Kocsis Aranka: Egy kisalföldi falu és a hatalom 1945–1948 között
A rendi alávetettség alól a 19. század második felében, a polgári jogállamban fölszabaduló magyar parasztságra általában jellemzõnek tartja a szakkutatás, hogy nem tudott és nem akart azonosulni a polgári eszmékkel, s nem akart állampolgárként betagolódni a társadalomba. Mint jogilag felszabadult egyén maradt továbbra is a kultúráját addig éltetõ faluközösségbe zárkózva, amit Szilágyi Miklós a paraszti létforma legszembetûnõbb paradoxonának nevez (Szilágyi 2000, 740). Ragaszkodása ugyanis Szilágyi szerint nem magyarázható azzal, hogy a paraszt számára a faluközösség ezután is inkább jelentett védelmet, hiszen az egyre nagyobb nehézségekkel, mûködésében zavarokkal küzdött. Sokkal lényegesebb ebben a vonatkozásban, hogy saját alávetettsége ezután is élõ napi tapasztalat maradt a számára, bár más formában. A feudális függõséget a tulajdonjogi viszonyból eredõ újfajta alá-fölérendeltség váltotta fel (Szilágyi 2000, 710). Újfajta jogait és kötelességeit pedig ugyanúgy a hatalom képviselõi közvetítették felé, mint a korábbi, jogfosztott állapotot rögzítõ rendeleteket és utasításokat. Ilyenformán semmi sem indokolta, hogy a korábbi védekezési mechanizmusokról – mint a kijátszás, a csendes ellenállás, a szabotálás, az alkalmazkodás és megalázkodás látszata – lemondjon, és azonosuljon az új helyzettel. Az általános kép természetesen tájanként és a paraszti társadalom rétegeiként is különbözõ árnyalatokat mutathatott, amint a polgári átalakulás összetett és hosszú – a parasztság vonatkozásában a néprajzi szakirodalomban gyakran a 19. század elejétõl számított és sok vonatkozásában a 20. század derekáig elhúzódónak tartott1 – folyamata is eltérõ ütemben és mértékben játszódott le és különbözõ szintekig jutott az országban.
A hatalomnak való alávetettséget és kiszolgáltatottságot többszörösen is megélték azok a magyar parasztok, akik az elsõ világháború után, a trianoni országhatárok meghúzásával idegen nyelvû és kultúrájú államhatalom alá, és mint magyarok kisebbségi helyzetbe kerültek. A Csehszlovákiához került magyar parasztoknak a társadalomba állampolgárként való betagolódásának lassú vagy elõrehaladott folyamatát alapjaiban rendítették meg azok a törvények és rendeletek, amelyek az 1945–1948-as években a csehszlovákiai magyarságot, s benne a parasztságot megfosztották állampolgári jogaitól. Az akkori évek történéseinek kiélezett helyzeteiben az államhatalomnak sorsukhoz való olyan ellenséges viszonyulását tapasztalhatták meg a magyar parasztok, amely immár nemcsak addigi életkeretük, falusi közösségeik erõszakos szétzilálására törekedett, hanem parasztbirtokaik elvételével alapjaiban rendítette meg önazonosságukat.
Hogyan „válaszoltak” e változásokra a falu lakói ezekben a sorsfordító években? Milyen védekezési mechanizmusok álltak a rendelkezésükre, hogy önazonosságukat megõrizzék? Miképpen alkalmazkodtak a korábbi állapotok fenntartása, avagy a puszta megmaradás, a túlélés érdekében? És: választásaik mögött milyen mozgatóerõk mûködtek, milyen értékekhez való igazodás befolyásolta döntéseiket? – többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ az a kutatás,2 amely a paraszti értékrend változásait vizsgálta a 20. században. Jelen dolgozat e kiterjedtebb munka néhány részeredményét foglalja össze.
A kutatás részben terepmunkán alapult, amelynek során a néprajz-, illetve az antropológiai kutatásban ismert résztvevõ megfigyelés és a rákérdezés módszerével, valamint a történetek (életpályák, események) elbeszélése, visszaemlékezések révén és interjúk készítésével gyûjtöttem adatokat 1999–2002 között egy kisalföldi faluban, Martoson. A terepmunka kínálta lehetõségek mellett különbözõ írásos dokumentumokat, jegyzõkönyveket, krónikákat is felhasználtam forrásként a Szlovák Nemzeti Levéltár, Pozsony (a továbbiakban: SNA – Slovenský národný archív), a Komáromi Járási Levéltár (a továbbiakban: KJL) iratanyagából, valamint a helyi községi hivatal levéltárából.
Martos, e Komáromtól északi irányban 18 kilométerre, a Komárom–Érsekújvár fõúttól kissé félreesve fekvõ, a 19. század legvégéig a Zsitva és a Nyitra folyók által körbezárt település a trianoni országhatárok meghúzásával került Csehszlovákiához. Lakossága az 1890-es években elkezdõdött folyószabályozási és árvízmentesítõ munkálatok eredményeképpen a 20. század folyamán fõleg mezõgazdaságból élt – a század elsõ felében kevéssé differenciált, túlnyomó többségében református kisparaszti közösségben. Lakossága száma a kutatás idején nem érte el a nyolcszázat.
1945-ig a martosi emberek a mindennapi életben akár tudomást sem vettek arról, hogy – az elõzõ évtizedekben – kétszer is megváltozott fölöttük az államhatalom, 1920-tól Csehszlovákiához, majd 1938 õszétõl újra Magyarországhoz tartozott falujuk, a környezõ városok, Komárom, Ógyalla hatóságainak, s falujukban az önigazgatás szerveinek nyelve, az ügyintézések módja3, s az õ kapcsolatuk a hatóságokkal alig módosultak a két világháború közötti években.4 A csehszlovák földbirtokreform kisparaszti, jó esetben 20 kat. hold körüli birtokaikat nem érintette, falujuk határában és szomszédságában az egykor kiterjedt esztergomi érseki birtokok Trianon utáni kezelõi, pozsonyi, majd nagyszombati hivatalok5 az addigi érseki igazgatáshoz hasonlóan majorsági gazdálkodást vezettek e pusztákon, ahol a környék földnélküli és szegényparaszti rétegei alkalmi vagy állandó munkát találtak. Nem úgy 1945-tõl fogva, amikor az államhatalom bevonult a legkisebb településre is, s immár nem lehetett nem tudomást venni róla.
1945 tavaszától, a kassai kormányprogram kihirdetésétõl kezdve egymást érték azok a rendeletek és törvények, amelyek a nemzetállam megteremtése érdekében a nemzeti kisebbségek teljes felszámolását célozták Csehszlovákiában. Az állami intézkedések alapját a nemzetállam-elképzelések mellett a nemzeti földprogram képezte, amelynek nem titkolt célja a magyar tulajdonban levõ földek megszerzése és szlovák kézbe való juttatása volt. Csehszlovákia 1938–1939. évi felbomlásáért a németekkel együtt felelõssé tett magyar kisebbséget a kollektív bûnösség elve alapján megfosztották állampolgárságától, nagy tömegeit deportálták Cseh- és Morvaországba, kitelepítették Magyarországra, illetve arra kényszerítették, hogy magyar nemzetiségét és anyanyelvét megtagadva szlováknak vallja magát.6 Az idõszakot késõbb a kisebbségi irodalomban elsõsorban Janics Kálmánnak az 1979-ben, Bernben megjelent és híressé vált munkája nyomán (Janics 1979) –, amely szlovákiai magyar szerzõ tollából az elsõ, dokumentumokra alapozott összefoglalása volt az 1945–1948-as évek történéseinek – a hontalanság éveiként szokás emlegetni.
A nemzeti kisebbségek közösségeinek szétzilálását, szétszórását, kitelepítését célzó, legtöbbször alaposan kitervelt és összehangolt erõszakos akciók sorozata helyi szinten a teljhatalommal felruházott komisszárok kinevezésével kezdõdött, és az õ irányításukkal ment végbe.7 A szakkutatások forrásfeltárásai révén ma már köztudott, hogy a háború utolsó hónapjaiban és a következõ években a csehszlovák katonai és polgári hatóságok szándékos terve volt olyan légkört teremteni, hogy a magyarok tömegesen költözzenek át Magyarországra, miután a korábbi terv, a katonai erõszakkal való kiûzetésük a front más irányú vonulása miatt nem sikerült (Szarka 1991, 25). A helyi komisszárok akár személyes indítékú kegyetlenkedései a front vonulásának idején és az azt követõ években jól beleillettek a felsõbb hatóságok elképzelésibe.
A komisszárok többnyire magukat nem magyar nemzetiségûnek valló vagy szlovák vidékekrõl származó emberek voltak, tisztségüket „megbízhatóságuk” alapján vagy korábbi politikai érdemeikért (pl. harcos partizán múltjuk miatt) kapták. Õk intézték a kényszerkitelepítéseket, eljártak a deportálások végrehajtásánál, letartóztatták és megbüntették az anyanyelvüket használó magyarokat, a rendszabályok ellen vétõket vagy a végrehajtásuk elõl elszökõket, kijárási tilalmat rendelhettek el. Eszköztárukban – a kormányszervek elképzeléseivel összhangban – a megfélemlítõ és a megtorló intézkedések legválogatottabb módjai szerepeltek.
Az állami rendeletekkel és végrehajtóik hatalmával szemben az érintettek – az értelmiségétõl már korábban nagyrészt megfosztott, túlnyomó többségében falusi, paraszti tömegekbõl álló szlovákiai magyarság – ugyanakkor szinte eszköz nélküli volt. Kiszolgáltatottságukon a magyarok törvényes úton nem enyhíthettek, hiszen állampolgári jogok nélkül éppen hogy a törvény védelmén kívül estek. Az erõszakos akciók lebonyolításával megbízott biztonsági és közigazgatási szervekkel és a megerõsítésükre gyakran igénybe vett katonasággal, a fegyveres ellenségként viselkedõ túlerõvel szembeni ellenállás eleve esélytelen volt. Bárminemû megmozdulást a csendõrség és a katonaság a legdurvább módon azonnal letört.8
Ha azonban jobban megnézzük ezeknek az éveknek a történéseit, akár az összefoglaló munkákban, akár a forrásmunkákban vagy a visszaemlékezésekben, számtalan utalást találunk arra vonatkozóan, hogy az érintettek legalábbis egy része nem passzív elszenvedõje volt az eseményeknek, hanem megpróbált védekezni. Nem a törvény útját járva, nem arra alapozva és nem látványos módokon, de mégiscsak birtokában volt a falusi lakosság, a parasztság is bizonyos eszközöknek, és azokat alkalmazni is próbálta. Ha ezeket a védekezési mechanizmusokat a források alapján számba vesszük, egy részük – korántsem meglepõ módon – a polgári kor elõtti rendi alávetettség idejébõl is ismert, mintegy onnan örökölt gyakorlatként tûnik elénk.
Az egyik eszköz, amellyel parasztok is éltek ezekben az években, a megvesztegetés, a hatalom képviselõinek a lefizetése volt. Szinte mindegyik érintett településen gyûjthetõk olyan történetek, amelyek szerint a deportálásra vagy a kitelepítésre kijelöltek a szállítások helyi vagy járási intézõinek a megvesztegetésével elérték, hogy nevüket kitöröljék a kijelöltek listájáról.9 Ez az út azonban mindenütt csak kevesek számára volt járható, azoknak, akik kellõ anyagi vagy kapcsolati tõkével rendelkeztek hozzá. Az ilyen jellegû intézkedéseket – amint a legális beadványok intézését, a felmentések kérelmezését is –, nehezítette a nyelvtudás hiánya, a túlnyomó többségében magyarok lakta vidékek, mint a Csallóköz vagy Komárom környékének parasztsága a két háború közti idõszakban ugyanis szinte egyáltalán nem beszélt szlovákul, és az intézõ bizottságok tagjaival, illetve a járási hivatalok megbízottaival legtöbbször nem tudott szót érteni. Megoldásként sokan közvetítõ személyt kerestek és kértek fel. Ilyen közvetítõ szerepre alkalmasak voltak az egykori szlovák katonabarátok a két háború közti, általában cseh vidéken töltött katonáskodás idejébõl, akik szlovák vagy vegyesen lakott vidéken élve magyarul is beszéltek.10 Ugyanakkor arról is szólnak dokumentumok, hogy az akciók lebonyolítói maguk megzsarolták a kijelölteket, hogy pénzért vagy természetbeni juttatásért kihúzzák õket a listáról.11
A szegényebb falusi rétegek védekezési eszköze a szökés és a bujdosás volt. Elszöktek a közmunkára való elhurcolás, a deportálás elõl, illetve a már elhurcoltak közül sokan engedély nélkül elhagyták kijelölt munkahelyüket és hazaszöktek Csehországból.
A legális kérvényezések vagy a korrupció révén sikeresen intézkedõk és otthon maradók helyét az elõírt kvóta miatt a hatóság emberei az utolsó pillanatban gyakran másokkal töltették be. Ilyenkor került sor a rendelet alá eredetileg nem esõ személyek gyors kijelölésére és összefogdosására, akiknek a megmeneküléshez végképp nem volt más eszközük, mint a szökés. A felvonult fegyveres erõk õrködése mellett és fõleg egész családok számára azonban erre kevés esély volt. Esetleg egy-egy családtagnak sikerült, ami viszont azzal a kockázattal járt, hogy a családtagok örökre elveszítik egymást. Ez sok esetben meg is történt, krónikák, visszaemlékezõk a menekülések során bekövetkezett számtalan tragédiáról szólnak.12
Azok számára, akiket végül elszállítottak a közmunkára és deportáltak, s akik a hazaszökés veszélyeit és kockázatát (elfogás, visszatoloncolás) sem vállalták, illetve a magukkal vitt ingóságaikat ilyenformán nem akarták elveszíteni, nem maradt más, mint a munka csendes szabotálása, lassú végzése. A cseh- és morvaországi gazdákhoz, állami vagy egyházi birtokokra, esetleg gyárakba, bányákba, sokszor nagyon rossz és egészségtelen munkakörülmények közé került parasztok feltehetõen sûrûn éltek ezzel a lehetõséggel, még ha a személyes visszaemlékezések legtöbbször a gazdájuk elismerését kiváltó, jól dolgozó magyarokról is szólnak. A valóságban ahogy tudták, kerülték a munkát, és a bátrabbak, amint lehetett, megszöktek, minden veszély és kilátásba helyezett megtorlás ellenére. Ezt bizonyítja többek között az ún. Dél-akció sikertelensége is. Az akció keretében összefogdosott és vagonokba rakott magyar családokat, a Csehországba szállítások utolsó hullámát a deportáltakkal kapcsolatos addigi rossz tapasztalataik miatt 1949 õszén már maguk a cseh hatóságok nem voltak hajlandók fogadni (Molnár–Varga 1992, 28–30, 103–106).
Végül a magyarok reszlovakizációhoz való viszonyulását sem értékelhetjük egészében másként, mint a hatalom által elvárt viselkedés, az alkalmazkodás látszatának. Különben hogyan értelmezhetnénk azokat az adatokat, amelyek a vészterhes évek elmúltával a magyarok számának hirtelen megnövekedésérõl szólnak Csehszlovákiában.13 A körülmények kényszerítõ hatására magukat szlováknak vallók többsége e számok tanúsága szerint végiggondolt stratégia részeként használta ki maga és családja védelmében a reszlovakizáció kínálta lehetõséget, aminek lényegi magjával azonban nem azonosult, nemzeti hovatartozásának tudatát a hatalom felé tett gesztusa ténylegesen nem befolyásolta, és amint a külsõ körülmények megváltoztak, nyilvánosan is újra magyarnak vallotta magát.
A hatalom megszemélyesítõi
Az 1945–1948-as években összesen öt komisszár „tevékenykedett”, váltotta egymást sûrû egymásutánban Martoson, közülük egyedül az utolsó, az ötödik volt helybeli ember. Különösen ránehezedett a falu lakóinak életére az elsõ komisszár személye, akiben a helybeliek rendívül kegyetlen embert ismertek meg. Ez a komisszár korábban dohányosként dolgozott a nem messzi Várföldön, martosi („de nem martosi születésû”) felesége révén került a faluba. Várföldi szlovák telepes volt, magyarul rosszul beszélt. Rendszeres zaklatásai miatt a háború utolsó hónapjaiban és az azt követõkben a félelem légköre ülte meg a falut. Elõfordult, hogy ijesztgetésképpen a katonákkal vaktában lövöldöztetett az utcán. Különösen sokat kegyetlenkedett a nõkkel, akiket gyakran berendelt konyhai munkára a községházára,14 és alkalmanként tettlegesen is bántalmazta õket.
Szokásos kegyetlenkedése 1945 augusztusának egyik estéjén tragédiába fulladt. Halálra verette a falu jegyzõjét, akit a „partizánünnep”15 alkalmával a községházán szervezett rendezvényre – amelyen Komáromból érkezett katonatisztek is részt vettek – valamilyen indokkal beidéztetett.16
Az áldozatnak minden bizonnyal céltudatosan kiszemelt személy és családjának tagjai Martos meghatározó személyiségei voltak a két háború közti évtizedekben. A jegyzõ apja évtizedeken át a falu tanítója, testvére 1937-tõl a lelkésze volt. Felesége (aki azonban ezekben az években már nem élt a faluban) szintén tanítónõ volt, sokat foglalkozott többek között a martosi rátétes hímzés mintakincsének gazdagításával, mintákat tervezett és rajzolt a falu asszonyainak, a kislányokat az iskolában tanította a martosi hímzésre.17 A jegyzõ ösztönzésére és szervezõ munkájának köszönhetõen épült meg társadalmi munkával a faluban a kultúrház 1937-ben (amikor a környezõ településeken még sehol nem volt hasonló intézmény), az õ érdeme a Hangya Fogyasztási Szövetkezet épületének megalapozása 1939–1941-ben, amelyhez pénzadománnyal is („tízezer cseh koronával”) hozzájárult. Az 1959-tõl vezetett falukrónika korábbi eseményeket összefoglaló bevezetõje olyan személyként emlékezik meg róla, mint aki „a múltban jelentõs szerepet töltött be a falu életében, különösen a kulturális élet terén [s] a faluban nagy közkedveltségnek örvendett” (Martovce… 1, 12).
Azokban az órákban valószínûleg többen tudták vagy legalábbis sejtették Martoson, hogy mi játszódik le a községházán. Néhányan szinte fültanúi voltak az eseményeknek, mert amint a gyûjtõnek elmondták, „éppen” arra jártak. Beavatkozni azonban nem tudtak, mert a kisbíró elállta az ajtót, és nem engedett be senkit. Végül a papné, a jegyzõ sógorasszonya – akinek idõközben üzenetet vittek a falubeliek – törte rá az ajtót a bent levõkre. De akkor már késõ volt. Más visszaemlékezõk szerint a papnét is csak hajnalban engedték be a községházára. A késõbbi orvosi boncolási lelet szerint állítólag már az elsõ rúgás halálos volt.
A falu bénultsága pár nap múlva oldódott annyira, hogy miután a komisszár tisztességesen eltemetni sem engedte áldozatát – a dögtemetõben hantoltatta el szertartás nélkül –, három nap múlva az egyik gazda kezdeményezésére több férfi öszszefogott – mások szerint a kommunista párt helyi tagjai –, kiásták és a református temetõben, a végtisztességet megadva, újból eltemették a jegyzõt.18
A gyilkosságot a falu ma is egyértelmûen a komisszár személyes bosszújának tulajdonítja. E szerint a háború alatt egy alkalommal a fogyasztási szövetkezetben feleségének nem jutott lámpaolaj (vagy: másnap újból ment és még egyszer kérte volna a fejadagját, de nem kapott), amit a késõbbi komisszár személye elleni diszkriminációként értelmezett a magyar vezetõ személyiség részérõl. Egy további változat szerint a feleségét ért sérelem mellett saját korábbi megalázását bosszulta meg ilyenformán. 1938. októberében ugyanis, „mikor gyüttek be a magyarok, nos parancsba vót, hogy lobogót tegyenek ki az ablakokba, a várfõdi tótok kapcát raktak ki, nos körülbelü elvertík iket a magyar csendõrök”.19 Hogy a személyes bosszú mennyire illett bele a hatalom elképzeléseibe, különösképpen nem foglalkoztathatta akkoriban a martosiakat, hiszen számukra a komisszár maga volt a hatalom megtestesítõje a faluban.
Az egykori komisszárok ténykedései a késõbbiekben is kihatottak az eseményeket megélõk, abban passzív vagy aktív szerepet játszók személyes kapcsolataira, s még öt évtized múltán is feszültségek forrásai voltak és indulatokat gerjesztettek, tartottak életben a faluban. Elsõsorban az idegenbõl jött biztosok helyi segítõi révén, akik – szemben a komisszárokkal –, a nehéz idõszak elmúltával is a faluban éltek. Egykori közremûködésüket a komisszárok kinevezését meghatározó rendelet tette lehetõvé, amely szerint a biztosok a helyi magyar lakosság körébõl úgynevezett tanácsadókat állíthattak maguk mellé. A szerepvállalásokra máig emlékeznek Martoson, s különösen megelevenedtek, részben átszínezõdtek az emlékek az 1989-es rendszerváltozás után. A visszaemlékezõk szerint mások segítkeztek a deportálásoknál, megint mások a kitelepítéseknél, nagyrészt nem „tõzsgyökeres martosiak” (református családokból valók), hanem a faluba újabban települtek, bár kiterjedt rokonságú református család tagjai közt is akadt, aki aktívan részt vett a következõ évek eseményeiben, a hatalom oldalán. A komisszárok – akik esetenként csak néhány hónapig tartózkodtak Martoson – személye és ténykedése rég elhomályosult az emlékezetben, a faluban élõ segítõké viszont annál inkább megmaradt. A deportálások, a kitelepítések, majd a terménybeszolgáltatások és a földmûves szövetkezet megalakítása körül a nevükhöz (így fõleg a kisbíróéhoz) fûzõdõ intézkedéseket – amint a komisszárok esetében is – gyakran a negatív személyiségükbõl következõ túlkapásoknak és nem a munkakörrel járó kötelességteljesítésnek, parancsvégrehajtásnak tartják a faluban. Tetteikrõl azonban idegennek (így a gyûjtõnek) inkább csak homályos utalásokban beszélnek, az idõsek (az eseményeket megélõk) közt többen ötven év elmúltával is félnek, illetve az illem sokaknak azt diktálja, hogy falubelirõl, sõt rokonról ne mondjanak rosszat. A szomszédok és rokonok a mindennapi illem elvárta szinten mindvégig beszélõ viszonyban maradtak velük, kirekesztésük – fõleg az 1989-es rendszerváltozás után – rejtett szinten mûködött, nem kollektív, inkább csak a falu egy részének, elsõsorban a közremûködésükkel egykor meghurcoltaknak a megvetését jelentette.
A személyüket közvetlenül érintõ rendeletekkel és a nyomukban intézkedõ hatóságokkal szemben többen is próbáltak védekezni Martoson. Néhányan hatósági ember megvesztegetésével érték el, hogy nevük lekerült a deportáltak vagy a kitelepítettek listájáról, még többen szökéssel próbálkoztak.
Egy deportálásra kijelölt család érdekében mintegy munkaköri kapcsolatait kihasználva, „személyesen intézkedett” a járási komisszárnál a jövendõ võ.20 Az „esõ gazdák” egyike úgy menekült meg feleségével együtt a kitelepítéstõl, hogy „egy korrekt tanító járt el” az érdekükben. A gyermektelen házaspár már útra készen, ingóságait becsomagolva várt az indulásra, végül mégis otthon maradhattak. Néhányaknál az idõhúzás taktikája járt eredménnyel, és bár megkapták az értesítést a kitelepítésrõl, sikerült a hatóságoknál halasztást kieszközölniük, és végül nem került rájuk sor.
Azoknak a családoknak viszont, akik utólagosan kerültek a deportálandók közé, legtöbbször semmi esélyük sem volt az otthon maradásra. Egy család például 1947 januárjában három nappal az indulás elõtt tudta meg, hogy nekik is menniük kell Csehországba, valaki helyett, hiszen õk nem voltak a listán, s a többiekkel együtt nem is kaptak értesítést. Késõbb, évek múlva az is kiderült számukra, hogy ki helyett lettek õk kijelölve:
„Az egy nagyon jó gazda vót, rengeteg bort adott, meg hízót, meg ilyeneket”.
Náluk a családfõ beteges, asztmás volt, akkor is éppen a kórházban feküdt, amikor mégis menni kellett, onnan hozták gyorsan haza. Ugyanez a családfõ 1946 õszén, amikor még csak férfiakat és nem egész családokat hurcoltak el a faluból, már volt csehországi kényszerközmunkán.
Három tragikus eset is történt ekkor Martoson, amelyek azonban csak részben értelmezhetõk – nagyon drasztikus és kockázatos – védekezési módként, sokkal inkább a tehetetlen kiszolgáltatottság elismerésére példák. Egy hatvan év körüli férfi a család kitelepítése elõtti napokban öngyilkos lett. Felkötötte magát, „annyira a szívire vette”, „nem akarta elhagyni a házát, a gazdaságot”, „nem akart kimenni a falujából”.
„Én, fiam, innen nem megyek el, engem az enyimbül nem visztek el. Nem akarták elhinni. A gangon ott lógott. Mikor észrevették, már késõ vót.”
Családját, fiát feleségestül és unokáját feleségestül kitelepítették Magyarországra. Mielõtt elhagyták volna otthonukat, annyi idejük maradt, hogy az öreget otthon eltemették.
Egy másik férfi dohánylevet ivott, hogy lebetegedjen, s lemaradjon a család a transzportról. Annyira rosszul lett, hogy unokája visszaemlékezése szerint „három napig a falat kaparta kínjában”, de otthon maradtak. Egy negyven év körüli férfi, miután másodszor is el akarták õt vinni Csehországba – most már a családjával együtt –, „lúgkövet ivott, örökre tönkretette magát, még három évig élt, de a nyaka mindig be volt kötve”. (Mások szerint „elvágta a nyakát, nem lett halálos, el akarta magát csikkasztani, de valahogy rajtaérték”.)
Az eddigi levéltári forrásfeltárások szerint Martosról összesen 73 személyt deportáltak Csehországba, 55 személyt telepítettek ki Magyarországra és 777-en reszlovakizáltak. A kitelepítettek helyébe 1947-ben 87 személy érkeztek Magyarországról (Popély 2002, 289). A faluban e statisztikai adatok helyett családokról beszélnek, családokban tartják számon a deportáltakat, a kitelepítetteket és a helyükbe érkezett áttelepülteket.
A reszlovakizáció
Az 1946 júniusában meghirdetett reszlovakizáció állampolgárságot és vagyoni biztonságot ígért az úgymond visszaszlovákosításukat kérõ magyaroknak. Az akció a kitelepítések és a deportálások után Szlovákiában maradt magyarok számának csökkentését célozta. Az is elterjedt, hogy akik mégis megmaradnak magyarnak, azoknak konfiskálják a földjeit, elkobozzák családi házát, át- és széttelepítik õket az országban. A megfélemlített és meggyötört magyarok a hatóságok minden elõzetes tervét fölülmúló számban jelentkeztek és írták alá a kérvényt, országos viszonylatban az 1930-ban magukat magyarnak vallók 62,36%-a (Popély 2002, 126).
A reszlovakizáltak száma falunkban viszonylag nagy. Popély Árpád levéltári kutatásai szerint a 1946 júniusában érvénybe lépett rendeletet követõen Martoson 777-en reszlovakizáltak, ami az ekkor még a faluhoz tartozó pusztákkal együtt vett lakosság mintegy 57%-a.21 A környék túlnyomó többségében magyar faluihoz hasonlítva – mint Hetény, Szentpéter, Izsa, ahol nem haladta meg a 10%-ot – ez feltûnõen magas arány.22
A reszlovakizáció martosi végösszege, amelyben az eredetileg megállapított határidõn (1946. szeptember 30-án) túl jelentkezõk és az újra folyamodók száma is benne van, ennél is nagyobb. A Szlovák Nemzeti Levéltárban õrzött dokumentumok szerint a Belügyminisztérium szerveként mûködõ Reszlovakizációs Bizottság több alkalommal tárgyalt és fogadott el martosi kérvényeket,23 végül összesen 251 szlovák nemzetiségrõl szóló igazolást (potvrdenie o slovenskej národnosti) állítottak ki, ami a kérvényezõ családfõk és önálló személyek számát jelenti.24 Az igazolásokban feltüntetett 547 családtaggal (házastárssal, gyerekkel) és a háztartásban együtt élõkkel (nagyszülõkkel, szülõkkel, testvérekkel, unokákkal, anyósokkal, apósokkal, menyekkel stb.) együtt ez összesen 798 személyt jelent. Azonban éppen ezekbõl a névre szólóan kiállított és több adatot – így a lakhelyet és a születés helyét – tartalmazó igazolásokból az is kitûnik, hogy az eredményesen kérvényezõk egy jelentõs része az ekkor még a faluhoz tartozó puszták lakója volt. Bár számuk az igazolások alapján pontosan nem állapítható meg, illetve nem különíthetõ el a falu lakóiétól, mert a lakhely rovatban – két eset kivételével (és más falukétól eltérõen25) – Martos neve mellett csak a házszámot tüntetik fel, a puszta nevét nem. Ha viszont feltételezzük, hogy a martosi születésûként jelölt családfõknek, illetve személyeknek kiállított igazolások körülbelül fedik a faluban lakókat – számukhoz azt a néhány nem martosi születésû családfõt kell hozzászámolni, aki vidékrõl került võként martosi családba, illetve le kell vonni belõle a pusztán született és Martoson anyakönyvezett (református) személyek számát, ami szintén csak néhány lehet –, akkor a 251 igazolásból a puszták nélküli Martos reszlovakizáltjainak kiállított igazolások száma a 134 martosi születésûnek kiállított igazolások száma körül mozog. Ez pedig a családtagokkal és a háztartásban együtt élõ 266 személlyel együtt összesen 517 személyt jelent, ami – legalábbis a környezõ református falukhoz képest26 – még így is viszonylag magas arány, ha figyelembe vesszük, hogy a puszták nélküli falu lakossága ezekben az években 800 és 900 között lehetett.
A reszlovakizáltak magas száma Martoson elsõsorban a hatóságok eredményes tevékenységének a következménye, és szorosan összefügg azzal, hogy a deportáltak és a kitelepítettek száma viszont alacsony a faluban. A telepítési hivatal Martost mint nagyrészt 18. századi szlovák telepítésû falvakkal és a két háború közt alapított kolóniákkal (Imely, Ógyalla, Bagota, illetve Anyala Naszvad határában és Zöldállás) körülvett községet a könnyen elszlovákosítható faluk kategóriájába sorolhatta,27 a martosi kisparaszti birtokokat ugyanakkor nem találhatta elég vonzóknak céljaira, a majdani áttelepülõk földhöz, birtokhoz való juttatására. A gazdasági érdek, az, hogy Dél-Szlovákia földje szlovák kézbe kerüljön, a reszlovakizáció során is fõ szempont volt, ezért tervezték a nagyobb földtulajdonnal rendelkezõk kizárását a reszlovakizációból – õk a deportálásra és a kitelepítésre ítéltek listáira kerültek –, a földnélküliek és a mezõgazdasági munkások kérvényét pedig úgymond liberálisan kívánták elbírálni (Popély 2002, 124).
A mai idõs martosiak, az akkori események érintettjei a magas arányt – amit a gyûjtõtõl hallanak elõször – nem tudják mivel magyarázni, és úgy vélik, hogy csak néhányan reszlovakizáltak a faluban. Rákérdezésre ugyanakkor többen nem tagadják, hogy maguk is köztük voltak, hiszen:
„a kisbíró hirdette a faluban, hogy aki nem ír alá, annak elveszik a földjét, kitelepítik”.
Mindössze egy olyan esetet tartanak számon, amikor az illetõ önérzetesen, mintegy saját jószántából kérte a szlovák nemzetiséget. Ez az ember a falu elõtt a „cseheknek” való személyes lekötelezettségével indokolta reszlovakizálását.28
A szlovákosításukat kérvényezõk döntésénél a hatóságok erõszakos eszközei (a komisszárok kegyetlenkedése, megfélemlítés, zsarolás) mellett egy következõ szempontot is figyelembe kell vennünk. Ez pedig az önbíráskodás jelentõs szerepe a két háború közötti Martos jogéletében. Fél Edit néprajzkutató, aki a budapesti Néprajzi Múzeum munkatársaként 1939–1943 között több alkalommal végzett néprajzi gyûjtést a faluban, még a század elsõ felére vonatkozóan is tekintélyes öregek mûködését jegyezte le, akikhez a bajba jutottak vagy a tanácstalanok általában fordulni szoktak. A hatóságok védelmét, igazságszolgáltatását megfigyelése szerint ekkor még nagyon ritkán vették igénybe a martosiak, és ítéleteikkel nem azonosították magukat, a bûnrõl és a büntetésrõl más fogalmaik voltak, azt a büntetést, amelyet nem a közösség szabott ki, a közösség nem is vallott magáénak.29
E szerint a külsõ (csehszlovák/állami) hatóságok törvényei és ítéletei a martosi embernek a helyi közösségben elfoglalt státusa, rangja szempontjából nem játszottak lényeges szerepet, a közösség saját tagjaira vonatkozó ítéletei nem estek egybe velük. A külsõ hatalom és a saját közösség elvárásai ezekben az évtizedekben még két, egymással nem vegyülõ világ értékrendjének a megnyilvánulásaiként élhettek a martosiak tudatában, amelyekben különbözõ mércével mértek.
Ugyancsak Fél Edit gyûjtéseibõl tudjuk azt is, hogy a papírnak és az aláírásnak a 20. század elsõ felében nem volt kialakult gyakorlata a faluban, hanem az adott szó és a személyes tanúskodás jelentett garanciát. Az 1930–1940-es években kölcsönt, kezességet, végrendelkezést sem szoktak írásba foglalni, csak élõszóval hagyatkoztak és személyesen tanúskodtak (Fél 1944, 59, 62). A reszlovakizáció vonatkozásában is elképzelhetõ tehát, hogy az aláírásukkal hitelesített írásban foglaltakat sem tartották magukra nézve kötelezõ érvényûnek, és nem vették komolyan a szlovákosításukat kérõ írást, amely ráadás külsõ, idegen hatalomnak szólt, annak az elvárásai, érdekei és törvényei szerint készült. Ugyanakkor szóban ígéretet kaptak arra, hogy aki benyújtja a kérvényt, azt nem szállítják el, nem telepítik ki, s nem veszik el a földjeit, hanem megmaradhat a házában, birtokában, falujában. Az adott szó jelentõségének a martosiak jogérzékében játszott szerepe ismeretében jobban érthetõvé válik az is, hogy miért adtak a faluban akkora számban hitelt a számunkra ma minden garancia nélküli hitegetésnek tûnõ ígéreteknek.
Megjegyzendõ ugyanakkor az is, hogy függetlenül a polgári jogérzék kialakultságának fokától, a reszlovakizáció vonatkozásban más települések lakosságának és más társadalmi rétegek tagjainak értékrendje is hasonló módon mûködött, mint a martosiaké. A reszlovakizálás lehetõségével országos viszonylatban összesen 410 820 személy élt (135 317 kérvényt nyújtottak be), ami messze felülmúlta a hatóságok várakozásait, és súlyos belsõ szlovák politikai vitákat okozott.30
A reszlovakizáltak túlnyomó többsége Martoson a vészterhes évek elmúltával újra magyarnak vallotta magát. A reszlovakizáció alkalmával tanúsított viselkedésük nem értéktudatuk úgymond pillanatnyi kiesésével, mûködésének ideiglenes hiányával magyarázható az erõszakosan kényszerítõ helyzet hatására, hanem tudatos választás eredménye volt, amelynek során azonban nem a nemzethez való tartozás értéke mellett döntöttek, hiszen az periferiális eleme volt addigi értékrendjüknek. Döntésüket elsõsorban parasztbirtokuk és azzal saját személyük és családjuk védelme érdekében hozták meg, amely lakhelyükhöz, Martoshoz és a martosi identitáshoz kötötte õket. A parasztbirtok létfenntartásuk és addigi életmódjuk alapját jelentette, és mint ilyen a legfontosabb értékeket is megjelenítette számukra: a helyi közösséghez való tartozást, az abban elfoglalt helyüket, társadalmi rangjukat és presztízsüket, és meghatározta társadalmi szerepüket. A látszólag a hatalom elvárása szerint való viselkedést ugyanakkor megkönnyítette számukra a reszlovakizálás formai, írásos jellege is, ami addigi joggyakorlatukban kevéssé rögzült mód volt, így nagy jelentõséget nem tulajdonítottak neki, és tudatukban nem is azonosultak vele.
Az 1950-es népszámlás nemzetiségre vonatkozó adatai máig publikálatlanok az országban, az 1961-es alkalmával azonban a falu lakosságának újra 91%-a vallotta magát magyarnak, s a terepmunka idején, az ezredfordulón összesen egy-két olyan személyt tartottak számon a faluban, aki a reszlovakizálás óta mindvégig megtartotta szlovák nemzetiségét, mondván, ha akkor úgy döntött, most már marad szlováknak.
A deportálások
A dél-szlovákiai magyarok közmunkára való elhurcolása közvetlenül a háború után elkezdõdött, s a háborús károk részbeni helyrehozatala után sem maradt abba, hanem az ún. „belsõ” megoldás koncepciójának részeként – amely az etnikai terület szétdarabolását célozta széttelepítések és a reszlovakizáció révén – egyre nagyobb méreteket öltött. A kényszerközmunkára való kitelepítések és a családok deportálása 1945 õszétõl 1947 végéig több hullámban zajlottak le. 1945 õszén a karhatalmi erõkkel összeszedett munkaképes magyar férfiakat fõleg az õszi betakarítási munkákhoz vitték Cseh- és Morvaországba. Ezek legtöbbje karácsonyig hazaszökött, vagy a karácsonyi szünet után nem ment vissza munkaadójához. Sokakat az õszi munkák végeztével cseh gazdájuk maga engedett haza (Vadkerty 1996, 15–16). A családok kitelepítésére ezt követõen, 1946 õszétõl került sor.
Martoson elõször 1946 õszén vittek el a faluból közmunkára férfiakat. Az általában alkalmazott módon, rajtaütésszerûen, minden elõzetes értesítés vagy bejelentés nélkül rendõrök és katonák szállták meg a települést, és egy este összeszedtek mintegy tucatnyi fiatal, munkaképes férfit. Anélkül, hogy azok tudták volna, hova mennek, munkára vitték õket Csehországba. Valószínûleg valamennyien Terezín környékére kerületek a mezõgazdasági betakarítási munkákhoz. Néhány hónap után valamennyien hazaszöktek. Közülük néhányan azonban a következõ alkalommal újra felkerült a most már hivatalos értesítéssel, családostul deportáltak listájára, és 1947. januárjában újra elvitték õket Csehországba.
„Még kenyeret se tuttam neki tennyi! Be vót dagasztva, este gyüttek a csendõrök, hogy pakójon, tegyek neki ennyivalót, még akkor este evittík az irodábo. Esszeszettík az embereket, másnap vittík tovább, nem tudom, hogy hova, aztán se, csak mikor írt. Azt tuttuk, hogy munkáro vittík, azt megmonták […] Télen masináztok, olyan nagy gazdák vótak, de aszongya az uram, hogy jó nípek vótak. Csak három hónapot vót, mert a testvíre Trencsínbe vót, fináncnok vót a felesíge, az hazahozatta. Ez a finánc hazahozatta az én uram, a többiek még nem gyüttek.”
„Ez 1946-ba vót, gyerek vótam, tizenhárom-tizennígy éves, íjje bezörgettek, András, õtözködj fõ, mer ide meg oda megyünk munkáro. Valahova hogy mennek, de nem tuttuk, hogy hova, csak azt, hogy regge van, kihajnalodott, s vissza nem gyüttek. Senki nem tutta, hogy hova viszik iket, csak má mikor jelentkezett, hogy hol vót. Írt. Összeszettík az embereket s evittík. Csak annyit tuttunk, hogy vót más helyen, hogy csináták eztet, beszítek rúla, hogy az embereket összeszedik, hogy viszik munkáro. Terezín környíkin vót akkor az apu, de pontosan nem tudom má megmondani, hogy hol. Hát aztán valójábo úgy szökdöstek haza, mind egytül egyig. Vót olyan, hogy egy hónapjáro hazaszökött, olyan helyen vót, aztán má nem vittík vissza. De viszont, ugyi, január 7-én meg má kihurcótak bennünköt.”
A martosi családokat 1947 januárjában deportálták Csehországba, a Bílinai járásba, Bílina városba és környékére, Kostomlaty faluba és a környezõ kisebb településekre, állami birtokokra. Január 7-én, a legnagyobb téli hidegben, a jószágot a rokonok gondjaira bízva, a legszükségesebb ingóságaikkal – aminek fél tehervagonban el kellett férnie –, vagonokban összezsúfolva szállították el õket. Néhány család erre az útra sem tudott felkészülni, mert elõzõleg nem kapott értesítést, hanem csak az indulás elõtt pár órával tudták meg, hogy nekik is menniük kell.
„Apukám kórházbo vót. Nagybátyánk, apuka testvíre gyütt, hogy Mariska, mennyi kõ. Má fõpakótunk, õ segített bepakónyi, má itt mentünk a gáton, szegíny apu meg meghallotta, hogy deportánok, gyütt kabátbo, pizsamábo itt a gáton, beût a autóba, nos mentünk. […]
Udvardi állomáson bevagoníroztak bennünköt, a I. H-ékkal együtt. Tizenkét család vótunk ott, udvardiak, perbeteiek, martosiak. […]
A házunk még nem vót kísz, még ippen hogy csak át. Vót hét család míh, anyadisznó, tinó, fejõstehén, mind itthon maratt. Nagyapára, a gátõrre hagytuk. Írtesítíst se kaptunk. Anyuka rít nagyon, hogy nincs itthon a Lajos. Vót a mamánok rendes bútora, hálószobabútora, meg a konyhaszekrínt tuttuk evinnyi. Rengeteg fánk mind itthon maratt. […]
A nímeteket ötkilós csomagga vittík e, minket meg a helyükbe. Még ki se vót takarítva, se fûtõtest. Vót egy hosszú lakás, és egy szoba-konyhát kaptunk, se spájz, se fürdõszoba. […]
Senki nem fogadott. Kipakótak Bílinán a batárokra, szómáskocsira, muralovakka kivittek a státniba [’állami birtokra’], senki nem fogadott.”
„Bílináro vittek el minket, Csehországba. Bevagonéroztak, két-három család vót egy vagonba, én kicsi vótam, egy fûtött kupé vót az öregeknek meg a gyerekeknek. Úgy fõztek, hogy a kályhocsõ kint vót. Éktelen nagy tél vót. Éjjel írtünk oda. […]
Válogattak, mint a marhákot a vagonokbú. Milyen munkaerõ. Ki vót nyitva [a vagonajtó], aztán gyüttek, níztík, milyen nevû, hán család, hán munkaerõ. Borzasztó hóesís vót[…]
A nímeteket akkor má a sajátyukbú kivitték. Nagy ömeletes ház vót, üres lakás fûtetlenül. Csak egy szobát attak. A másik szobábo nímetek vótak, de azok is má csak egy bõrönde, a többi mindenüköt ott köllöt hannyi. S azok olyan kedvesek vótak, hogy hamateát fõztek, kenyeret attak, hogy csak együnk. Nem, hisz láttuk, hogy õnekik sincs. De csak együnk. Hát ezek fogattak.”
Összesen nyolc családot szállítottak el a faluból, nem a tehetõsek, hanem inkább a szegények közül:
„Vótak benne jómódúak is, többnyire szegíny, eccerû emberek.”
„Ilyen napszámos embereket deportáltak, akik Agyagoson keresték a kenyerüket. Agyagosról, Gyótváról, Lándorról betelepültek, itt vettek kertet.”
Néhányan magángazdákhoz Bílinára, többen a környék állami birtokaira, majorságokba kerültek. Csehországi tartózkodásuk ideje alatt kijelölt helyüket sehol sem hagyhatták el. Néhányan azonban közülük is hazaszöktek, de családostul a szökést legtöbben azért sem vállalták, mert az ingóságaik akkor Csehországban maradtak volna. A rendelet érvénytelenítése után – amikor a kommunista párt 1948. februári hatalomátvétele után a magyarok visszakapták állampolgárságukat31 – valamennyien hazatértek. Csak egy család maradt 1952-ig Csehországban, addig várt arra, hogy a házukba közben beköltözött szlovák család elmenjen, és a saját otthonukba térhessenek vissza.
„Apám bognár vót, mer a lovat nem merte befognyi, elõtte itthon a szivattyútelepen dógozott. Mutogatta ott, hogy õ mit tud, hogy õ fúró-faragó ember, íletibe nem fogott be lovat. Anyám meg tizenöt tehenet fejt, nos még ment ki a raportra egyenyi [‘cukorrépát kapálni’], kukuricát kapányi, mer csak nem vót ölíg a píz, vagy mi. Terhes vót, de evetét, biztos a munkátú. Héthónapos terhes vót. […]
Ilonkának az anyja is fejt. Csehekke nem dógoztak együtt, csak a pán vrchníve [’felügyelõ úrral’]. Aki a tejet átvette, az a néni nagyon szeretett bennünekt. Meg vótak ott nímetek is. […]
Emontunk mindent a pán vrchnínek, hogy mink nem vótunk háborús bûnösök, mink csak szegíny emberek vótunk, minket csak odaböktek valaki helyett. Sajnát bennünköt. Nagyon jó ember vót, nem nízett le bennünköt. […]
Vót, aki hazaszökött, martosi is, de mink azt nem akartuk megcsinányi, mert akkor mindenünk ottmaratt vóna, akkor csak a csupasz falakba gyüttünk vóna haza. […]
Negyvenkilenc április kilencedikén gyüttünk haza.”
„Egy [német] repülõs fõhadnagy vót ott, fiatal házasok vótak, annyit dógoztak, mint a másik ember, de csak fél fizetést kaptak. Tejet is ott lehetett vennyi, mer olyan nagy gazdaság vót, ha egy liter tejet attak, õnékik csak felet. Szegíny idesanyám szokott nékik annyi krumplit, tojást, mindenfélit, segítette. Ezeknek a házukba laktunk […]
A házokot kitakarították, az elejét, mamám meséte, odavittík a mijeinket, és hátul meg õnekik [a németeknek] attak ilyen kamra helyisíget. Szóval ezeket nem vettík semmibe. Mama mondta, hogy amit megspórótak, mindenbû attak ennyi nekik, szegínyeknek. Minden évbe irkát [a német asszony a késõbbi években], kûdött levelet. Mink is írtunk neki […] Vótunk ott öt éve, Dini evitt bennünköt. […]
Mink ott hattunk mindenünköt, akkor még nem engedtek haza, úgy szöktünk meg. Bílinán nem attak jegyet, ementünk a másik városba, ott vettünk jegyet, úgy gyüttünk haza. Utána való évbe má hazaengettík a többieket is, aki akart. Hármon vótunk, idesapám, idesanyám meg én.”
Azoknak, akik a városban, Bílinán maradtak s nagygazdákhoz kerültek, a visszaemlékezések szerint „nagyon jó helyük vót, nem korlátozták a mozgásukot”. Fuvaroztak, bejártak a sörgyárba. Többen sorsukkal együttérzõ, segítõkész csehekre is emlékeznek, akikkel mindennapi ügyeik intézése közben kapcsolatba kerültek. Volt olyan cseh fiatalasszony, aki esténként a gazdaságukban dolgozó magyar család gyerekének segített leckét írni. Arra is van két példa, hogy gyermektelen cseh házaspár örökbe akarta fogadni a martosi gyereket, „ott akarták fognyi […], annyira megszerették õt”.
Nehezebb sorsuk volt a majorságba kerülteknek, mert ott emlékezetük szerint nagy volt a fegyelem, cselédszámba vették õket, és a még szinte gyermekszámba menõ fiataloknak is nagyon sokat kellett dolgozniuk. Amint a gyerek betöltötte a tizennegyedik életévét, akár tanév közben kivették az iskolából, és nehéz fizikai munkára fogták.
A gyerekek és a fiatalok könnyebben alkalmazkodtak a körülményekhez, jártak iskolába, bár a tanulásban és a cseh nyelvtudásban õk sem jutottak túl messzire. Némelyik fiatal, aki németekkel dolgozott együtt, végül jobban tudott németül, mint csehül. Azoknak a gyerekeknek, akik Csehországban kezdtek iskolába járni, a deportálások végével, a hazatérés után újabb nehézséget jelentett az otthoni viszonyok közé való beilleszkedés. A magyar iskolák mûködését ezekben az években betiltották az országban, így hazakerülve szlovákul kellett folytatniuk a tanulást.
„Nem sokat jártunk iskolába, mer hugyan lehetett vóna. Mink csak bámúhattunk ott, mit csináhottunk vóna. Annyit megtanútunk, hogy jedenkrát jeden [’egyszer egy’]. Aztán mentünk dógoznyi. Vót ott minden, kapányi […] Anyukám kivett aztán, monta a pán vrchnínek, hogy Ilonka maród. Meggyütt a menstruációm. Tizenhat éves vótam. Nos akkor mentem tehenet õriznyi. […]
Docskáznyi [’szénakötözõgéppel dolgozni’] is köllött. Má akkor ott az vót. […]
Køemýž, ez egy kisebb falu vót, kocsma, minden vót benne. Moziba is ejártunk a szomszíd faluba. […]
Csehekke nem igen vót barátkozás, mer nem tuttunk beszínyi, enevettük magunkot, nos annyi, nem vót, hogy udvarótak vóna. Ilonkánok udvarót egy perbetei, de emarattak.”
A nagy majorsági udvarokban, a hosszú cselédlakásokban együtt lakó deportáltak egymással osztották meg mindennapi gondjaikat, a martosiak az imelyiekkel, naszvadiakkal, perbeteiekkel, udvardiakkal. Munkájuk során valamennyien megtapasztalták – akár gazdához, akár majorságba kerültek –, hogy a cseh mezõgazdaság és életszínvonal egyaránt jóval magasabb szinten volt annál, mint amit addig Martoson ismertek. A majorságba kerültek közül néhányan két szobás és vízöblítéses WC-vel ellátott cselédlakásokban laktak. A gazdaságban szalmakötözõ, répaszedõ gépeken dolgoztak, olyanokon, amilyeneket addig hírbõl sem ismertek, ezeket a munkafolyamatokat otthon még kézi erõvel végezték.
Néhányan késõbb úgy emlékeztek vissza a csehországi évekre, hogy a jobb munkalehetõségek, munkakörülmények és kereseti viszonyok miatt szívesen ott is maradtak volna. De végül mindenkinek volt indoka, amiért mégis hazatért.
„Apám azt mondta, ha nem lett vóna beteg, nem gyütt vóna haza, a csehek is tetszettek, meg a munka is.”
A martosi deportáltak közül senki nem maradt Csehországban.
A kitelepítések
A kitelepítések az 1946 februárjában aláírt lakosságcsere-egyezményt követõen, 1947. áprilisában kezdõdtek el, és többszöri megszakítással 1949 nyaráig tartottak. A paritás elve alapján a csehszlovák kormány annyi magyart telepíthetett volna át Magyarországra, amennyi szlovák önként jelentkezett Magyarországon a Csehszlovákiába való áttelepülésre. Ezt az elvet nemcsak személyi, hanem vagyoni vonatkozásban is be kellett volna tartani, köztudott azonban, hogy egyik sem sikerült, amint azt sem tartotta be a csehszlovák fél, hogy a kitelepítendõ magyarok kiválasztásánál figyelemmel legyen a szlovákiai magyarság társadalmi összetételére. Ahelyett, hogy minden rétegbõl arányosan jelölték volna ki a kitelepítendõ családokat, végül az 5–20 kat. hold közötti középbirtokosokat jelölték ki legnagyobb számban, de szép számmal voltak köztük 20 kat. hold fölötti gazdák is. Ugyanakkor Magyarországról elsõsorban vagyontalanok, földnélküliek vagy 1–5 kat. hold közötti törpebirtokosok jelentkeztek áttelepülésre (Popély 2002, 110).
Martoson összesen kilenc kitelepített családot tartanak számon. A Tolna megyei Gyönkre vitték õket. Jobb módú református gazdacsalád volt valamennyi, de egy kivételével nem a legmódosabbak közül valók. A húszegynéhány kat. holdas birtokkal rendelkezõ „esõ gazdák” – az említett egyen kívül – otthon maradtak. A kitelepítettek Gyönkön az onnan kitelepített svábok házait és földjeit kapták meg. Két esetet is számon tart a falu, amikor sváb lányt vett feleségül a kitelepített martosi legény, illetve egy olyan sváb vette feleségül a martosi lányt, akiknek a házába költöztették õket.
Ma már csak egy martosi család utódai élnek Gyönkön, egy család idõközben kihalt a faluban, egy a késõbbi években Paksra, egy Budapestre, négy pedig a szülõfalujához lehetõ legközelebbre, az országhatár melletti Szõnybe (három), illetve Komáromba (egy) költözött. Gyönkön valamennyien eladták a telküket és birtokaikat (az egyik család például azoknak a sváboknak, akiké eredetileg volt).
A jelenség, hogy tudniillik amint lehetõség volt rá, az 1960-as évek rendeletei megengedték, a kitelepítettek eladták otthoni birtokaik fejében Magyarország valamelyik szülõföldjüktõl távoli megyéjében kapott házukat, földjeiket, és felköltöztek az északi országhatár mellé, más Komárom környéki faluk kitelepítettjeinél is megfigyelhetõ. Az 1960-as években Tolnából, Baranyából, sõt Fejér megyébõl is tömeges volt a felköltözés az országhatár melletti településekbe, Komárom megyébe. A hetényiek a Fejér megyei Mórról, a szentpéteriek a Tolna megyei Páriból és a Baranya megyei Szulokról költöztek közelebb szülõfalujukhoz, Komáromba és Szõnybe. Komáromban ebben az évtizedben egész utca épült, ahol csupa egykori szentpéteri vásárolt telket és épített házat magának. Az utcát ma is Kisszentpéternek nevezik a helybeliek.
A kitelepítettek új lakhelyükön számon tartották és segítették egymást, az 1960–1970-es években, az akkor még nehezebb közlekedési viszonyok mellett híreket és csomagokat vittek-hoztak egymásnak „otthonról”, a szülõfaluból, eljártak a volt falubeliek temetésére, összeházasodások is voltak köztük.
A szülõfalu és a kitelepítettek kapcsolattartása a legnehezebb években és máig sem szakadt meg, az elszakított családtagok, a rokonság, szomszédság személyes kapcsolatain alapul. A legnagyobb horderejûek ebben a vonatkozásban a temetések, amikor nemcsak a szûkebb család vagy rokonság tagjai találkoznak egymással, hanem a szomszédsági, baráti, iskolatársi és egyéb viszonyok révén szinte a szülõfalu egykori teljes kapcsolathálója feléled egy pillanatra, a közös emlékezés erejéig. Az 1970–1980-as években egy-egy elhunyt kitelepített temetésére nem ritkán egész autóbusznyian utaztak a szülõfaluból – a földmûvesszövetkezet bérbe vett jármûvén –, hogy leróják kegyeletüket, és hogy találkozzanak az elszakadt falubeliekkel.
De korántsem minden kitelepített tudta feldolgozni a falujából való kiûzetése traumáját, s néhányan ezt úgy élték/élik meg, hogy minden kapcsolatot megszakítottak szülõfalujukkal. Martosra sem járt/jár „haza” minden kitelepített. Valaki egyszerûen azért nem, mert nem maradt a faluban rokonsága, valakit az otthon maradt rokonság idõközben kiszorított az örökségbõl, s ezért többet nem kíván velük találkozni. Más viszont az emlékezés fájdalma elõl menekülve nem akarja többet látni Martost, megint más a megbántottság miatt nem kíváncsi szülõfalujára. A falubeliek mindenkit, minden hazajárót és távolmaradót minden megbántódásával együtt számon tartanak.
„J. B. csak egyszer vót itthon, felesége egyszer se, fia itt van Komáromba, az többször átgyün, nekem keresztkomám, meg anyósát is átgyün látogatnyi.”
„Azé vót olyan nagyon fájó akiket evittek, hogy má pont õk nem fértek e a faluba! Mer hát hogy mi szerint válosztották ki, ezt nem tudja senki.”
„Fájt neki, hogy jó gazda vót, s ennyire kinullázták.”
Az „ösküiek”
A lakosságcsere-egyezmény értelmében amennyi szlovák önként jelentkezett Magyarországon, annyi magyart telepíthetett volna ki a csehszlovák kormány Szlovákiából. Az önként jelentkezõk száma azonban a széles körû propaganda, a toborzó akciók ellenére is lassan gyûlt, és korántsem érte el azt a számot, amit a csehszlovák fél remélt.
Az elsõ idõszakban a magyarországi szlovákság többsége hallani sem akart az áttelepülésrõl, ezért a csehszlovák kormány – elsõsorban az Áttelepítési Bizottság révén, amely 1946 tavaszán kezdte meg mûködését – széleskörû propagandába fogott. Nem akartak elköltözni az öregek, a vagyonosabbak, a biztos egzisztenciával rendelkezõk. Inkább hajlottak rá a fiatalabbak, s akiket nem kötött a birtok, a föld (Tóth 1993, 161).
Martosra hét bányászcsalád érkezett Magyarországról, a Veszprém megyei Öskürõl és Szápárról, s egy házaspár Budapestrõl. Ma Martoson összefoglalóan csak ösküieknek mondják õket, bár Öskürõl mindössze két család érkezett.32 A mai visszaemlékezõk szerint nagyrészt „szegínyek” voltak, némelyik családnak „semmije se vót” – „»ement a kincs, idegyütt a nincs«, azt mondták akkoriban” –, de többségében „jóravalók” voltak. Az ösküiek evangélikusok, a szápáriak katolikusok voltak, valamennyien tudtak magyarul, talán csak egy-két idõs asszony nem, akik viszont Martoson már a családi élet keretei közé bezárkózva élték napjaikat, és ritkán érintkeztek a martosiakkal.33
„Majdnem mind szegény jött a kitelepítettek helyébe.”
„Csere vót, fõdet is annyit kaptak, amennyi ott vót nekik, lovat is, vótak birkák is nekik.”
„A szomszídunkba bányász ember vót, P. bácsi, igazi rendes bányász, komoly munkásember. Azt mongyák, úgy gyüttek, hogy három lábo vót az asztanak, szegíny család vót, nagyon szegíny, de amúgy rendesek vótak.”
„Tejjesen tuttak magyarú, szlovákú talán nem is.”
„Csak a szármozásuk szlovák, öregapjuk talán.”
A toborzók, a Csehszlovák Áttelepítési Bizottság tagjai „buzgóságának” eredményeképpen – akik a negatív propagandától (Magyarország háború utáni súlyos gazdasági helyzete), az álhírek terjesztésétõl (aki nem jelentkezik önként, késõbb erõszakkal lesz áttelepítve 30 kg-os csomaggal) sem riadtak vissza – végül olyan családok is áttelepültek Magyarországról, akik nem akartak, nem önként mentek, s az áttelepülés sem társadalmi, sem anyagi téren nem jelentett számukra egzisztenciális emelkedést.
Az egyik szápári bányász ma is a faluban élõ lányának visszaemlékezése szerint az õ családjuk sem önként költözött el Magyarországról, hanem kényszerítették apját, többször beidézték õt Veszprémbe, szlovák nevére hivatkozva igyekeztek megfélemlíteni, és azzal zsarolták, hogy korábban nem magyarosította a nevét.34 Martoson sokkal rosszabb körülmények közé kerültek, mint amilyenek közt Szápáron éltek. Martos nyomorúságos, szegény kis falunak tûnt a számukra – ahol akkor még villanyvilágítás sem volt35 –, Szápáron házat, autót kaptak a bányától.
A falu csöndes belenyugvással lassan befogadta a betelepülõket, nyílt színi konfliktusra vagy ellenségeskedésre az elsõ évekbõl sem emlékezik senki, egyik fél sem, a betelepülõk kezdeti idõszakban feltûnõ szokatlanságaikról pedig ma egyenest humorral beszélnek az õslakosok.
„Esõ évekbe nem olyan jó szemme nézték õket, de nem bántotta õket szóva se, se szomszéd, senki.”
„Semmi baj nem volt velük, úgy beilleszkedtek.”
„Nekünk is akik szembe laktak, csak tisztölette lehet beszínyi rúluk.”
„Voltak jóravalók köztük.”
„A níp között má olyanok, mint a tõzsgyökeres martosiak, annak vesszük õket.”
„[…] hogy olyan filmeket vetítettek nekik, hogy [Csehszlovákiában] kalbászbú van a kerítís. J. G., az egy kicsit bolond vót, B. bátyáékná a házukba ment és nízte, hogy hun vannak a kalbászok. Mert azt mutogatták nekik, hogy a kéménbe lógnak a sunkák, kalbászok. Azt eneveztük B. J-nek [B-ék után, akiknél a kolbászt kereste, B. lett a ragadványneve – K.A.]. […]
P. bácsi is mondta, hogy nékünk ilyeneket mutogattak, hogy kalbászbú van a kerítís.36 Aztán ez a E. N. bácsi azt mondta neki, hát nálotok nincsenek kutyák? Hogyne vónánok. Hát nálotok nem ettík vóna meg [a kolbászt]? Hát hogy arra nem gondótak. Hát ez a E. N. olyan vicces ember vót.”
„K. bácsi pesti strigó [’strici’] vót, bognár vót eredetileg talán, de nem szeretett dógoznyi. Eccer a jéerdébe [’termelõszövetkezet’] D. bácsi vót a csoportvezetõ, ez meg megkérdezte tõle, hogy D. úr, maga mit csinál? Semmit, kérem, semmit. Akkor én is magáhó állok! Nem szeretett dógóznyi.”
„K. bácsit ekûtték vetõgépre vetnyi. Hátul köllött ányi a tartályná. Kérdezte a sofõr, K. bácsi, mehetünk? Mehet, mehet, mehet, azt mondja. Ment a gép, s bevetették a fõdet, üresen. Nem vót a gépbe benne mag. Aztán mondják neki, hogy K. bácsi, hát ebbe nincs mag! Hát nekem mondják, kérem?! Én nem láttam, csak a máléját, vetõgépet csak a Teréz körúton. Üresen bejáratták a fõdet.”
Az áttelepültek lassan „beolvadtak” a faluba. Beálltak a megalakult termelõszövetkezetbe, egyedül két családfönntartó férfi nem, õk elment bányába dolgozni Handlovára (Nyitrai járás).37 Gyerekeik a martosi magyar iskolába jártak,38 néhányan közülük továbbtanultak és érettségi vizsgát tettek a komáromi vagy az ógyallai magyar gimnáziumban, martosiakkal vagy a szomszédos településekrõl való magyarokkal házasodtak össze, a szomszédos Imelyre, Naszvadra nõsültek, oda mentek férjhez, többségük (a népszámlálások alkalmával is) magyarnak vallja magát, néhányuk a legaktívabb Csemadok-tagok közé tartozik a faluban („olyan nagy magyar érzelmû lett”). Két gyermektelenül érkezett házaspár azóta meghalt Martoson, így ma egyedül ezeknek nincsenek leszármazottai a faluban.
A Magyarországról betelepülõk Martos etnikai képét nem változtatták meg, részben azért, mert kevesen voltak, részben mert addig is magyarnak vallották magukat. A falu társadalmi rétegzettségén sem módosítottak lényegesen, bár nem voltak földmûvesek, mint a martosiak, hanem bányászok vagy iparosok, de alkalmazkodtak a következõ években Martoson is megváltozó életviszonyokhoz, munkát vállaltak a megalakuló termelõszövetkezetben, ahova a martosi földmûvesek, kisebb és nagyobb birtokú gazdák és földnélküliek is lassan mind beléptek. Egy-két kívül maradó és bányában vagy más ipartelepen munkát vállaló a martosi gazdák között éppúgy akadt, mint az eredeti foglalkozása mellett kitartó szápári bányászok között. Nem sokat módosítottak a részben evangélikus, részben katolikus betelepülõk Martos felekezeti viszonyain sem, hiszen a református õslakosság mellett addig is volt a faluban egy kis számú katolikusság, amelynek fõleg a pusztákról való beköltözések révén a 20. század elejétõl fogva fokozatosan növekvõ arányán a néhány szápári lényegesen nem javított.39
A martosi kép azonban nem általánosítható. A környezõ településeken, Szentpéteren, Perbetén, Naszvadon, Ógyallán, Bagotán és Besenyõn40 az áttelepült szlovákok között gyûjtõ Magdaléna Paríková megfigyelései szerint e magyar többségû községek demográfiai szerkezete 1946 után minõségileg megváltozott, „a lakosság hirtelen fordulattal vegyes etnikumúvá vált, ugyanakkor megfogyatkozott a magyar etnikumhoz tartozók létszáma”, és megváltozott a társadalom szerkezete, vallási összetétele (Paríková 1994, 168). Magdaléna Paríková dolgozatában nem tér ki arra, hogy az általa vizsgált települések egy része társadalmi rétegzettség és felekezeti szempontból 1946-ot megelõzõen is kevésbé volt homogén. Viszont nagy határú és jó termõföldû faluk lévén, ezek mindegyikében a martosinál arányaiban is nagyobb méretû volt a ki-, illetve betelepítés, ami valóban máig hatóan átrajzolta e faluk demográfiai képét.41 Paríková szerint az általa vizsgált körzetben a betelepült, túlnyomó többségében szintén kétnyelvû szlovákság és a helyiek kapcsolattartásában érzelmi feszültségek forrása lett, hogy a repatriált szlovákok a kitelepített magyarok házait és földjeit kapták meg, ami azonban, hangsúlyozza, nem etnikai jellegû feszültségforrás volt, viszont több mint negyven év után is érezhetõ a hatása. A szlovákok beilleszkedését nehezítette továbbá szerinte az is, hogy Szlovákiában újra kisebbségbe kerültek, s hogy gyakran nagyobb mezõgazdasági területet kaptak, mint amennyit korábban, Magyarországon mûveltek. Az idõseknek nyelvi nehézségeik voltak, nem tudtak, csak az áttelepülés után tanultak meg magyarul, miután e magyar falukban a kölcsönös nyelvi érintkezésben a magyar nyelvet használták (Paríková 1994, 168).
A martosiaknak a betelepülõkhöz való ettõl eltérõ viszonyulására jellemzõ példa a testvérfalu választásának története. A szocializmus évei alatt, amikor barátkozás, kapocsolatépítés céljából szokás volt a szomszédos orzágok valamelyikében egy, a célnak megfelelõ településsel a kapcsolatot felvenni, Martos választása éppen Ösküre esett. Az áttelepítettek szülõfalujával való barátkozás a visszaemlékezõk szerint 1968-ban (vagy 1966-ban), egy színdarab betanulásával kezdõdött, amellyel a martosiak valahol Magyarországon is szerettek volna föllépni, hogy a színjátszás révén baráti kapcsolatokat teremthessenek, s utazhassanak, kirándulhassanak. A tanító egy Öskürõl származó fiatalember segítségével kezdtek hozzá az út megszervezéséhez, akinek Öskün élt a testvére, s kézenfekvõ megoldásként kínálkozott, hogy testvére legyen a magyarországi fõszervezõ, Öskü pedig a hely, ahova vendégszereplésre elutaznak. Az elsõ találkozó olyan jól sikerült („vártak bennünket a faluban a nípek […] házakho eszállásótak”), hogy a kapcsolat azóta is él, a két falu vezetõi évente több alkalommal meglátogatják egymást, a martosi polgármester a falu nagy rendezvényeire, így a falunapokra és a Pünkösdi Fesztiválra „hivatalosan” is meghívja az ösküi képviselõket, s vendégül látják õket, baráti futballmérkõzéseket tartanak, az éneklõcsoport, a citerazenekar, a színjátszók is kölcsönösen vendégszerepelnek egymásnál stb. A kapcsolatot 1997-ben egy, a két polgármester aláírásával hitelesített „együttmûködési megállapodással” is megerõsítették.
A martosiak szerint az ösküi emberek ma nem tudnak szlovákul („annyit se, mint mi”), hiszen még az éneklõcsoportjuk repertoárján szerepelõ szlovák népdalokat is velük fordíttatják le magyarra, csak a temetõ régi síremlékeinek szlovák nyelvû feliratai és a szlovák határnevek tanúskodnak arról, hogy a falu népessége valamikor szlovák volt.
Egy következõ példa a martosiaknak a negyvenes évek ki- és betelepítéseihez való másféle viszonyulására a kitelepítések 50. évfordulójának megünneplése, az ünneplés módja a faluban. Az 1990-es évek második felében sok községben, különösen a leginkább érintett nagy mátyusföldi településeken, a galántai és a komáromi járásban az évforduló alkalmából megemlékezõ ünnepségeket tartottak, ünnepi mûsorokkal, szobor- és emléktábla-avatásokkal egybekötve, s erre a napra hazahívták a kitelepítetteket, mindenkit, aki még élt közülük, s a gyermekeiket, utódaikat. A faluk hónapokon keresztül készülõdtek az ünnepségre, rég elszakadt szálak után nyomoztak Magyarországon, igyekeztek lehetõleg teljes listát összeállítani az egykori kitelepítettekrõl, hogy véletlenül se maradjon ki senki a meghívottak közül.
E nagy, kollektív megemlékezési hullámba Martos is bekapcsolódott, ám a martosi rendezvény felemásra sikeredett. 1997. decemberében falucímert avattak, s a falu vezetõsége úgy határozott, hogy erre az ünnepi alkalomra hívják haza a kitelepítetteket. Ugyanakkor azonban meghívták az ünnepségre az ösküieket, az áttelepítettek falujának képviselõit is, akikkel ráadásul ekkor kötötték meg a két falu barátkozásáról szóló együttmûködési megállapodást. Az ünnepi mûsor után a községházára, az ünnepi asztalhoz meginvitált magyarországi vendégek közül valamilyen figyelmetlenség folytán végül éppen a gyönkiek maradtak ki, csak az ösküiek vettek rajta részt.
„A rendezõk valamit nem jól csináltak, mert az ösküiek voltak többen, s mind csak azokkal foglalkoztak. Gyönkrõl eljöttek Gy-ék meg Pest mellõl is jöttek, s még csak be se hívták, le se ültették õket, elfeledkeztek róluk.”
Összegzés
Az 1945–1948 közötti évek martosi történéseinek számbavétele megengedi azt a feltételezést, hogy a falubeliek számára ebben az idõben mindenekelõtt még a helyi közösséghez való tartozás, az abban való társadalmi lét, a „martosi” identitás és mindennek az alapja, a parasztbirtok jelentett legfõbb értéket – amely utóbbit Hanák Péter elsõ világháborús népi leveleket elemezve a parasztságra és a 20. század elsõ évtizedeire vonatkozóan általánosan érvényesnek mond Magyarországon (Hanák 1973, 84). Martoson a század derekán is a „fõd” megtartása volt a legfõbb cél, választási lehetõség elõtt állva, sorsfordító helyzetben ez határozta meg a döntéseket. A parasztbirtok szempontjai felülmúltak minden más, a paraszti életviteltõl távol esõ kategóriát, mint a haza, a nemzethez való tartozás, a nemzeti keretek közt való társadalmi lét vagy akár az állampolgári öntudat. A földbirtok ugyanakkor nem csupán a „természetes rend” (Hanák 1973, 84) fönntartásának kérdéseként jelent meg a martosi tudatban, és nem csak a túléléssel volt egyenlõ, hanem a (helyi) közösségben elfoglalt helyet, szerepet, társadalmi rangot és presztízst is megjelenítette. A nyelvi, nemzeti vagy állampolgári hovatartozás megvallása/vállalása emellett másodlagosnak számított, különösen a falu közösségén kívüli hatalmak viszonylatában. Az utóbbiak törvényei semmire sem kötelezték a martosi embert, megszegésük erkölcseit nem érintették.
A martosi embernek a csehszlovák államhatalom törvényeit elutasító magatartását – az „öntörvényû” paraszti lét öröklött rendjéhez való ragaszkodása mellett – erõsítette a nyelvi idegenség (a szlovák nyelv, amelyet nem értett és nem beszélt), az államhatalom kétszeresen is idegen (nyelvi és politikai), valamint rákényszerített volta, és 1945-tõl az újbóli, immár állampolgári minõségében való jogfosztott állapota. A hatalom elvárásaihoz való alkalmazkodásról ilyen viszonyok között kényszerûségbõl sem lehetett szó, csupán annak látszatáról – a túlélés érdekében. Kivételt e magatartás alól Martoson csak néhány személy/család jelentett, akiket a saját birtok szempontjai nem befolyásoltak, és közösségi kötõdésük a falu rendjéhez, a paraszti erkölcs normáihoz nem volt erõs.
Az államhatalommal és helyi képviselõivel való szembenállás azonban nem öltött kollektív cselekvési formát, hanem a családi stratégiák szintjén jelent meg a faluban. Eredményesebben védekeztek – mert hatékonyabb eszközökkel (társadalmi és gazdasági tõkével) rendelkeztek – a tehetõsebb családok, olykor – bár nem tudatosan – a szegényebbek kárára, akiknek az eszközei kevésbé voltak hatékonyak, és nem is voltak mindig elegendõek az egész család, hanem csak egy-egy tagja megvédésére.
A más etnikumokhoz való viszonyulás kialakításában elsõsorban a sorsközösség érzése s ennek a mindennapokban való megtapasztalása, az ebbõl eredõ együttérzés és szolidaritás érzése játszott szerepet, a nyelvi, nemzetiségi hovatartozás kérdése kevésbé.
Az áttelepültek befogadásának és beolvadásának folyamatát Martoson megkönnyítette a betelepülõk viszonylag kis száma, amely arányaival nem hatott nyomasztóan a helyi közösségre. Továbbá az is, hogy nem járt nyelvi gondokkal, az ösküiek ugyanolyan jól beszéltek magyarul, mint a martosiak.
Segíthette a befogadást végül, hogy a más etnikumokkal való kapcsolattartásban ezt megelõzõen is volt a falunak kollektív tapasztalata. A zsidók alig pár évvel korábban a Magyarországról áttelepültekéhez hasonló számú közösséget alkottak Martoson. A magyarok kitelepítése idején még élénken élt az emlékezetben három évvel azelõtti elhurcolásuk, ami akkor ugyancsak megrendítette a martosiakat („mikor a zsidókat fölpakolták a kocsira, sírt az egész falu”).42
Megemlíthetõ itt végül a kivándorlás is, amelynek során a század elsõ három évtizedében vagy egy tucatnyi martosi került el Amerikába, illetve Nyugat-Európa valamelyik országába, Franciaországba, Hollandiába. E világot látott martosiaknak mintegy fele az 1930-as évek végéig visszatért falujába, s megélt élményeivel, tapasztalataival, esetleg viselkedése megváltozott vonásaival szintén a helyi közösség másság iránti toleranciáját erõsíthette.
A martosi példa az áttelepültek befogadására valószínûleg nem tekinthetõ tipikusnak, bár átfogó kutatások a témában eddig nem folytak. A publicisztikai irodalom alapján azonban inkább az feltételezhetõ, hogy a martosival fordított gyakorlat volt az általános, hogy tudniillik a helybeliek elzárkóztak az áttelepültek elõl, megbélyegezték és lenézték õket, illetve az áttelepültek nem volt nyitottak a helyiek iránt, szlovák öntudatuk az évek során egyre erõsebb lett.
Az (állam)hatalom, az azt megtestesítõ hatóságok és a martosi emberek viszonyáról ezekben az években összegezve elmondható, hogy az elõbbi bár intenzíven, sõt agresszívan beavatkozott a családok mindennapi életében, hogy nyelvüket és kultúrájukat, közösségi öntudatukat megváltoztassa, az erõfeszítés nem járt eredménnyel. Bár a falu semmilyen külsõ ellenállást nem tanúsított, mégsem volt paszszív, „a biztonság hiányától megbénult társadalom”, tagjai bizonyos védekezési mechanizmusoknak a birtokában keresték az alkalmazkodás legmegfelelõbb módjait, illetve alkalmaztak az értékrendjükhöz kapcsolódó, bár kényszerûségek által behatárolt családi stratégiákat a túlélés, a családok megmaradása érdekében.
A hatalom elvárásaival olyannyira nem azonosultak, hogy a formálisan felvett külsõ jegyeket az elsõ adódó alkalommal levetkõzték magukról, s ahelyett, hogy a hatalom céljainak megfelelõen a családok elszlovákosodtak volna, a Magyarországról áttelepültek asszimilálódtak a faluhoz.
Megjegyzés: * Bagota 1971 óta közigazgatásilag Ógyallához tartozik.
Forrás: A Felvidék településeinek nemzetiségi… 1995; Sèítanie obyvatelov, domov a bytov 2001.
Források
A martosi gazda-közönség jegyzõkönyve 1936–43. Községi Hivatal, Martos
Martos község képvis[…] közgyûlési jegyzõkönyve 1919–1924. KJL MJ.
Martoš. Usnesenie obecného zastup [Martos. A község képvis. határozatai] 1931–1937. KJLev. MJ
Martovce község krónikája 1959–1995. 1–3. kötet. Krónikás: Zsittnyan István. Községi Hivatal, Martos.
Reslovakizaèná komisia [Reszlovakizációs Bizottság]. SNA [Szlovák Nemzeti Levéltár], Bratislava, 1947, 2 doboz; 1948, 9 doboz.
Slovenská liga [Szlovák liga] 1946–1949. Reslovakizácia [Reszlovakizáció]. SNA [Szlovák Nemzeti Levéltár], Bratislava.
Zápisnica o zasadnutiach obecného zastupite¾stva [A község képviselõtestülete üléseinek jegyzõkönyve] 1924–1927. [KJL MJ].
Felhasznált irodalom
A Felvidék településeinek nemzetiségi (anyanyelvi) megoszlása (1880–1941) 1995. Budapest, KSH.
Dél-szlovákiai járások községeinek nemzetiségi összetétele 1961. Kivonat a Csemadok számára. Kézirat.
Erdei Ferenc 1938. Parasztok. Budapest.
Erdei Ferenc 1941. A magyar paraszttársadalom. Budapest, Franklin.
Fél Edit 1944. A nagycsalád és jogszokásai a Komárom megyei Martoson. Budapest, SZMKE Kisalföld Kutató Intézet. /Kisalföldi Közlemények, I./
Fényes Elek 1851. Magyarország geographiai szótára. I–IV. köt. Pest.
Gyurgyík László 1994. Magyar mérleg. A szlovákiai magyarság a népszámlálási és a népmozgalmi adatok tükrében. Pozsony, Kalligram.
Hanák Péter 1973. Népi levelek az elsõ világháborúból. Valóság, 1973. 3. sz. 62–87. p.
Ila Bálint–Kovacsics József 1964. Veszprém megye helytörténeti lexikona. Budapest, Akadémiai Kiadó.
Janics Kálmán 1979. A hontalanság évei. A szlovákiai magyar kisebbség a második világháború után 1945–1948. Bern, Európai Protestáns Magyar Szabadegyetem.
Kósa László 1991. Paraszti polgárosulás és a népi kultúra táji megoszlása Magyarországon (1880–1920). Debrecen.
Mácza Mihály 2004. Az impériumváltás és következményei Komáromban (1919–1938). Limes, 2004. 3. sz. 113–126. p.
Molnár Imre–Varga Kálmán 1992. Hazahúzott a szülõföld… Visszaemlékezések, dokumentumok a szlovákiai magyarság Csehországba deportálásáról, 1945–1953. Budapest, Püski.
Pariková, Magdaléna 1994. Repatriált szlovákok identitáskeresése. In: Kisbán Eszter (szerk.): Parasztkultúra, populáris kultúra és a központi irányítás. Budapest, Magyar Tudományos Akadémia Néprajzi Kutatóintézet, 167–172. p.
Popély Árpád 2002. A nemzeti terjeszkedés szolgálatában. A felvidéki magyar nyelvterület etnikai összetételének átalakulása 1944–1949. Doktori disszertáció.
Rácz Kálmán 2003. Esztergomi érsekség kontra csehszlovák állam – egyházi birtokperek a hágai bíróság elõtt. Fórum Társadalomtudományi Szemle, 2003. 3–4. sz. 35–51. p.; 67–95. p.
Sèítanie obyvate¾ov, domov a bytov 2001. 1. zv., Bratislava, Štatistický úrad Slovenskej republiky.
Szarka László 1991. A kiszolgáltatottság. A csehszlovákiai magyarság jogfosztása 1944–1948 között. Új Forrás, 1991. 11. sz. 24–30. p.
Szilágyi Miklós 2000. Törvények, szokásjog, jogszokás. In Paládi-Kovács Attila (fõszerk.): Magyar Néprajz. Társadalom. 8. kötet. Budapest, Akadémia Kiadó, 693–760. p.
Tóth Ágnes 1993. Telepítések Magyarországon 1945–1948 között. A németek kitelepítése, a belsõ népmozgások és a szlovák–magyar lakosságcsere összefüggései. Kecskemét, Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat Levéltára.
Ujváry Zoltán 1991. Szülõföldön hontalanul. Magyarok deportálása Csehországba. Debrecen, Piremon.
Vadkerty Katalin 1993. A reszlovakizáció. Pozsony, Kalligram.
Vadkerty Katalin 1996. A deportálások. Pozsony, Kalligram.
Vadkerty Katalin 1999. A belsõ telepítések és a lakosságcsere. Pozsony, Kalligram.