„Megidézett reneszánsz.” A magyar filozófia történetével foglalkozó kutatók negyedik nemzetközi konferenciája (Mészáros András)
Ezzel az elnevezéssel került megrendezésre 2004. szeptember 9–11. között Miskolcon a magyar filozófia történetével foglalkozó kutatók immár negyedik nemzetközi konferenciája. A találkozó témáját és címét Hanák Tibor, az Ausztriában élt és elhunyt filozófiatörténész születésének 75. évfordulója adta. Hanák volt az, aki Az elfelejtett reneszánsz (Bern, 1981) és Az elmaradt reneszánsz (Bern–München, 1979) c. műveiben, illetve a Geschichte der Philosophie in Ungarn (München, 1990) c. német nyelvű összefoglalójában újra ráterelte a figyelmet a magyarországi filozófia történetének problémáira. A fent említett első könyv a két világháború közötti magyar polgári bölcselettel, a második a magyar marxista filozófiával foglalkozott, a német nyelvű kötet pedig valójában a magyarországi filozófia történetének első modern áttekintését nyújtotta. Abban a korban publikált, amikor az illető témakörökkel „nem illett” vagy nem volt ajánlatos foglalkozni, és azok száma, akik tudományos érdeklődésükkel ebbe az irányba fordultak, egy kézen megszámolható volt. Ez a helyzet azóta megváltozott, de Hanák munkássága kikerülhetetlen maradt. Már csak azért is, mert az általa feldolgozott filozófusi életművek bemutatása mellett olyan módszertani jellegű problémákat is érintett, amelyek megvitatására is megérett az idő.
A konferenciát Deák Ernő bécsi történész (a Bécsi Napló főszerkesztője) előadása nyitotta meg, aki Hanák életének ismeretlen mozzanatait elevenítette meg, főként az emigrációban élő önálló gondolkodású filozófus szemszögéből. Perecz László (Budapest) Hanák filozófiatörténészi teljesítményét egyrészt a kánonképzés, másrészt az ábrázolás módjának oldaláról elemezte. Kimutatta, hogy Hanák főként Sándor Pál 1973-as kétkötetes összefoglalójának kritikájára építette felfogását (és ebből bizonyos aránytalanságok is adódtak). Veres Ildikó (Miskolc) Az elmaradt reneszánszhoz fűzött kommentárokat, kiegészítéseket, arról szólva, hogy a marxizmuson belül a kritika lehetősége az etikán, az esztétikán és a filozófiatörténeten belül volt lehetséges mind Magyarországon, mind pedig a romániai magyar filozófiában. Kiss Endre (Budapest) előadása Hanák filozófiakritikai hozzáállásának azt a momentumát elemezte, amely az ún. ideológiai teljességigény szempontjából értelmezi a filozófiai tevékenységet. Főként arra a problémára tért ki, amely az ideológiai fragmentáltság esetében az értékeléssel szemben fellép. Somos Róbert (Pécs) azt, a Hanák által különösen kiemelt kérdést tárgyalta, amely arra irányult, hogy a magyar filozófusok nem vagy alig utalnak más magyar filozófusra, hanem inkább a „nagy” nevekre hivatkoznak, és példákon bizonyította, hogy ez a tétel nem abszolutizálható. Thiel Katalin (Eger) a Kerényi Károly és Hamvas Béla szellemiségében tapasztalható kapcsolódási pontokról értekezett, és kettejük szakításának szövegszinten kimutatható forrásait taglalta. Mariska Zoltán (Miskolc) Hanák könyvének Bartók Györgyről szóló fejezetét elemezte és gondolta tovább az ún. ismeretelméleti metafizika szempontjából. Juhász Kornélia (Győr) a XIX. század végi és a XX. századi magyar neoskolasztikus filozófusokat vette sorba. Veress Károly (Kolozsvár) a filozófiatörténet-írás módszertani vonatkozásait elemezte egyrészt a filozófia és a kultúra kapcsolatának, másrészt a filozófia és a filozófiatörténet eltérő filozófiafelfogásának szempontjából. Mészáros András (Pozsony) Hanáknak azt értelmezését boncolgatta, miszerint a magyar filozófia azonos a magyarországi filozófia fogalmával, és e két kategória viszonyrendszerét a magyar filozófia történeti fejleményein keresztül próbálta pontosítani. Ungvári Zrínyi Imre (Kolozsvár) az ideológiakritika mint filozófiatörténeti alapelv funkcióját, más módszerek között elfoglalt helyét és esetleges redukciós következményeit mutatta be. Mester Béla (Budapest) az iskolai filozófia és a „nyilvánosult filozófia” viszonyain belül a filozófiatörténet-írás néhány rögzült vélekedését kérdőjelezte meg, többek között azzal a ténnyel is, hogy a magyar filozófiának a XIX. század végére végbement intézményesülése nem mindig hozott minőségi változást. Egyed Péter (Kolozsvár) Bretter György gondolkodásának, nyelvfilozófiájának ideológiakritikai vonatkozásait mutatta be a kor ideológiai viszonyai között, nem kevés személyes emlék kapcsán is. Ignácz Lilla (Miskolc) a szimbolikus logika magyarországi fogadtatásáról és elterjedéséről tartott előadást. Nagy Edit (Szeged) Palágyi Menyhért és Bodnár Zsigmond gondolkodását főként az ismétlődésnek és a visszatérésnek a filozófia történetében máig tisztázatlan problémáján keresztül kapcsolta össze. Horváth Lajos (Debrecen) ugyancsak Palágyi „áramló világtér” fogalmával foglalkozott, mégpedig annak a relativitás elméletével való összefüggésein keresztül, és a két elmélet között korrelációs viszonyt mutatott ki. Bodó Pál (Miskolc) Bibó Istvánról adott elő, és arra a következtetésre jutott, hogy Bibó műveiből ne csak módszertani tanulságokat vonjunk le, mert azokban konkrét megoldásjavaslatokkal is találkozhatunk. Szepesi Péter (Miskolc) Németh László liberalizmuskritikájáról és a „harmadik út” koncepciójáról értekezett. Frenyó Zoltán (Budapest) Mihelics Vid keresztény társadalomfilozófiáját mutatta be, Losonczi Péter (Budapest) pedig a vallásfilozófia és a „rendszerfilozófia” kapcsán a posztszekuláris filozófiához való magyar hozzájárulásról beszélt.
Az előadásokat szinte szokatlanul gazdag és az adott témákat szorosan érintő vita követte minden esetben. Ez azzal is magyarázható, hogy a magyar filozófia történetét művelő kutatók társasága kezd közösséggé érni, amelyen belül természetessé vált a problematikus kérdésekre való odafigyelés. Ez a konferencia tehát abban is különbözött a megelőzőktől, hogy – habár kisebb létszámmal – tematikáját tekintve összefogottabbá vált, és ezért a tudományág belső, módszertani kérdéseivel is foglalkozni kezdett. Ezt persze elősegítette az is, hogy a magyarországi filozófia történetírásának egyik klasszikusává vált Hanák Tibor életműve kiprovokálta a vitákat. Amiből akár az a tanulság is levonható, hogy nemcsak a filozófia történetének, hanem a filozófiatörténet-írásnak a jelentős személyiségei is tárgyává válhatnak egy-egy konferenciának.
Végezetül egy személyes megjegyzés: a konferencián résztvevő filozófiatörténészek nem hanyagolták el a filozofálás egyik legszebb – peripatetikus – hagyományát sem, hiszen a konferencia második napjának délutánját (tegyük hozzá, hogy egy ínycsiklandozó vaddisznópörkölt elfogyasztása után) a Bükkben tett kisebb túrával és a túra folyamán folytatott különböző témájú eszmecserékkel fűszerezték.
Mészáros András