Popély Árpád: A Magyar Bizottság szerepvállalása az Új Szó és a Csemadok megalapításában
A második világháború befejezése óta jogfosztott csehszlovákiai magyarság számára az 1948-as esztendő hozta meg a változást. A magyarsággal kapcsolatos állampárti döntések végrehajtása a szlovák kommunista pártvezetés melletti ún. Magyar Bizottság feladata volt, az 1948 őszén létrehozott bizottság tevékenysége azonban sajnálatos módon a (cseh)szlovákiai magyarság történetének fehér foltjai közé tartozik, annak feldolgozásával máig adós mind a szlovák, mind pedig a magyar historiográfia.
A magyar kisebbség második világháború utáni történetének bemutatására elsőként vállalkozó Juraj Zvara monográfiái az említés szintjén foglalkoztak ugyan a Magyar Bizottsággal,1 annak tevékenységét azonban sem Zvara, sem a korszakkal foglalkozó későbbi szakirodalom nem részletezte. Zvara pár mondatos rövid leírása ráadásul több pontatlanságot is tartalmaz, amelyeket a későbbiekben általában a magyar kutatók is átvettek, tévesen közölve többek között a bizottság megalakulásának időpontját (1948. szeptember 7.), fennállásának időhatárait (1949–1951), tagjainak számát (5), valamint magát személyi összetételét is.2 Ennek a hiánynak legalább részbeni pótlását, valamint a szakirodalom által tényként kezelt, a történetírók által nem ellenőrzött, ennek ellenére kézről kézre vándoroltatott téves állítások kiigazítását célozza az alábbi tanulmány, amely a bizottság üléseiről készült feljegyzések és a szlovák pártvezetés dokumentumai alapján kísérli meg bemutatni a Magyar Bizottság megalakulásának körülményeit, tevékenységének – elsősorban az Új Szó megszervezésének és a Csemadok létrehozásának szentelt – kezdeti szakaszát, s árnyalni e két meghatározó kisebbségi intézmény megalakulására vonatkozó ismereteinket.
*
1948 februárja a magyar kisebbséget a teljes jogfosztottság állapotában találta. A kommunista hatalomátvételt követő hónapok gyakorlatilag semmiféle pozitív változást nem hoztak e téren, hiszen a kommunista párt árnyalatnyival sem folytatott kevésbé magyarellenes politikát, mint a felszámolt polgári pártok. A csehszlovák kormány és a kommunista párt 1947–1948 fordulóján még semmi jelét nem mutatta annak, hogy változtatni kívánna a magyar kisebbséggel kapcsolatos álláspontján, a magyarkérdés megoldását továbbra is a régi elgondolások alapján: a lakosságcsere és a reszlovakizáció folytatásával, a jogfosztás fenntartásával képzelte el, sőt újra és újra felmerült a magyar lakosság országon belüli széttelepítésének, valamint teljes kitelepítésének gondolata is. A kormány 1947. október 14-i ülésén Vladimír Clementis, a kommunista párti külügyi államtitkára azzal a javaslattal állt elő, kérjék fel a Szovjetuniót, hogy saját németországi megszállási övezetébe fogadjon be 50 ezer magyarországi németet, hogy helyükre további szlovákiai magyarokat lehessen telepíteni. Clementis szerint a reszlovakizáció, a lakosságcsere és az utólagos kitelepítés után Csehszlovákiában maradó magyarokat úgy kellene széttelepíteni, hogy „ne alkossanak homogén egységet”.
A csehszlovák kormány mindezek alapján a szovjet kormányhoz intézett 1947. november 11-i memorandumában a csehszlovák–magyar lakosságcsere meggyorsítását s további 150 ezer magyar kitelepítésének lehetővé tétele érdekében ugyanennyi magyarországi német Németországba telepítését kérte a Szovjetuniótól.3 Moszkva reakciója a csehszlovák kérésre nem ismert, azonban annak ismeretében, hogy a szovjet vezetés ekkorra már kezdte átértékelni a csehszlovákiai magyarság kitelepítését támogató álláspontját, s azon tény alapján, hogy a terv nem valósult meg, valószínűsíthető, hogy nem támogatta azt.
Vladimír Clementis 1948. január 14-én, tehát alig egy hónappal a kommunista hatalomátvételt megelőzően még mindig arról tájékoztatta a pozsonyi kommunista pártvezetést, hogy a kormány – a kassai kormányprogramban és a Gottwald-kormány programjában is megfogalmazott elvekkel összhangban – továbbra sem szándékozik változtatni a magyar kisebbséggel szembeni politikáján. Szlovákia Kommunista Pártja (SZLKP) Központi Bizottságának Elnöksége ezek után határozatban szögezte le: úgy kell eljárni, hogy a nyilvánosság tudatosítsa, miszerint „a párt álláspontja nem változott és kisebbségi politika nem lesz”.4
Ilyen körülmények mellett természetesen a februári hatalomváltás sem hozott fordulatot a magyarkérdés kezelésében. A magyarellenes politika változatlan továbbélésére, sőt esetleges fokozásának lehetőségére a magyar kisebbség jogvédelmi harcát felvállaló egyik szervezet, az illegális Csehszlovákiai Magyarok Végrehajtó Bizottsága 1948 márciusában készült s az illetékes magyarországi fórumokhoz eljuttatott jelentése a következőképpen hívta fel a figyelmet: „Magyar–csehszlovák viszonylatban a csehszlovák belpolitikai fordulat aligha fog hozni kedvező változást. […] A magyar kisebbség eltüntetésének tervét ugyan annak idején vállalta a most feloszlott szlovák és cseh reakció is, de szolidárisan a terv tervezőjével, a kassai kormányprogram megalakítójával, Klement Gottwalddal s a mögéje felsorakozó Kommunista Párttal. Csak a tájékozatlan figyelő képzeli, hogy a baloldali csehszlovák demokrácia pozitív értelemben fogja megoldani a három év óta megoldatlan csehszlovákiai magyar kisebbségi kérdést. A magyar kisebbségi kérdés volt az egyetlen, amelyben a most megrostált reakciós pártok tökéletesen megegyeztek a hatalmon levő Kommunista Párttal. […] A reszlovakizáció néven ismert akció ma sokkal erősebb mértékben folytatódik tovább és nyeli el naponként ezerszámra a szlovákiai magyarokat. A mostani csehszlovák belpolitikai fordulat a magyarság elleni intézkedéseket valószínűleg hatályossá, teljessé és kíméletlenné fogja tenni. Ez várható a magyarság irányában az új belügyi megbízottól,5 aki eddig mint a csehszlovák–magyar vegyes bizottság és a csehszlovák–magyar áttelepítés vezetője kérlelhetetlennek bizonyult magyarellenes álláspontja érvényesítésében.”6
1948 februárja után valóban minden maradt a régiben: nemcsak a lakosságcsere folytatódott tovább, nemcsak a reszlovakizáció zajlott változatlanul, hanem érvényben maradt valamennyi korábbi magyarellenes jogszabály, a központi és a szlovák állami szervek pedig sorra fogadták el és foganatosították az újabb és újabb jogfosztó intézkedéseket. A magyarokat kizárták a kommunista irányítás alatt álló Nemzeti Front különböző szerveinek az új hatalom kiépítésében meghatározó szerepet játszó ún. akcióbizottságaiból, amelyek ráadásul 1948 tavaszán Dél-Szlovákia számos járásában és településén hoztak rendeletet a magyar istentiszteleti nyelv, ill. a magyar nyelv közéletben való használatának tilalmáról.
Csehszlovákia 1948. május 9-én elfogadott új alkotmánya a nemzetiségi jogokkal nem foglalkozott, s a kisebbségek létezéséről még csak említést sem tett, ellenben leszögezte, hogy „államunk nemzetállam lesz, mentes minden ellenséges elemtől”.7 Hasonló szellemiségű volt a már április 21-én meghozott új iskolatörvény is, amely magyar iskolák létesítésének lehetőségével nem számolt. A május végén megtartott parlamenti választásokon a németek és a magyarok – a reszlovakizáltak kivételével – továbbra sem vehettek részt, s ugyanebben a nacionalista légkörben került sor 1948. június 11-én a magyar és német eredetű, ill. hangzású helységnevek elszlovákosítására, amely során 710 – többségében magyarlakta – település nevét cserélték fel mesterséges szlovák névvel, megszüntetve egyúttal a kisebbségek által lakott települések kétnyelvű megnevezését.8
A csehszlovák kommunista párt- és állami vezetésnek azonban 1948 nyarán be kellett látnia, hogy változtatnia kell a magyar kisebbséggel szembeni politikáján. Egyrészt világossá vált, hogy az ekkor már csak vontatottan haladó lakosságcsere nem hajtható végre az általa tervezett és remélt mértékben, s mindenképpen számolnia kell a magyar lakosság egy részének helyben maradásával, amelynek helyzetét idővel rendeznie kell. Másrészt ekkor már a szovjet vezetés is arra törekedett, hogy a szovjet hatalmi tömbön belül kiküszöböljön minden olyan destabilizációs tényezőt, amely negatívan befolyásolhatná az érdekszférájába tartozó országok egymáshoz fűződő viszonyát. Végezetül pedig 1948 folyamán a magyar kommunista párt- és állami vezetés is egyre határozottabb nyomást gyakorolt Prágára, s többször tudtára adta csehszlovák partnerének, hogy a két ország közötti baráti viszony megteremtésének elsőrendű feltétele a magyar kisebbség helyzetének pozitív értelmű rendezése.
A magyar pártvezetéssel történt tárgyalásokkal párhuzamosan előbb 1948. július 19-én Csehszlovákia Kommunista Pártja (CSKP) KB Elnöksége, majd szeptember 27–28-án az SZLKP KB, szeptember 30-án pedig a prágai kormány ülésén is döntés született a magyarság helyzetének rendezéséről. Az elfogadott határozatok kilátásba helyezték a magyarok csehszlovák állampolgárságának visszaadását, mezőgazdasági vagyonuk elkobzásának felfüggesztését, a Csehországba deportáltak hazatérésének lehetővé tételét, a magyar nyelvű oktatás újraindítását, magyar nyelvű sajtótermékek megjelentetését, valamint hogy a magyar lakosság a már meglevő társadalmi szervezetekben és egy magyar kultúregyesületben tömörülhessen. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor megengedhetetlennek tartották bármiféle kisebbségi statútum elfogadását, magyar politikai tömörülés vagy párt létrehozását csakúgy, mint a reszlovakizáltaknak a magyarság soraiba való visszatérését, megakadályozva többek között, hogy gyermekeik magyar iskolai osztályokat látogassanak.9
Az SZLKP KB Politikai Titkársága már a magyarsággal kapcsolatos pártdöntések előkészületei során, 1948. július 13-án határozatot hozott arról, hogy ki kell dolgozni a magyarok pártba való felvételének irányelveit, egyúttal elrendelte egy olyan bizottság felállítását, amelynek feladata lesz többek között a magyar ifjúság felkarolására, a magyar kulturális szövetség megszervezésére és magyar sajtótermékek megjelentetésére vonatkozó javaslatok előkészítése.10
A magyarkérdésekkel foglalkozó s a későbbiekben Magyar Bizottság néven fellépő bizottság létrehozására azonban meglehetősen hosszú idő elteltével, az SZLKP KB Politikai Titkárságának 1948. november 12-i ülésén került sor. A Politikai Titkárság a júliusi határozat végrehajtásával megbízott Koloman Moško11 KB-titkár előterjesztése alapján a bizottság elnökévé Daniel Okáli belügyi megbízottat, tagjaivá pedig a két világháború közötti csehszlovákiai kommunista mozgalom magyar pártmunkásait: Major Istvánt, Lőrincz Gyulát, Kugler Jánost, Rabay Ferencet és titkári minőségben Fábry Istvánt nevezte ki.12 Személyi összetétele, de még inkább elnökének személye ugyanakkor mintegy determinálta a bizottság mozgásterét és jogköreit, s előrevetítette, hogy a pártvezetés a bizottságnak nem valamiféle érdekvédelmi szerepet szán, hanem csupán a magyarsággal kapcsolatos párthatározatok előkészítését és végrehajtásának elősegítését.
A Politikai Titkárság november 12-i határozata szerint a bizottság a párt Központi Bizottságának segéd- és tanácsadó szerve lesz, semmiféle formában nem léphet fel nyilvánosan, munkáját a KB Elnökségének irányelvei alapján fogja végezni, javaslatait minden esetben az elnökségnek kell előterjesztenie, s az elnökségnek kell azokat jóváhagynia.13
Létrehozásával egy időben a bizottság megbízást is kapott egy magyar nyelvű lap kiadására vonatkozó javaslatok kidolgozására és előterjesztésére. A magyar kisebbség 1945 óta mindennemű magyar sajtóterméket nélkülözni volt kénytelen. A felvidéki magyarság gyakran több évtizedes múltú lapjai a front átvonulásakor, 1944 végén és 1945 elején sorra beszüntették megjelenésüket, újraindulásukat pedig az újonnan berendezkedő (cseh)szlovák hatóságok nem engedélyezték, ráadásul Gustáv Husák akkori belügyi megbízott 1945. május 18-án kitiltotta Szlovákia területéről az összes magyarországi sajtóterméket is. A Belügyi Megbízotti Hivatal ezt követően csupán három és fél év elteltével, 1948. december 15-én engedélyezte egyes magyarországi sajtótermékek szlovákiai behozatalát. Prágában, a Csehországba deportált magyarok számára 1948. július 28-tól Jó Barát címmel megjelent ugyan egy magyar nyelvű hetilap, ennek terjesztését azonban Cseh- és Morvaország területére korlátozták.14
A Politikai Titkárság irányelvei szerint a létrehozandó lap a kommunista párt sajtóorgánuma lesz, hetilapként kell megjelennie, s főképp a magyar munkások, valamint a kis- és középparasztok között kell terjeszteni. Szerkesztőségét politikai utasításokkal a KB kulturális és propaganda osztálya, valamint a bizottság fogja ellátni, amelyek ügyelni fognak arra, hogy a lap a párt politikai irányvonalát kövesse. A bizottságnak ki kellett dolgoznia a lap négyfős szerkesztőségére, címére és árára, valamint terjesztésének és előfizetői megszerzésének módjára vonatkozó tervet is.15
A Magyar Bizottság első ülésére egy héttel létrehozását követően, 1948. november 19-én, a Belügyi Megbízotti Hivatal pozsonyi helyiségeiben került sor. Az ülés fő témája, noha azon szót ejtettek a létrehozandó magyar kulturális szervezetről is, a magyar nyelvű pártlappal kapcsolatos teendők megbeszélése volt. A bizottság jóváhagyólag tudomásul vette, hogy a lap hetilapként, nagy formátumú 8 oldalon jelenjen meg, megfogalmazta azt a javaslatot, hogy címe Új Élet legyen, példányszámával kapcsolatban pedig arra az álláspontra helyezkedett, hogy 50 ezres példányban adják ki, noha az ülésről készült feljegyzés szerint többen, köztük Rabay Ferenc ezt alacsonynak tartották, s a 100 ezres példányszám mellett szálltak síkra.
A papír, a nyomda és a kiadáshoz szükséges pénzösszeg biztosításával Major Istvánt, az SZLKP Pravda Kiadóvállalatának vezérigazgatóját, a szerkesztőség öszszeállításával kapcsolatos kérdések tisztázásával Lőrincz Gyulát bízták meg, miközben a lap főszerkesztőjévé Schulz Lajost, a Práca című szakszervezeti napilap Párizsban tartózkodó munkatársát, politikai szerkesztőjévé Lőrincz Gyulát, gazdasági szerkesztőjévé Federmayer Istvánt, az Index című szlovák lap szerkesztőjét, a kulturális rovat szerkesztőjévé az író Fábry Zoltánt, műszaki szerkesztővé pedig Spitz Jenőt, a prágai Jó Barát munkatársát vagy Hargitai Ferencet, a pozsonyi Týždeò című hetilap szerkesztőjét javasolták. A Magyar Bizottság egyúttal úgy határozott, hogy Schulz hazatéréséig Lőrincz vezesse a lapot, amelynek politikai és ideológiai felügyeletét Major Istvánra bízta.16
A magyar pártlap létrehozásának kérdését a Magyar Bizottság magyar tagjai 1948. november 22-én egy szélesebb körű értekezleten az újjászerveződő kisebbségi magyar közélet több meghívott képviselőjével is megvitatták. A megbeszélésen, amelyen részt vett többek között Száraz József, Fellegi István, Solc István és Stern Sarolta,17 a bizottság titkára tájékoztatta a jelenlevőket a Magyar Bizottság létrejöttéről és a magyar nyelvű pártlap elindításának előkészületeiről. Fábry István közlése szerint a lapnak az SZLKP KB utasítása alapján 1948. december 1-jével kellene megjelennie, a jelenlevők azonban egyetértettek abban, hogy ez technikailag lehetetlen, mivel a lap mind ez ideig sem helyiségekkel nem rendelkezik, sem pedig szerkesztői nincsenek kijelölve.18 Fábry a szerkesztőség tagjaivá jelölt személyek névsorának ismertetése során a lap vezetőjeként már nem Schulz Lajost, hanem felelős szerkesztői minőségben Lőrincz Gyulát nevezte meg. Schulzot politikai szerkesztőként említette, műszaki szerkesztőként pedig már egyedül Hargitai Ferencet tüntette fel. Az értekezlet résztvevői a lap címével kapcsolatban Major István ajánlatára úgy határoztak, hogy Új Szó legyen,19 egyes példányainak árát 3 koronában, az évi előfizetés díját 150, a féléviét 75, a negyedévi előfizetését pedig 40 koronában állapították meg.
A Magyar Bizottság titkára „elsőrendű érdeknek” nevezte, hogy a lap főleg az üzemi munkásság és a kisparasztság kezébe kerüljön, ezért szerinte terjesztését a helyi pártszervezetek mellett kinevezendő magyar sajtóreferenseknek kellene végezniük. E célból azt ajánlotta, kérjék fel az SZLKP KB-t, hogy intézzen körlevelet a magyarlakta területek pártszervezeteinek titkáraihoz, hogy egy „megbízható és odaadó magyar elvtársat” nevezzenek ki magyar sajtóreferenssé. A körlevél megírását Major István vállalta el csakúgy, mint a lap megjelenését a magyar lakosság számára hírül adó plakát megszerkesztését is, amelyet a körlevéllel együtt jóváhagyás céljából előbb az SZLKP KB elé kellett terjeszteniük. Jellemző a kor viszonyaira, s jól érzékelteti a hatóságok részéről még ekkor is megnyilvánuló magyarellenességet, hogy az értekezlet résztvevői elhatározták: fel kell kérni a Magyar Bizottság elnökét, Daniel Okáli belügyi megbízottat, adjon utasítást a Nemzetbiztonsági Testület községi és városi kirendeltségeinek, miszerint jogos az Új Szó megjelenéséről tájékoztató plakátok kiragasztása, nehogy a ragasztásnál a Nemzetbiztonsági Testület tagjainak tájékozatlansága következtében „nehézségek” merüljenek fel.20
A lappal kapcsolatos kérdések végleges tisztázására a Magyar Bizottság 1948. december 1-jén megtartott második ülésén került sor. Ezen Lőrincz Gyula – a november 22-i értekezlet döntésének megfelelően – bejelentette, hogy címe Új Szó lesz, szerkesztőségének összetételében azonban több módosítást is végre kellett hajtani. Miután Schulz Lajos a megkeresésre még nem reagált, politikai szerkesztővé – egyenesen Štefan Bašovanský pártfőtitkár utasítására – Barsi (Bojsza) Imrét, a pozsonyi Dunajplavba hajózási vállalat hivatalnokát, a szlovák nemzeti felkelés résztvevőjét nevezték ki. A lap pártvezetés által kijelölt irányvonalával egyetérteni nem tudó Fábry Zoltán pedig a kulturális szerkesztői tisztséget nem vállalta el, s csupán külső munkatársként mint az irodalomkritikai rovat vezetője volt hajlandó együttműködni a lappal.21
A Magyar Bizottság megbízta Daniel Okálit, szerezze meg Viliam Široký pártelnök hozzájárulását ahhoz, hogy a párt a lap beindításával kapcsolatos kiadásokat (irodai berendezés, fizetések és a lap első nyolc számának költségei) egymillió koronával támogassa, valamint hogy engedélyezze a magyar lakosságot a lap megjelenéséről tájékoztató „legegyszerűbb” plakát kiadását. A bizottság egyúttal síkra szállt amellett, hogy az Új Szón kívül más magyar nyelvű lap ne jelenjen meg, ellenezve a szakszervezetek által tervbe vett Munka című lap kiadását,22 s szorgalmazva a prágai Jó Barátnak a deportáltak 1949 első hónapjaira tervezett hazatérte utáni megszüntetését és az Új Szóval való egyesítését is.23
Az 1948. november 22-i értekezlet kezdeményezése alapján az SZLKP KB Titkársága december 8-án kelt körlevelében tájékoztatta a párt területi és járási titkárságait az Új Szó megjelenéséről, s szólította fel őket a lap terjesztésének támogatására.24 A tervezett magyar nyelvű plakát kiadására azonban, noha ennek elintézését a Magyar Bizottság is kérte Okálitól, már nem került sor. Okáli a bizottságtól kapott megbízás alapján december 2-án felkérte ugyan Viliam Široký pártelnököt az egymillió koronás támogatás biztosítására, s tolmácsolta a bizottság magyar tagjainak a lap megjelenését hírül adó plakát kiadásának engedélyezésére vonatkozó kérését is, ez utóbbit viszont azzal a megjegyzéssel tette, hogy meg kell fontolni. Ezek után nem meglepő, hogy a Širokýval folytatott telefonbeszélgetés után Okáli december 3-án kelt levelében arról értesítette Major Istvánt, a Pravda Kiadóvállalat vezérigazgatóját, hogy mivel pártlapról van szó, a lap beindításához szükséges egymillió koronás hitelt a kiadóvállalat folyósítsa, a lap megjelenéséről tájékoztató plakát kiadását azonban Široký elutasította. Okáli arra is határozottan felhívta Major figyelmét, hogy nem megengedett a lap országos terjesztése, hanem terjesztését Dél-Szlovákia kompakt magyar lakosságú járásaira, városaira és falvaira kell korlátozni, példányszáma pedig maximálisan 50 ezres lehet.25 Ezek a korlátozások nemcsak a szlovák többségű országrészek magyar lakosságát fosztották meg a magyar laphoz való hozzájutás lehetőségétől, hanem Dél-Szlovákia reszlovakizált magyar lakosságát is, amelynek a kisebbségi magyar társadalomba való reintegrálódását a pártvezetés igyekezett minden eszközzel megakadályozni.
Az SZLKP KB Elnöksége 1948. december 9-én hagyta jóvá az Új Szó kiadására Daniel Okáli által előterjesztett javaslatot. A javaslat és az elfogadott határozat ugyancsak kiemelten figyelmeztet arra, hogy a lap példányszáma Široký utasításai szerint nem haladhatja meg az 50 ezret, terjesztése pedig kizárólag a magyarlakta járásokban engedélyezett.26
Ilyen előzményeket követően 1948. december 15-én jelent meg a hetilapként induló Új Szó első száma. Bár a lap kezdettől fogva a kommunista párt orgánuma, kiadója pedig a párt Pravda Kiadóvállalata volt, fejlécén kezdetben a csehszlovákiai magyar dolgozók heti-, majd napilapjának nevezte magát, amit csak 1952. május 21-én váltott fel a valós helyzetét tükröző „Szlovákia Kommunista Pártja napilapja” meghatározás. Fő- és felelős szerkesztője Lőrincz Gyula, szerkesztői Barsi (Bojsza) Imre, Federmayer István és Hargitai Ferenc voltak. Lőrincz, akit a későbbiekben a Csemadok elnökévé is megválasztottak, majd az 1950-es évek első felében az SZLKP KB-ban és a prágai parlamentben is helyet kapott, saját elmondása szerint csupán szükségmegoldásként vállalta el a lap főszerkesztői tisztségét.27 E számos funkció egyidejű ellátását tehernek érző Lőrincz 1955 februárjában abban a reményben vált meg az Új Szótól, hogy végre eredeti hivatásának, a festészetnek szentelhesse magát, 1968 viharos napjaiban azonban ismét ő került a lap élére.
A lap első számának Induláskor című vezércikkét Major István írta, a pártvezetés utasítására azonban nem szignálhatta azt, mint ahogy – Fábry Zoltán Az első szó című esszéje kivételével – név nélkül jelent meg a szám összes többi cikke, riportja és beszámolója is. Írásában Fábry, a rá jellemző drámai hangon, többek között a következő mondatokkal indította útjára az Új Szót és a kisebbségi magyar szellemiség új korszakát: „Mi majd négyéves késéssel lépünk a béke küszöbére. Behozhatatlan hátránnyal, de le nem becsülhető előnnyel indulunk: tiszták maradtunk, emberek maradtunk. […] Történelmi tévedésből kerültünk a vádlottak padjára, melyet azonban most emelt fővel elhagyhatunk.”28
Az Új Szó létrehozásával kapcsolatos szervezési munkálatok tehát 1948. december első felében befejeződtek, s a hónap közepén megjelent első száma is, a lappal kapcsolatos különböző kérdések a következő hónapokban is több alkalommal szerepeltek a szlovák pártvezetés és a Magyar Bizottság üléseinek napirendjén. A pártvezetés, ill. az időközben Ondrej Pavlík tájékoztatásügyi megbízottal, valamint Ladislav Novomeský oktatás- és népművelésügyi megbízottal kiegészített bizottság szlovák tagjai részéről a legtöbb bírálat a reszlovakizáltak közötti és az ország szlováklakta régióiban való terjesztése, az engedélyezett 50 ezres helyetti 90 ezres példányszáma, valamint „helytelen irányvonala”, vagyis a magyarországi politikai és kulturális élet túlzott népszerűsítése miatt érte a lapot, s közvetve a Magyar Bizottságot. A legfelsőbb szintű szlovák pártszervek ezért 1949 első hónapjaiban több intézkedést hoztak a lap példányszámának csökkentéséről, a reszlovakizáltak közötti és a szlováklakta járásokban való terjesztésének tilalmáról, valamint irányvonalának megváltoztatásáról.29
Az SZLKP KB Elnöksége 1949. február 5-én határozatot hozott az Új Szó napilappá való átalakításáról is,30 amit a Magyar Bizottság február 16-án jóváhagyólag tudomásul vett.31 Az 1949. május 1-jével napilappá átalakuló Új Szó ezt követően a pártállam bukásáig, azaz 1989-ig a (cseh)szlovákiai magyarság egyetlen engedélyezett napilapja maradt. A rendszerváltás után a Szabad Földműves Újság, ill. a Szabad Újság napilapként való megjelentetésével (1991–1993) történt ugyan kísérlet egy újabb magyar napilap indítására, az azonban az Új Szó negyvenéves monopóliumával nem tudta felvenni a versenyt, így az egykori pártlap jelenleg is a felvidéki magyarság egyetlen napilapjaként jelenik meg.
*
A magyar nyelvű pártlap kiadásának előkészítéstét követően a Magyar Bizottság legfontosabb feladata a pártvezetés által ugyancsak 1948 nyarán kilátásba helyezett magyar kultúregyesület létrehozása volt. Az SZLKP KB Elnöksége 1948. december 9-én, azzal egy időben, hogy jóváhagyta az Új Szó kiadására előterjesztett javaslatot, a Magyar Bizottságot pedig kiegészítette Ondrej Pavlík tájékoztatásügyi megbízottal, valamint Ladislav Novomeský oktatás- és népművelésügyi megbízottal, egyúttal megbízta a bizottságot a magyar kultúregyesület megszervezésével is.32
A bizottság a december 9-i megbízás alapján december 20-án terjesztette a szlovák pártvezetés elé „a csehszlovákiai magyar dolgozók keretszervezeteinek” létrehozására vonatkozó javaslatát, amely a magyar kulturális szövetségen kívül egy magyar nőszövetség és az országos ifjúsági szövetségen belüli magyar helyi csoportok létrehozásával számolt.33 A javaslatnak a kulturális szervezet létrehozásával foglalkozó fejezete szerint a szövetség legfőbb célja a csehszlovákiai magyar dolgozók népi demokratikus szellemben való nevelése és a szocializmusnak való megnyerése lenne, tevékenysége pedig többek között műkedvelő színjátszó körök szervezésére, kulturális előadások rendezésére, szocialista szemináriumok, szlovák és orosz nyelvtanfolyamok szervezésére, könyvek és az olvasókat a népi demokrácia szellemében nevelő kulturális hetilap kiadására, valamint a szlovák kulturális szervezetekkel közös ünnepségek szervezésére terjedne ki.34
A létrehozandó magyar kultúregyesület alapszabálytervezetét a Magyar Bizottság szlovák tagjai és Fábry István, a bizottság titkára közötti megegyezés alapján Ondrej Pavlík tájékoztatásügyi megbízott készíttette el, aki a megbízotti hivatal által kidolgozott tervezetet a bizottság 1949. január 7-i ülésén ismertette. A kizárólag az alapszabály-tervezet megvitatásával és a kultúregyesület létrehozásával kapcsolatos kérdések megtárgyalásának szentelt bizottsági ülésen azonban nem várt vita bontakozott ki az alapszabály-tervezetnek az egyesület tagságáról rendelkező 5. §-a körül, amely a reszlovakizáltakat, s ezáltal a magyar lakosság nagy részét megfosztotta volna a magyar kultúregyesületben való tagság jogától. A vitatott paragrafus többek között kimondta: „Az egyesület rendes tagja lehet az, aki politikailag és erkölcsileg kifogástalan csehszlovák állampolgár, betöltötte 18. életévét, nem reszlovakizált és az egyesület alapítása napján is magyar nemzetiségűnek vallotta magát.”35 Miután a bizottság magyar tagjai a reszlovakizáltak Csemadok-tagságát lehetetlenné tévő kitételt elfogadhatatlannak minősítették, a szlovákok viszont a pártvezetés azon álláspontjára hivatkozva, hogy „a reszlovakizáltakat következetesen szlovák nemzetiségűnek kell tekinteni”, ragaszkodtak a rendelkezésnek az alapszabályba való belefoglalásához, a bizottság január 7-i ülése nem tudott határozni a kérdésben.
A Magyar Bizottság az egyesület 24 fős központi választmánya és 5 fős ellenőrző bizottsága tagjainak kiválasztásával Fábry Istvánt, alakuló közgyűlése küldötteinek kiválasztásával Rabay Ferencet, az alakuló közgyűlés és előkészítő bizottsága megszervezésével Kugler Jánost, a kultúregyesület Új Szóban és a rádióban való népszerűsítésének biztosításával Lőrincz Gyulát bízta meg. Ladislav Novomeský oktatás- és népművelésügyi megbízott felvetése alapján egyúttal megfogalmazta azt a javaslatot, hogy mivel az alakuló közgyűlés egyben politikai esemény is lesz, az ünnepi beszédet Viliam Široký pártelnök tartsa meg.36
A bizottság a kultúregyesület előkészületi munkálatainak elvégzésére 10 napos határidőt állapított meg, az alakuló közgyűlés időpontját pedig február elejére irányozta elő, egyik időpontot sem sikerült azonban betartani. A szlovák párt- és állami szervek ugyanis az egyesület előkészítő bizottságának, az alakuló közgyűlés küldötteinek és vezetőségének kiválasztásánál éberen ügyeltek arra, nehogy az egyesület a reszlovakizáltakra is kiterjessze munkásságát, s nehogy olyan személyek kerüljenek az élére, akik azt a kulturális tevékenység mellette netán érdekképviseleti munkát is kifejtő szervezetté alakítanák. Az egyesület előkészítő bizottságából a Magyar Bizottság szlovák tagjai törölték több ismert és befolyással bíró régi magyar kommunista nevét, az alakuló közgyűlés küldötteiként pedig csakis a járási pártbizottságok által kijelölt, nem reszlovakizált magyarok jöhettek számításba, akik névsorát ráadásul az illetékes járási párttitkárnak, majd pedig az SZLKP KB káderosztályának is jóvá kellett hagynia. A pártvezetés káderosztálya vizsgálta meg az egyesület vezetésébe jelölteket is, ahova általában szintén csupán olyan személyek beválasztását engedélyezte, akik vagy teljesen ismeretlenek voltak a magyar tömegek előtt, vagy régi munkásmozgalmi múltjuknál fogva ismertek voltak ugyan, az egyesület ügyeinek intézésébe azonban érdemben nem tudtak beleszólni.37
Ilyen körülmények között az egyesület alakuló közgyűlésének összehívására sem kerülhetett sor az eredetileg tervezett február eleji időpontban. Az előkészületi munkálatok elhúzódása miatt az SZLKP KB Elnöksége már 1949. február 5-én határozatban mondta ki a magyar kultúregyesület mielőbbi megalapításának szükségességét, az ezt követően kitűzött február 26-i időpontot azonban szintén nem sikerült betartani, ezért a Magyar Bizottság az alakuló közgyűlés idejét végül március 5-re helyezte át.38
Az alakuló közgyűlés pontos programjának, a meghívandó küldöttek névsorának, valamint a megválasztandó központi vezetőség személyi összetételének véglegesítésére – az SZLKP KB káderosztályának jóváhagyását követően – a Magyar Bizottság 1949. március 2-i ülésén került sor. A bizottság a Csehszlovákiai Magyar Dolgozók Kultúregyesülete39 néven létrehozandó egyesület elnökévé Fábry Zoltánt, központi titkárává – az eredetileg javasolt, ám jóvá nem hagyott Balogh-Dénes Árpád helyett – Fellegi Istvánt, ügyvezető elnökévé Major Istvánt, alelnökévé Kugler Jánost, a központi titkár helyettesévé Kertész Kálmánt, jegyzőkönyvvezetőjévé Breuer Ilonát, pénztárosává Lenger Zsófiát, ellenőreivé Rabay Zoltánt és Solc Istvánt javasolta. Mivel Široký pártelnök az alakuló közgyűlés ünnepi beszédének megtartását elutasította, s Ladislav Novomeskýt vagy Ondrej Pavlíkot ajánlotta maga helyett ünnepi szónoknak, Novomeský azonban egyéb elfoglaltsága miatt az alakuló közgyűlésen nem vehetett részt, az ünnepi szónoklatot szlovák részről Pavlík megbízottnak, magyar részről Fábry Zoltánnak kellett volna megtartania.40
A bizottsági ülést követően a Magyar Bizottság Major István, Lőrincz Gyula, Rabay Ferenc és Daniel Okáli összetételű négyfős küldöttsége az SZLKP KB Szervező Titkárságán egyeztette az alakuló közgyűlés részleteit és az azon megválasztandó vezetőség személyi összetételét. Itt Ondrej Pavlík kezdeményezésére megállapodás született arról, hogy az egyesület a Tájékoztatás- és Művelődésügyi megbízotti Hivatal irányítása alá fog tartozni, az alakuló közgyűlésen felszólaló Pavlík a szlovákok, a magyar felszólaló pedig a magyarok részéről megnyilvánuló sovinizmust fogja elítélni, valamint hogy a szónokoknak hangsúlyozniuk kell, miszerint a létrehozandó egyesület nem valamiféle félpolitikai szervezet, hanem kulturális egyesület lesz. A Szervező Titkárság az egyesület szűkebb körű vezetőségére előterjesztett javaslatot azzal a módosítással hagyta jóvá, hogy a központi titkár helyettese Kertész Kálmán helyett Fábry István legyen, a más pártfeladattal megbízott Rabay Zoltán a kultúregyesületben ne vállaljon tisztséget, ellenben kapjon helyet a vezetőségben Rabay Ferenc és Lőrincz Gyula is.41
A megalakítandó magyar kultúregyesület vezetőségének kérdése az alakuló gyűlésig hátralevő két nap során további megbeszélések tárgyát képezhette az egyesület megszervezésével megbízott Magyar Bizottság képviselői és a szlovák pártvezetés között, az 1949. március 5-i alakuló közgyűlésen megválasztott vezetőség személyi összetétele ugyanis jelentősen eltért mind a bizottság által javasolttól, mind pedig az SZLKP KB Szervező Titkársága által módosítottól. A Csehszlovákiai Magyar Dolgozók Kultúregyesülete, a Csemadok élén álló központi vezetőség elnökévé az eredetileg e posztra felkért Fábry Zoltán helyett Lőrincz Gyulát, alelnökévé Kugler János mellett Egri Viktort, a központi titkár helyettesévé a Magyar Bizottság által javasolt Kertész Kálmán, ill. a Szervező Titkárság által jóváhagyott Fábry István helyett végül Wetzler Dórát választották, az ügyvezető elnöki posztot pedig betöltetlenül hagyták.42
Az utolsó pillanatban bekövetkezett személyi változások okairól csupán részleges információkkal rendelkezünk. A Csemadok megalakulásáról beszámoló pozsonyi magyar konzuli jelentések szerint Fábry Zoltán az egyesület kijelölt vezetőségének összetétele, s minden bizonnyal jövőbeli függetlenségének megkérdőjelezhető volta és érdekvédelmi szerepvállalásának lehetetlenné tétele miatt utasította vissza az elnöki megbízatást. Major István azért nem vállalhatta el az ügyvezető elnöki tisztséget, mivel 1946-ban reszlovakizált, a szlovák párt- és állami szervek pedig az egyesület fennállásának első évében határozottan ellenezték még a reszlovakizáltak egyszerű Csemadok-tagságának lehetővé tételét is.43 Lőrincz Gyula tehát az utolsó pillanatban, az Új Szó főszerkesztői tisztségéhez hasonlóan szükségmegoldásként vállalta el a Csemadok elnöki tisztét is, e két, önmagában is tekintélyt kölcsönző poszt egyidejű betöltése mindenesetre több évtizedre a csehszlovákiai magyar közélet meghatározó személyiségévé, a magyar kisebbség első számú reprezentánsává avatta őt. Egri Viktor második alelnökké és Wetzler Dórának a központi titkár helyettesévé való megválasztásának hátterét nem ismerjük, az azonban valószínűsíthető, hogy a pártvezetés tudta és előzetes hozzájárulása nélkül nem kerülhetett rá sor.
A magyar kultúregyesület megalakulását követő hónapokban az egyesület tevékenységével kapcsolatos legvitatottabb kérdések közé a reszlovakizáltak Csemadok-tagságának és az egyesület érdekképviseleti szerepvállalásának lehetősége tartozott. Miután Viliam Široký, az SZLKP elnöke a Csemadok alakuló közgyűlése előtt hozzájárult ahhoz, hogy az egyesület alapszabályából kimaradjon a reszlovakizáltak tagságát tiltó szövegrész, a közgyűlés a vitatott szövegrész nélkül hagyta jóvá az alapszabályt, a kérdés azonban ezzel még korántsem zárult le, s az egyesület alapszabályának jóváhagyása is elhúzódott.
A reszlovakizáltak Csemadok-tagsága fő ellenzőjének számító Ondrej Pavlík tájékoztatásügyi megbízott előbb körrendeletben tiltotta meg a reszlovakizáltak és a Magyarországról áttelepültek részvételét a magyar kultúregyesület munkájában, majd a Magyar Bizottság 1949. május 11-i ülésén Lőrincz Gyula Csemadok-elnököt is utasította, hogy hasonló tartalmú körlevélben szólítsák fel az egyesület alakulófélben levő helyi szervezeteit a reszlovakizáltak és áttelepültek felvételének visszautasítására.44 A Daniel Okáli vezette Belügyi Megbízotti Hivatal 1949. május 19-én Lőrincz Gyulához intézett levelében többek között éppen a reszlovakizáltak Csemadok-tagságát kizáró részek elhagyása miatt utasította vissza az egyesület alakuló közgyűlésén elfogadott alapszabály jóváhagyását, amit végül csupán június 15-én, Viliam Široký ismételt közbeavatkozása után volt hajlandó megtenni. A Viliam Široký és Lőrincz Gyula által véglegesített alapszabály a reszlovakizáltak Csemadok-tagságát már nem szabályozta, a több mint egy éven keresztül húzódó vitát pedig végül az SZLKP KB Elnökségének 1950. január 6-i határozata zárta le, amely kimondta, hogy minden csehszlovák állampolgár tagja lehet a Csemadoknak.45
A szlovák párt- és állami vezetés a Csemadok tevékenységét igyekezett kezdettől fogva a kulturális életre korlátozni, s éberen ügyelt arra, nehogy az egyesület esetleg érdekvédelmi tevékenységet is kifejtő szervezetté váljon. A Csemadok ennek ellenére hamarosan a magyarlakta régió legnépesebb és legbefolyásosabb társadalmi szervezetévé vált, amelyben a magyar lakosság egészen az 1989-es rendszerváltásig hajlamos volt nem csak kultúregyesületet, hanem érdekképviseleti szervezetet is látni.
*
Az SZLKP KB tanácsadó és segédszerveként működő Magyar Bizottság elsődleges feladata a szlovák pártvezetés magyarsággal kapcsolatos döntéseinek előkészítése és végrehajtása volt. A bizottság magyar tagjai mind a párt bizalmát élvező régi pártmunkások voltak, az eddig feltárt levéltári dokumentumok mégis arról tanúskodnak, hogy több esetben is szembekerültek a szlovák pártvezetés irányvonalával, ill. azt a bizottságban képviselő szlovák politikusokkal. A Magyar Bizottság szlovák tagjai korábban aktív szerepet vállaltak a magyarellenes intézkedések végrehajtásában, 1948–1949 folyamán azonban paradox módon a magyarság helyzetének rendezésében, a magyar lakosságnak az ország politikai, gazdasági és társadalmi életébe való újbóli integrálásában kellett közreműködniük. Megmutatkozott ez a szembenállás a reszlovakizáltak nemzeti hovatartozásának eltérő megítélésében, de a magyar nyelvű pártlap és a magyar kultúregyesület létrehozásával kapcsolatos számos más kérdésben is.
A jogfosztás évei után állampolgári és kisebbségi jogait visszaszerezni igyekvő magyar lakosság ráadásul sok esetben szintén a Magyar Bizottsághoz fordult sérelmei orvoslásának előmozdítása érdekében, ami a szlovák pártvezetésben azt a gyanút keltette, mintha a bizottság a Központi Bizottságot megkerülve a párt önálló magyar szekciójaként, valamiféle „csehszlovákiai magyar kommunista pártként” próbálna fellépni. Nem nézte jó szemmel a pártvezetés a Magyar Bizottság magyar tagjainak, különösen Lőrincz Gyulának és Fábry Istvánnak a – magyar kisebbség érdekvédelmét ekkor még felvállaló – pozsonyi magyar főkonzulátus munkatársaival fenntartott szoros kapcsolatát sem, gyakran ugyanis éppen a Magyar Bizottságtól szerzett értesülések tették lehetővé a főkonzulátusnak és a magyarországi pártvezetésnek, hogy a jogsértések ellen szót emelhessenek.
Ebben a bizalmatlan légkörben nem meglepő, hogy a pozsonyi pártközpont a Magyar Bizottságot nem tűrte meg sokáig, s nem egész egyéves fennállását követően máris a feloszlatásáról határozott. Felszámolásának közvetlen oka az osztályszempontból és politikailag megbízhatatlannak minősített magyarok 1949 őszén tervbe vett Csehországba telepítése elleni magyarországi tiltakozás, ill. az ún. Dél-akció előkészítésében közreműködő, a magyarországi fellépést követően azonban felbátorodó Magyar Bizottságnak az osztályszempontúnak feltüntetett akció egyoldalú magyarellenes éle ellen ugyancsak szót emelő 1949. október 14-i tiltakozása volt.46 Az SZLKP KB Elnöksége a Dél-akció elleni fellépése és a magyar főkonzulátussal fenntartott kapcsolatai miatt 1949. október 21-én a Magyar Bizottság feloszlatásáról határozott, azzal, hogy titkára, Fábry István továbbra is az SZLKP KB Titkárságának magyar ügyekben illetékes referense marad.47
Melléklet48
1. Feljegyzés a Magyar Bizottság 1948. november 19-i üléséről
Z á z n a m
o I. schôdzke, konanej dòa 19. novembra 1948 na Povereníctve vnútra v prítomnosti súdruhov Štefana Majora, Štefana Fábryho, Lörinca, Kuglera, Rabayho a Dr. Okáliho.
1./ Menovaných súdruhov som vyrozumel na základe informácií s. Mošku, že pri Predsedníctve ÚV KSS bola utvorená maïarská komisia, ktorá pozostáva z vyššie uvedených súdruhov.
Zdôraznil som, že komisia je pomocným orgánom Predsedníctva strany a jej úkolom je:
a/ vykonáva príkazy predsedníctva,
b/ podáva iniciatívne návrhy pri riešení maïarskej otázky,
c/ komisia medzi maïarskými súdruhmi iniciatívne vystupova nesmie.
2./ Bola prerokovaná otázka èasopisu strany, ktorá má by vo smysle politickej dohody vydávaná v maïarskej reèi.
V tomto smere boly konkrétne prejednané výšuvedené úkoly a urèení súdruhovia, ktorí majú práce s tým spojené vykonáva a dòa 26. novembra 1948 o 10. hod. na porade na Povereníctve vnútra majú o vykonaných prácach referova.
a/ èlenovia komisie vzali na vedomie, že èasopis má by týždenník, má vychádza na 8 stranách ve¾kého formátu,
b/ na návrh s. Kuglera komisia navrhuje, aby názov èasopisu bol „Új Élet“ (Nový život),
c/ komisia navrhuje, aby èasopis bol vydávaný v 50.000 exemplároch, prièom niektorí súdruhovia (Rabay) považovali tento za nízky a navrhovali vydáva 100.000 exemplárov,
d/ otázky spojené so zadovážaním papieru, tlaèiarne, úpravy, finanèných otázok atï. má do uvedenej lehoty dojedna s. Major, ktorý v tejže lehote má vypracova i konkrétny rozpoèet administrácie, redakcie a nákladu èasopisu po stránke personálnej a materiálnej
d/ otázky redakcie má dojedna do uvedenej lehoty s. Lörinc, prièom komisia navrhuje aj politický a ideologický doh¾ad nad èasopisom, vykoná s. Major, hlavný redaktor ¼udovít Šulc, spoluprac. „Práce“, nateraz v Paríži, s. Lörinc, ktorý do príchodu menovaného je hlavným a polit. redaktorom èasopisu.
Za hospodárskeho redaktora navrhuje komisia Štefana Federmajera, nateraz redaktora Indexu.
Za kultúrneho redaktora Zoltána Fábryho, nateraz v Štose,
za technického redaktora Eugena Spitza, nateraz v èasopise „Jó Barát“ v Prahe, alebo redaktora Mezeyho (Hargitayho), nateraz redaktorom Týždòa v Bratislave.
S. Lörinc bol súèasne poverený, aby s menovanými prerokoval i otázku služobných požitkov.
e/ Otázku umiestnenia administratívnych a personálnych otázok má dojedna s. Major so s. Fábrym.
Komisia navrhuje, aby administrácia bola prièlenená k „Pravde“, kde by bola jednotlive vedená, ktorú prácu by vykonával s. Ružiak.
V administrácii by pracovala s. Alžbeta Salcerová, nateraz u fy Dunaj.
f/ otázku robotníckych a ro¾níckych dopisovate¾ov má po organzaènej stránke do uvedenej lehoty previes s. Kugler,
g/ otázku rozširovania èasopisu, kolportáž atï., vybudovanie siete kolportérov na južnom Slovensku má vykona do uvedenej lehoty s. Rabay.
Maïarská komisia vyššie uvedené konkrétne návrhy predloží Predsedníctvu Strany 26. novembra 1948.
3./ Komisia súèasne rokovala zásadne o otázkach maïarského kultúrneho spolku.
Povereník: Dr. Okáli
Forrás: Slovenský národný archív, Povereníctvo vnútra, 193. d., 236/48 sekr.
2. Feljegyzés a Magyar Bizottság 1948. december 1-jei üléséről
Z á z n a m
o II. schôdzke, konanej dòa 1. decembra 1948 na Povereníctve vnútra v prítomnosti súdruhov Štefana M a j o r a, Štefana F á b r y h o, L ö r i n c a, K u g l e r a a Dr. Okáliho.
Súdruh R a b a y sa ospravedlnil pre chorobu.
Komisia prerokovala otázky súvisiace s vydávaním stranníckeho èasopisu a v tejto veci súdruhovia referovali takto:
1/ S. Lörinc referuje, že èasopis má ma názov „Új Szó“.
2/ Žiados o povolenie bola predložená na Povereníctvo vnútra 30. novembra 1948.
Rozhodnutie vyurguje dòa 2. XII. 1948 s. Dr. Okáli.
3/ Vo veci splynutia èasopisu „Jó Barát“ v Prahe s èasopisom „Új Szó“ je komisia toho názoru, aby èasopis „Jó Barát“ po odchode náboristov z Èiech vydávaný nebol, keïže záujem Strany je, aby bol vydávaný jeden èasopis dobrej úrovne.
Komisia prosí, aby prípadné zariadenie administrácie „Jó Barát“ bolo prenechané novému èasopisu, keïže tento zaèína od piky.
4/ Oh¾adom èlenov redakcie na návrh s. Bašovanského politickým redaktorom má sa sta s. Bojsa, zamestnaný predtým v Dunajplavbe v Bratislave.
Z redakcie èasopisu „Týždeò“ uvo¾ní s. Dr. Husák redaktora Hargitayho.
Z èasopisu „Index“ má by uvo¾nený redaktor Federmajer, ktorého však treba najprv preveri.
S. Zoltán Fábry, Štós, je ochotný spolupracova len ako externý spolupracovník a vies rubriku literárnej kritiky.
S. Šulc z Paríža odpoveï ešte nedal.
5/ Súèasne bolo predložené zrkadlo I. èísla èasopisu.
Dr. Okáli upozoròuje, že èasopis má sa zaobera s právnymi otázkami, vzahujúcimi sa na riešenie štátoprávneho postavenia Maïarov na Slovensku a v I. èísle èasopisu mal by by uverejnený preklad zák. 245/48 s príslušným komentárom, nako¾ko maïarské obyvate¾stvo o tomto zákone nie je informované, prièom nadobudnutie štátneho obèianstva je podmienené složením s¾ubu d¾a ods. 1. § 1. cit. zákona do 90 dní, a to od 17. novembra 1948.
Súdruh Major referoval vo veciach administrácie:
a/ Èasopis má výh¾ad, že pre administráciu obdrží miestnosti red. èas. „Týždòa“ na Stalinovom námestí, ktoré sa majú v doh¾adnej dobe uvo¾ni,
b/ zaistil 5 zamestnancov pre administráciu a oh¾adom prednostu administrácie rozhodne sa v týchto dòoch.
c/ vo veci zariadenia oznamuje, že èasopisu bola uvo¾nená kancelária zariadenia. Nemôže však obdržapísacie stroje a poèítací stroj.
Dr. Okáli prehlasuje, že sa pokúsi tieto stroje zadováži.
d/ Komisia žiada, aby strana pre žaèiatok uvo¾nila zálohu cca 1,000.000.- Kès na kancelárske zariadenie, platy a náklad na prvých 8 èísiel èasopisu.
Súhlas s. Širokého zadováži 2. XII. Dr. Okáli.
e/ Maïarskí súdruhovia komisie žiadajú, aby bol vydaný najjednoduchší plakát, ktorým by sa maïarské obyvate¾stvo upozornilo na vydávanie èasopisu.
Súhlas zadováži Dr. Okáli od s. Širokého.
6/ Maïarskí súdruhovia upozoròujú na to, že SOR chce vydáva z Maïarska tiež maï. èasopis „Munka“, ktorý má ma zábavný charakter a do ktorého majú by údajne pribratí meštiackí maïarskí redaktori, ako Rehorovský, Egri Viktor, atï., ba dokonca pomýš¾ajú s povolaním Šulc Náciho z New Yorku.
Komisia jednohlasne stavia sa proti tomu, aby okrem èasopisu „Új Szó“ bol vydávaný iný maïarský èasopis a najmä so zamýš¾aným zameraním.
Dr. Okáli komisiu informuje, že Strana sa rozhodla pre vydývanie len jedného èasopisu.
Otázka kolportáže:
Súdruh Kugler referuje v tom smysle, že s. Rabay dôverníkov, resp. kolportérov v jednotlivých okresoch a obciach nezískal. Poukazuje na to, že s. Moško oh¾adom získania kolportérov prehlásil, že nato je dos èasu.
7/ Komisia zaoberala sa na dotaz niektorých súdruhov s právnym postavením reslovakizantov a osôb urèených na výmenu d¾a zákona 145/46 Sb. vzh¾adom na ustavenie ods. 3 § 1 z. 245/48 Sb.
Dr. Okáli v tomto smere informuje Komisiu, že reslovakizanti majú právne nároky „ex tuc“, t. j. napríklad baníci v Rožòave majú nárok na doplatok na ich starobné, penziu, atï.
Otázka má by vyriešená i Sborom povereníkov – ak sa tak už nestalo.
Vo veci osôb, ktoré majú takzv. biele lístky, informuje, že výmena konèí dòom 31. decembra 1948, v dôsledku èoho príslušný orgán, t. j. èeskoslov.- maï. SK urèí tento deò ako takzv. „Stichtag“, ktorým zaniká právna úèinnos bielych lístkov a právo výhod rezultujúcich z rozhodnutia è. 7 SK.
8/ S. Fábry oznamuje, že oblastný tajomník Strany v Rimavskej Sobote povolil, aby v okrese Šafárikovo (Torna¾a) konaly sa informaèné schôdzky maïarských súdruhov.
Na túto okolnos má by upozornený organizaèný sekretariát, èo zariadi s. Fábry, keïže strannícke schôdzky by maly by zásadne spoloèné pre maïarských i slovenských súdruhov.
9/ Maïarskí súdruhovia navrhujú, aby sa konalo školenie maïarských èlenov.
V tomto smere treba dožiada kult.-propagaè. odd. – s. Šafranka.
V Bratislave dòa 1. decembra 1948.
Povereník vnútra: Dr. Okáli
Forrás: Slovenský národný archív, Povereníctvo vnútra, 193. d., 236/48 sekr.
3. Feljegyzés a Magyar Bizottság 1949 január 7-i üléséről
Z á z n a m
o zasadnutí Maïarskej komisie dòa 7. januára 1949 v prítomnosti èlenov: s. povereníka Novomeského, s. povereníka Dr. Pavlíka, povereníka Dr. Okáliho, Majora, Fábryho, Lörinca, Kuglera, Rabayho.
Predmet rokovania:
Utvorenie kultúrneho spolku maïarských pracujúcich na Slovensku.
1/ S. povereník Dr. Pavlík preèítal stanovy spolku, ktoré boly vypracované Povereníctvom informácií a osvety.
Diskusia sa rozvinula len oh¾adom toho ustanovenia stanov, že èlenom spolku nesmú by reslovakizanti. Maïarskí súdruhovia dôvodili tým, že v mnohých obciach reslovakizanti najmä staršia generácia nevedia po slovensky a v dôsledku tohto ustanovenia stanov boli by prakticky vyradení z kultúrnej práce. D¾a ich názoru bolo by práve želate¾né, aby spolupráca medzi slovenským a maï. obyvate¾stvom na juž. Slovensku prehlbovala sa i tým, že nielen reslovakizanti, ale i Slováci mohli by úèinkova v maïarských kultúrnych ustanovizniach (napr. v divadelných krúžkoch, spevokoloch, atï.).
Slovenskí súdruhovia trvali na tomto ustanovení vzh¾adom na rozhodnutie vedenia strany, d¾a ktorého reslovakizanti majú sa do dôsledkov považova za osoby slov. národnosti. Spolupráca Slovákov a Maïarov je stanovami nielen umožnená, ale aj práve priamo príkazom pre všetkých komunistov.
Po tejto diskusii boly úkoly spojené s utvorením kultúrneho spolku maïarských pracujúcich rozvrhnuté takto:
a/ súdr. povereníkovi Dr. Pavlíkovi sa ukladá, aby do 7 dní doruèil všetkým èlenom maïarskej komisie po 1. exemplári osnovy stanov spolku,
b/ súdr. Štefanovi Fábrymu sa ukladá, aby do 10 dní za súèinnosti a po schválení kádrového oddelenia ÚSKSS navrhol 24 súdruhov z radu robotníkov, maloro¾níkov a pracujúcej inteligencie, 24 èlenného ústredného výboru a päèlenného dozorného výboru, z ktorých polovica musí ma bydlisko v Bratislave, alebo na okolí.
3/ súdr. Kuglerovi sa ukladá, aby pripravil za súèinnosti prípravného výboru valné shromaždenie, ktoré sa má vydržiava v Bratislave zaèiatkom mes. februára 1949.
4/ súdr. Dr. Okáli ponúka miestnos vo Vládnej budove pre poriadanie valného shromaždenia.
Zakladajúce shromaždenie má by súèasne politickým aktom a d¾a toho má by urèený i program zakladajúceho valného shromaždenia.
V tomto smere s. povereník Novomeský navrhuje, aby bola poriadaná prípadne akadémia vo forme veèierka na pamiatku 30. výroèia maï. básnika Adyho a na zakladajúcom valnom shromaždení mal by ako slávnostný reèník prehovori predseda KSS, s. Vilo Široký.
S. Kugler mal by zriadi prípravný výbor, ktorý prevedie prípravné práce po technickej a finanènej stránke.
Povereníctvo informácií je ochotné prispie na prípadné cestovné náklady delegátov, ak by tieto nemohly by kryté iným spôsobom. (napr. z èistého výnosu èasopisu „Új Szó“.)
5/ S. Rabaymu sa ukladá, aby sa postaral o urèenie delegátov z radov robotníkov a ro¾níkov, starých príslušníkov strany, na zakladajúce valné shromaždenie, a to v poète najmenej 200-250 tak, aby boly zastúpené všetky kraje obývané maïarským obyvate¾stvom.
6/ S. Lörinc ako šéfredaktor Új Szó sa poveruje, aby v tlaèi a rozhlase previedol príslušnú propagáciu kultúrneho spolku maïarských pracujúcich.
7/ Všetky prípravne práce majú by skonèené v lehote 10 dní, po uplynutí ktorej lehoty s. Dr. Okáli svolá maïarskú komisiu na definitívne rozhodnutie vo veci založenia kultúrneho spolku.
V Bratislave dòa 7. januára 1949.
Dr. Okáli
Forrás: Slovenský národný archív, Povereníctvo vnútra, 193. d., 236/48 sekr.
4. Feljegyzés a Magyar Bizottság 1949. március 2-i üléséről
Z á z n a m
o zasadnutí Maïarskej komisie dòa 2. marca 1949 o 18. hod. v miestnosti povereníka vnútra, v prítomnosti èlenov: s. Majora, s. Lörinca, s. Fábryho, s. Kuglera a s. povereníka vnútra Dr. Okáliho.
s. povereník Dr. Pavlík a s. povereník Novomeský svoju neprítomnos ospravedlnili.
Predmetom rokovania je:
1/ Ustanovenie kultúrneho spolku maïarských pracujúcich v ÈSR.
Referuje s. F á b r y:
a/ na zakladajúce ustanovujúce valné shromaždenie, ktoré sa koná dòa 5. marca 1949, bolo pozvaných 221 delegátov i s hosami z celého južného Slovenska. Výberom boly poverené príslušné okresné sekretariáty a preskúmaním s. Fábry a s. Kugler. – Povereníctvo dopravy povolilo 50% s¾avu na železniciach.
b/ Ústredný výbor má sa sklada z 12 èlenov bývajúcich v Bratislave a z 12 èlenov bývajúcich na vidieku.
c/ Ústredný výbor bol prekontrolovaný kádrovým oddelením (s. Krajòák).
Za predsedu navrhuje sa s. Zoltán Fábry, Štós,
za úradujúceho predsedu: s. Š. Major,
za miestopredsedu: s. Kugler,
za ú. taj.: s. Fellegi,
za jeho zástupcu: s. Kertész,
za zapisovate¾ku: s. Brauerová,
za pokladníèku: s. Langerová,
za revidentov: s. Rabay ml. a s. Šolc,
dozorná rada: s. Lörincz, s. Fábry a s. Rabay, s. Száraz u SSM,
s. Szarka.
Z Bratislavy: Michal Ballassa, J. Balla, s. Lörincová, s. Šternová, s. Dingová, z Košíc: s. Sinay, z R. Soboty s. Bálint Demeter, z Komárna: s. Györi, z Nových Zámkov: s. Sebestyén Jozef, z Rožòavy: s. Barczy Pavel, zo Šafárikova: s. Virók Pavel, z Galanty: s. Vígh Alex., zo Šamorína: s. Patócs, zo Štúrova: s. Kovács Florián, z Levíc: s. Szabó Ladislav.
d/ Dòa 5. III. 1949 po zakladajúcom valnom shromaždení má by zadržaný kultúrny veèierok. Tento bol už riadne povolený. Prípravy sú už skonèené.
e/ na zakladajúcom valnom shromaždení má prehovori s. Dr. Pavlík, povereník informácií – vo smysle príkazu s. Širokého, nám. preds. vlády. Na veèierku budú recitácie i slovenských autorov (Hviezdoslav, Novomeský).
Otváraciu reè povie s. Fábry Zoltán, zo Štosu. Okrem toho budú tance, spevy, atï.
f/ Na valnom shromaždení budú odovzdané delegátom brožurky: s. Gottwald – február, a s. Široký: Reè ÚV KSS 27. IX. 1948.
Prívet bude ma s. Major.
Stanovy vysvetlí: s. Fellegi.
g/ oh¾adom príspevkov komisia rozhodla, že 70% pripadne ústrediu, 20% krajom a 10% miest. org.
2/ Ako 2/ bod programu bol referát s. Dr. Okáliho oh¾adom likvidovania èasopisu „Jó Barát“.
Komisia vzh¾adom na prípis s. Dr. Imricha Silyho, Praha II. Tìšòov, 63 – Ministerstvo zemedelstva – sa usnáša:
a/ Èasopis „Jó Barát“ nemá vychádza.
b/ Treba uváži, èi s. Dr. Sily nemá by prevzatý do redakcie èasopisu „Új Szó“, kde by medzi iným viedol i právnickú rubriku.
c/ Komisia by bola povïaèná, keï by Ministerstvo zemedelstva bolo ochotné zariadenie a písacie stroje administrácie èasopisu „Jó Barát“ zapožièa pre „Új Szó“.
d/ „Új Szó“ má sa ïalej zaobera s problémami náboristov.
e/ Zánik èasopisu nech je uverejnený v „Jó Barát“ a „Új Szó“.
3/ Vyberanie poplatkov pri ude¾ovaní štátneho obèianstva Maïarom.
Èlenovia komisie si sažujú, že niektoré úrady MNV vyberajú poplatky pri ude¾ovaní štátneho obèianstva d¾a z. 245/48 Sb., a to niekedy i v znaènej výške.
Komisia poveruje s. Dr. Okáliho, aby vec vyšetril a vec upravil, nako¾ko v èasopise „Új Szó“ bola svojho èasu uverejnená zpráva, že poplatky za ude¾ovanie èsl. obèianstva vyberané nebudú. Táto zpráva bola uverejnená na základe informácie príslušného úradníka Povereníctva vnútra.
4/ Otázka zástupcov Okr. ro¾níckych tajomníkov v KSS a otázka organizovania ro¾níkov u JSSR – referuje: s. Kugler.
s. Kugler uvádza, že s. Bacílek usnesenie Predsedníctva Strany pre zaneprázdnenos dodnes so s. Fábrym neprerokoval.
Komisia jednohlasne navrhuje:
1/ aby s. Kugler bol prijatý do Ro¾níckeho oddelenia ÚS KSS,
2/ aby bol poverený za súèinnosti s kádrovým oddelením výberom maïarských súdruhov, ktorí majú by menovaní zástupcami okr. ro¾. taj. KSS v maïarských okresoch,
3/ aby sa postaral za súèinnosti s ro¾. odd. o politické a odborné vyškolenie týchto tajomníkov,
4/ aby bol poverený úkolom organizovania maïarských ro¾níkov v JSSR.
Komisia prosí, aby s. Široký v tomto smere dal príkaz organizaènému sekretariátu a o tom láskave vyrozumel maïarskú komisiu, do rúk s. Dr. Okáliho.
5/ s. Major, Lörinc, Rabay a Dr. Okáli vo veci maï. kultúrneho spolku boli tohože dòa jedna so s. Bašovanským za zasadnutí organizaèného sekretariátu, kde boly prevedené urèité zmeny v složení Ú. v. kultúrneho spolku, najmä v tom smysle, že súdruhovia Kertész a Z. Rabay nemajú by èlenmi ústredného výboru a funkciu s. Kertésza má prevzia s. Št. Fábry.
Organizaèný sekretariát oh¾adom prejavov urèil zásadné smernice, že prejavy majú by vopred zasielané cie¾om kontroly s. Bašovanskému.
Bratislava, 3. marca 1949.
Povereník: Dr. Okáli
Forrás: Slovenský národný archív, Povereníctvo vnútra, 193. d., 236/48 sekr.
5. Jegyzőkönyv a Magyar Bizottság 1949. október 14-i üléséről
Z á p i s n i c a
napísaná dòa 14. X. 1949, na zasadaní Maï. komisie SÚV KSS.
Prítomní: ss. Fábry, Kugler, Major, Lörincz, Rabay.
Maïarská komisia považuje za potrebné upozorni ústredné vedenie strany na nasledovné:
1. Poèas priebehu akcie JUH sme sa presvedèili o tom, že na dedinách sa nevyostril triedny boj, ktorý by postavil robotníka a malého ro¾níka proti triednemu nepriate¾ovi, kulakovi. V mnohých prípadoch i vedenie strany pozostáva zo živlom triedne cudzích; aj verejná správa, ba i vedenie masových organizácií, i vedenie JRD je v mnohých prípadoch a v nespo¾ahlivých rukách. Mnohí využívajú svoje pozície v týchto orgánoch pre svoje vlastné úèely.
2. V dedinách južného Slovenska tvorí maïarské a slovenské kulactvo, pevný, jednotný front. Reakcia tak na jednej, ako i na druhej strane sa snaží zanies rozkol medzi slovenských a maïarských pracujúcich.
3. V dôsledku toho, že akcia JUH sa obracia jednostranne len proti maïarskej reakcii, jestvuje nebezpeèie, že sa reakcii podarí túto akciu postavi do svetla èisto nacionalistického, protimaïarského podujatia. V mnohých prípadoch šíria napríklad názor, že práva Maïarov jestvujú iba na papieri. Aj túto akciu využívajú k tomu, aby podceòovali národnostné rozpory reakèných kruhoch, už sú rozšírené také zprávy, že došla znova doba deportovania Maïarov a že sa Slovákom znovu poskytuje príležitos dosta sa ¾ahko k maïarskému majetku. Práve preto považujeme za ve¾mi potrebné, aby sme dokázali nepravdivos týchto tvrdení reakcie.
4. Navrhujeme, aby zanechané majetky boly dané pod spo¾ahlivý dozor, kým z týchto aspoò èiastoène uspokojíme náboristov, ktorí sa vrátili z Èiech.
5. Nako¾ko maïarské pracujúce masy nebrali úèas na pozemkovej reforme, treba túto príležitos bezpodmieneène využi k tomu, aby sa oni dostali k pôde.
6. Túto príležitos treba súèasne využi k tomu, aby sa rozšírilo a prehåbilo družstevné hnutie na dedine.
Zápisnica preèítaná a schválená.
D.a.h.
Forrás: Slovenský národný archív, Ústredný výbor Komunistickej strany Slovenska, 792. d.
Felhasznált irodalom
Balázs Béla 1973. Életünk. Bratislava, Madách.
Barnovský, Michal 2004. Sovietsky zväz, komunisti a riešenie maïarskej otázky na Slovensku v rokoch 1945–1950. In Kárník, Zdenìk – Kopeèek, Michal (sest.): Bolševismus, komunismus a radikální socialismus v Èeskoslovensku. Svazek 3. Praha, Ústav pro soudobé dìjiny AV ÈR–Dokoøán, 154–182. p.
Kaplan, Karel 1993. Csehszlovákia igazi arca 1945–1948. Pozsony, Kalligram Könyvkiadó.
Popély Árpád 2006. A Csemadok megalakulása a magyar konzuli jelentések tükrében. In Bárdi Nándor–Simon Attila (szerk.): Integrációs stratégiák a magyar kisebbségek történetében. Somorja, Fórum Kisebbségkutató Intézet 421–432. p. /Disputationes Samarienses, 7./
Szabó Károly és munkatársai (Berecz Kálmán és É. Szőke István) 1981. A magyar–csehszlovák lakosságcsere története. III. Budapest, Kézirat. (Országos Széchényi Könyvtár Kézirattára, f. sz.: 293/I/I-III., 264. p.)
Szarka László 1998. A (cseh)szlovákiai magyar közösség nyolc évtizede 1918–1998. Történeti vázlat. In Tóth László (szerk.): A (cseh)szlovákiai magyar művelődés története 1918–1998. 1. kötet. Budapest, Ister, 9–80. p.
Tóth László 2000. Köz – művelődés – történet. Budapest, Ister.
Vartíková, Marta (zost.) 1971. Komunistická strana Slovenska. Dokumenty z konferencií a plén 1944–1948. Bratislava, Nakladate¾stvo Pravda.
Zvara, Juraj 1965. A magyar nemzetiségi kérdés megoldása Szlovákiában. Bratislava, Politikai Könyvkiadó.
Zvara, Juraj 1969. Maïarská menšina na Slovensku po roku 1945. Bratislava, Nakladate¾stvo Epocha.
Zsilka László (szerk.) 1968. Az Új Szó évkönyve. [Bratislava], Új Szó.
Zsilka László 1990. Mi az igazság az Új Szó indulásáról. Vasárnap, 1990. február 2. 4. p.