A pozsonyi Comenius Egyetem Bölcsészettudományi Karának Magyar Nyelv és Irodalmi Tanszéke minden bizonnyal a szlovákiai magyarság legrégibb intézménye. A Csehszlovákia megalakulása után alapított egyetemen 1920-ban magyar szemináriumot hoznak létre a cseh Vojtech Cvengroš vezetésével a Szláv Intézet keretében. A magyar szeminárium az 1930/1931. akadémiai évtől, Pavol Bujnák egyetemi tanárrá történt kinevezésétől önálló tanszékként működik (ugyancsak Bujnák vezeti a prágai Károly Egyetemen a magyar filológiai szakot 1924-től, docenssé történő kinevezésétől). Bujnák a 19. századi magyar regényről és a finnugor összehasonlító nyelvészetből hirdet meg előadást, régi szövegek olvasása címmel pedig szemináriumot tart. Bujnák magyar tárgyú művei közül kiemelkedik a Ján Arany v literatúre slovenskej [Arany János a szlovák irodalomban] (Praha, 1928), a Literatúra maïarská na území ÈSR [A magyar irodalom a Csehszlovák Köztársaság területén] (Praha, 1933), valamint a Praefixa verbalia v jazykoch ugrofínskych a zvláštì v maïarskom [Az igekötők a finnugor nyelvekben, főként a magyarban] (Praha, 1928) című. 1933-ban bekövetkezett halála után a magyar tanszék vezetője a világhírű orientalista, Ján Bakoš, aki a nyelvészeti előadásokat tartja; az irodalmi tárgyakat František Janèoviè, a pozsonyi magyar állami reálgimnázium nyugalmazott igazgatója adja elő. 1948–1950 között megbízott előadóként a modern magyar költészetről tart előadásokat Emil Boleslav Lukáè költő, a magyar irodalom kiváló ismerője és fordítója. 1951-ben az egyetem újonnan alakult pedagógiai karán Sas Andor vezetésével magyar tanszék nyílt, amely – az addigiaktól eltérően – magyar nyelvű képzést biztosított. 1959-ben a pedagógiai kar Nyitrára költözik, a magyar tanszék a bölcsészkarhoz kerül, egyesül az ott működő s immár magyar nyelven oktató magyar szemináriummal, és Sas Andor vezetésével önállósodik. Azóta a tanszék a kar egyik tanszékeként működik.
A magyar tanszék (és elődje: a magyar szeminárium) oktatástörténetének feldolgozása mindmáig várat magára. A tanszék két világháború közötti történelméről csupán Turczel Lajos és Csanda Sándor dolgozataiból szerezhetünk tudomást, de ugyancsak feldolgozatlan a tanszék második világháborút követő, a tanszék életét a politikai események által erőteljesen befolyásolt időszaka is. A pozsonyi magyar tanszék múltja és jelene címmel 2001-ben megrendezett konferencia visszaemlékezései ugyan sok mindent felvillantottak az elmúlt negyven év történelméből, de igénylődik a teljes kép felvázolása, nem is szólva a tudománytörténeti feldolgozásról. Ennek kapcsán pedig megkerülhetetlen annak a sajátos helyzetnek a taglalása, amely a magyar tanszék tudománytörténeti helyét alapvetően meghatározta. A két világháború közötti cseh és szlovák nyelv- és irodalomtudomány, a strukturalizmus, a prágai iskola hatásáról, eredményeinek alkalmazásáról van szó, s még tágabban: annak a módszertani elvnek a felismeréséről, hogy a nyelvészeti kutatás a szlovák–magyar összevető nyelvtudományra alapozva nemcsak didaktikailag lehet gyümölcsöző, hanem komoly tudományos hazadéka is lehet. Itt elég, ha csak arra utalunk, hogy 1931–1937 között Jan Mukaøovský a pozsonyi egyetemen adott elő (s itt is nevezték ki egyetemi tanárrá), Josef Koøínek ugyancsak itt oktatott 1935–1945 között, Václav Vážny professzornak két magyar tanítványa is volt, Arany A. László és Sima Ferenc, Zeman László Prágában, Vladimír Skalièkánál doktorált…
Amikor elhatároztuk, hogy a Fórum Társadalomtudományi Szemle Műhely rovatában a pozsonyi egyetem magyar tanszékét bemutatjuk, tudatában voltunk annak, időben és térben mennyire szerteágazó területekről, kutatásokról számolhatunk be. Az itt közölt, a tanszék egykori és jelenlegi oktatóinak tanulmányai (s a névsort még bővíthettük volna) megítélésünk szerint jól érzékeltetik azt a tudományos színvonalat és szellemiséget, amely a tanszék több évtizedes tevékenységét jellemezte (a tanszék oktatóinak válogatott bibliográfiáját helyszűke miatt kénytelenek vagyunk mellőzni).
A magyar tanszék mindig a szlovákiai magyarság egyik legrangosabb intézménye volt. Egykori hallgatói a mindenkori szlovákiai magyar tudományos, oktatási és kulturális élet szinte valamennyi területén fontos tevékenységet fejtettek ki és fejtenek ki ma is. A tanszék ügyét – tiszteletben tartva az egyetemi autonómiát – a szlovákiai magyarság nem tekinti, nem is tekintheti az egyetem belső ügyének. A pozsonyi egyetem magyar tanszéke a szlovákiai magyarság közös ügye. Múltja mindnyájunkat kötelez jövőjét, oktatói gárdájának összetételét és tudományos színvonalának alakulását illetően.
Fazekas József