrolja a monotematikusságot azzal, hogy a kassai Šafárik Egyetem Természettudományi Karán újonnan alakult filozófiai tanszék munkatársainak dolgozatait közli, amelyek Leibniz, Heidegger, Husserl és Patoèka munkásságának bizonyos vonzatait elemzik.
A többi szám tanulmányai eltérő filozófiai diszciplínákat érintenek. Felsorolás nélkül említhetem meg, hogy vannak köztük filozófiatörténeti, az analitikus filozófia körébe tartozó, etikai kérdéseket tárgyaló és az alkalmazott filozófiába sorolható írások is. A Filozofia sajátossága, hogy gyakran jelennek meg benne katolikus és evangélikus teológusok, valamint vallásfilozófusok tollából származó tanulmányok is (Peter Fotta, Peter Volek, Karol Nandrásky, František Ábel).
A hetedik számmal vált meg a főszerkesztői poszttól a rendszerváltás óta a Filozofia arculatát meghatározó František Novosád, aki a szlovák filozófia egyik meghatározó egyénisége. Helyét Dagmar Smreková, az SZTA Filozófiai Intézetének főként erkölcsfilozófiával foglalkozó munkatársa foglalta el. Az elkövetkező időszak mutatja majd meg, mennyiben és milyen módon érinti ez a váltás a folyóirat irányultságát és színvonalát.
Mészáros András