Vajda Barnabás: Csehszlovákia álláspontja a magyarkérdés ENSZ-vitájában 1956–1957-ben
Mint köztudott, az 1956-os magyar forradalomnak komoly visszhangja volt a legmagasabb nemzetközi fórumokon: az ENSZ Biztonsági Tanácsában (BT) és Közgyűlésén. Az alábbi tanulmány arra tesz kísérletet, hogy az eseményket egy eddig nem nagyon taglalt szempontból, a csehszlovák ENSZ-delegáció szempontjából vázolja, részletezze és értékelje, természetesen anélkül, hogy a magyar ügyről folyó ENSZ-vitát minden vonatkozásában reprodukálni akarná.
1956. október 27-én az Észak-atlanti Tanács zártkörű megbeszélést tartott a magyarországi eseményekről. Ezen elhangzott, hogy a francia, a brit és az amerikai kormány szándékában áll összehívni a BT-t Magyarország ügyében. Az itt elfogadott óvatossági elv szellemében a tanács a következő miniszteri szintű üléséig, azaz 1956. december közepéig „semmilyen hivatalos nyilatkozatot nem adott ki az Észak-atlanti Szerződés nevében a magyarországi forradalmi eseményekről” (Kecskés 2003, 3). Más szóval: a NATO hallgatott. Lord Hastings Lionel Ismay NATO-főtitkár „korlátozott aktivitását” figyelembe véve, valamint konkrét katonai tervek híján, a nyugati diplomaták az ENSZ-ben ezután a „magyar téma” napirenden tartásával próbáltak nem valós megoldást találni a helyzetre, hanem – pótcselekvésként – konstans nyomást gyakorolni az ádáz hidegháborús ellenfélre, a Szovjetunióra (vö. „Szó sincs a magyar felkelés megsegítéséről, csupán felhasználásról” [J. Nagy László 2005, 99]).
Az ENSZ-ben 1956 végén, 1957 elején felvetett témák között olyan ügyek szerepeltek, mint a szovjet beavatkozás többszöri elítélése, ENSZ-megfigyelők Magyarországra és/vagy a szomszédos országokba küldése, továbbá humanitárius kérdések, úgymint a menekültek segélyezése, élelmiszer, ruhanemű, gyógyszer küldése Magyarországra, az ENSZ-főtitkár magyarországi utazása, speciális bizottságok felállítása stb. Ezzel párhuzamosan folyt a Kádár-kormány diplomáciai bojkottja. Ez azonban – több okból kifolyólag – nem volt problémamentes, s a csehszlovákok ENSZ-beli viselkedése éppen e problémában volt fontos tényező. Ugyanis bármenynyire „a nyomásgyakorlás legfontosabb eszköze az ún. magyar kérdés az ENSZ Közgyűléseinek napirendjére történő felvétele volt, hiszen a világszervezet keretein belül megvalósíthatónak látszott a magyar belpolitika liberalizálásának kikényszerítése, sőt, a Szovjetunió szerepének hangsúlyozásával a magyar forradalom leverésében le lehetett leplezni Moszkvát” (Borhi 1998), bizonyos tényzők miatt a magyar ügy egészen más beállításban került az ENSZ elé; mintha a magyar és a szovjet kormány csupán egyedül képviselték volna az ügyet. A „bizonyos tényzők” alatt nemcsak a Szovjetunió és a Kádár-féle vezetés ügyes taktikázását (időhúzását) érthetjük, hanem sokat jelentett az ügy számára a szocialista szatellitországok, ezek közül is főként Csehszlovákia nagyon hűséges támogatása és megbonthatatlan elvhűsége a legfőbb szövetséges mellett. így vált Csehszlovákia a magyar ügy ENSZ-vitájának egyik farizeus kulisszaállamává.
Az ENSZ második rendkívüli közgyűlésének határozatai
A budapesti forradalmi események hatására 1956. október 27-én Franciaország, Nagy-Britannia és az USA – mint a BT állandó tagjai – kezdeményezték a tanács öszszehívását, mely másnap, 1956. október 28-án (9 igen, 1 nem [SZU] és 1 tartózkodás [JU] mellett) határozatott hozott a kérdés napirendre tűzéséről A magyarországi helyzet (The Situation in Hungary) címmel.
1956. október 24. és november 4. között a Biztonsági Tanács négy ülés folyamán vitatta meg a Magyarországon kialakult helyzetet. A vita során kezdettől verbális bűvészkedés folyt mindkét oldalon – ehhez mérendők az ott elhangzott érvek. Szovjet részről úgy vélték: „A magyarországi helyzet világossá tette, hogy az USA közbenjárásával reakciós felforgató tevékenységre került sor Magyarországon, amely kihasználta az állam és a párt működésében bekövetkezett nehézségeket, azzal a céllal, hogy félrevezessék az emberek egy részét” (Yearbook… 1957, 68). Az USA ezzel szemben következetesen arra az álláspontra helyezkedett, hogy: „sérelmezi az idegen csapatok beavatkozását, és felhívja az érintetteket az akciók mielőbbi befejezésére Magyarországon”, továbbá „még ha a szovjet csapatok a Varsói Szerződés értelmében tartózkodnak is Magyarországon, ezek a csaptok a VSZ 8. pontja értelmében nem használhatók a belső rend visszaállítására” (Yearbook… 1957, 67–68). November 4-én hajnali 3-kor találkozott a BT krízistanácsa, megtárgyalandó az újabb szovjet beavatkozás fejleményeit. Ekkor az USA egy, a Szovjetuniót elítélő határozattervezetet nyújtott be, amely azonban nem került elfogadásra, lévén hogy a BT egyik állandó tagja, maga a Szovjetunió azt nem támogatta. A helyzet megoldására az ENSZ egy korábbi, 1950-ben kelt határozata jelentett kiskaput, amely egyébként jól mutatja a nagyhatalmak a háború után nagyon korán megmutatkozó egymás iránti bizalmatlanságát. A 377A (V) határozat – mintha csak a magyar forradalomhoz hasonlatos helyzetekre találták volna ki – kimondja: abban az estben, „ha a BT – állandó tagjai egyet nem értése miatt – nem tud eleget tenni elsőrangú feladatának, a nemzetközi béke és biztonság megőrzésének, akkor közgyűlés hiányában huszonnégy órán belül össze lehet hívni az ENSZ rendkívüli közgyűlését” (Yearbook… 1957, 69). Az USA ezt használta ki, s ezután került sor a magyar forradalom ügyének szentelt második rendkívüli közgyűlésre (2nd Emergency Special Session, rövidítve: ES-II) 1956. november 4-től The Situation in Hungary címmel. A közgyűlés még aznap, november 4-én szavazott a magyarkérdés napirendre tűzéséről, s azt 53 támogatás, 8 ellenzés (köztük Csehszlovákia) és 7 tartózkodás mellett elfogadta.
Ezen a ponton érdemes egy pillantást vetni az 1956-os közgyűlés csehszlovák diplomátáinak névsorára. A küldöttség hivatalos vezetője a szokásoknak megfelelően Václav David (1910–1996) külügyminiszter volt. Erősen szovjetbarát, kommunista politikus, aki amellett, hogy évekig a Csehszlovák–Szovjet Barátsági Szervezet helyettes vezetőjeként működött, 1951–1953 között a CSKP KB titkára, 1953–1968 között pedig külügyminiszter volt. Helyettese, a régivágású Josef Ullrich (1897–1967), korábban, 1951–1954 között Londonban nagykövetként tevékenykedett; 1956-ban tehát már komoly tapasztalatokkal rendelkezett a nemzetközi helyzet terén. A delegáció harmadik tagja Dr. Karel Petrželka, jogász, a kérdéses időben az ENSZ (hatodik állandó) Nemzetközi Jogi Bizottságának elnöke; néhány évvel később pedig Bécsbe akkreditált csehszlovák nagykövet (1962–1966), azaz a rendszer tökéletesen megbízható eleme. A külügyminiszter mellett a bizottság negyedik tagja, JUDr. Pavel Winkler szlovák származású csehszlovák diplomata tekinthető a legtapasztaltabbnak. Winkler a háború után Bernben, Zürichben és Kóreában szerzett nemzetközi tapasztalatokat, majd New Yorkban a Nemzetközi Atomügynökség felállításánál asszisztált. Jelenléte az 1956-os magyar vita hátterében különösen érdekes mozzanat, tekintve, hogy 1945–1948 között Winkler jogászként és a csehszlovák–magyar lakosságcsere lebonyolításával megbízott vegyesbizottság tagjaként közreműködött a „csorbatói jegyzőkönyv” kidolgozásában, de betegség miatta azt már nem ő, hanem Zdenìk Procházka fejezte be. Az ENSZ-be delgált csehszlovák misszió póttagjai, vagyis a második vonal: Oldøich Kaisr, Jan Pudlak, Jaroslav Pscolka, Zdenìk Trhlík, Gejza Mencer – inkább szakemberek, mint politikusok. Pscolka gazdasági szakembernek számított, és csak nem sokkal azelőtt került a delegációba Jiøi Nosek helyére. Pscolka 1956-ban a Gazdasági és Szociális (fő) Bizottságban (Economic and Social Council) képviselte Csehszlovákiát, 1964 után pedig kubai nagyköveti pozícióval jutalmazták munkáját. JUDr. Zdenìk Trhlík 1961–1966 között londoni nagykövet, az 1970-es években pedig külügyminiszer-helyettes volt. Végül, de nem utolsósorban említendő a delegáció „legszlovákabb” tagja, Doc. JUDr. Gejza Mencer Dr.Sc. (1909), aki nyitrai származása ellenére nagyrészt Prágában élt, és nemzetközi jogi, főleg humanitárius jellegű problémákkal foglalkozott.
A diplomáciai kiskapukkal kierőszakolt második rendkívüli közgyűlés a magyar ügyben négy határozatot hozott. 1956. november 4-én született az első, az USA által beterjesztett 1004 (ES-II)-es számú határozat, amely egyebek mellett leszögezi: „Abban a meggyőződésben, hogy a mostani események Magyarországon világosan mutatják a magyar nép vágyát gyakorolni és teljes mértékben élvezni a szabadság és a függetlenség alapvető jogát […] Elítéli a szovjet fegyveres erők fellépését, amellyel elnyomja a magyar nép jogai visszaszerzésére indított erőfeszítéseit” (Yearbook… 1957, 84). A szavazás végeredménye: 50 mellette, 8 ellene (Csehszlovákai is), 15 tartózkodás.
November 9-én kelt az ún. öthatalmi határozat, Kuba, Írország, Olaszország, Pakisztán és Peru kezdeményezésére. Az 1005 (ES-II)-ös számú határozat előbb megismételte az előző határozat szavait, majd némileg élesebben fogamazott, amikor azt mondta: „Tekintetbe véve, hogy az idegen intervenció Magyarországon elfogadhatatlan kísérlet” a magyra nép szabadságvágyának elnyomására, „ismételten felszólítja a Szovjetunió kormányát csapatainak haladéktalan kivonására Magyarországról” (Yearbook… 1957, 85). A szavazás során 48 állam volt az indítvány mellett, 11 ellene (Csehszlovákia is), 16 pedig tartózkodott.
November 9-re datálódik az USA által előterjesztett 1006 (ES-II)-os számú határozat a Magyarországnak nyújtandó humanitárius segélyről. A rezolúció „felhívja a magyar hatóságokat és a Szovjetuniót, hogy [az előbbi – V. B. megj.] biztosítsa, [az utóbbi pedig – V. B. megj.] ne akadályozza az élelmiszer és a gyógyszer fogadását és szétosztását”, illetve a második részében az ENSZ főtitkárát „a magyar menekültek ügyében történő gyors és effektív szükségintézkedések meghozatalára”, a tagállamokat pedig „az e célra való speciális adakozársa” szólítja fel (Yearbook… 1957, 94). A szavazás végeredménye: 53 mellette, 9 ellene (Csehszlovákia is), valamint 13 tartózkodás.
Ugyancsak november 9-én fogadta el az ENSZ az Ausztria által kimondottan emberiességi okokból és humanitárius céllal kezdeményezett 1007 (ES-II)-es számú határozatot, az összes ide vonatkozó határozat közül a legrövidebbet (a teljes angol változat mindössze 109 szóból áll). Különösen figyelemre méltó ennek a szavazásnak a végeredménye: 67 támogató és 8 tartózkodó szavazat mellett senki nem volt ellene. Csehszlovákia ebben az esetben is érthetetlen (vagy inkább nagyon is érthető) okból a tartózkodás álláspontjára helyezkedett. Az ország ENSZ-képviselőit az sem zavarta, hogy ezt az ügyet a lengyel és a jugoszláv elvtársak is támogatták, sőt még az egyébként az ügyüket makacsul belügynek tekintő magyar küldöttség is megszavazta az indítványt, amely kimondta: „Figyelembe véve a rettenetes szenvedést, amelynek a magyar nép ki van téve […] határozatot hoz nagyméretű és azonnali gyógyszer-, élelmiszer- és ruhasegélyről az érintett területek számára” (Yearbook… 1957, 94), s ennek megvalósításával a legfelső szinten meghatalmazta a főtitkárt és az összes résztvevő államot.
Az ENSZ Közgyűlés XI. ülésszakának határozatai
Novemberben folytatódott a bonyolult politikai kombinációkkal és (mint évtizedekkel később kiderült) titkos tárgyalásokkal tarkított diplomáciai huzavona. November 21-én, immár a közgyűlés rendes, XI. ülésszakán, számos változtatás, tiltakozás és ellentiltakozás végén három rezolúció született: az 1127 (XI)-es, az 1128 (XI)-as és az 1129 (XI)-es számúak, mindhárom 1956. november 21-re datálva. Az első kezdeményezés hivatalosan Kubától és El Salvadortól indult, majd ezt némileg módosították a második határozatban. Ezután a magyar küldöttség kiegészítéseket szeretett volna eszközölni, amit azonban a nemzetközösség elutasított. Így született meg aznap a harmadik, az 1129 (XI)-es számú határozat. Sorrendben az első, az 1127 (XI)-es lényegében rekapitulálta a második rendkívüli közgyűlés által a magyar ügyben hozott négy korábbi határozatot, illetve azzal a momentummal vitte tovább, (ezt a szövegben kétszer is megsimételve), hogy „információk jutottak [az ENSZ – V. B. megj.] tudomására arról, hogy a szovjet megszálló hasdsereg erőszakkal deportál magyar férfiakat, nőket és gyermekeket otthonaikból Magyarországon kívüli helyekre” (Yearbook… 1957, 86). A szavazás eredménye ez esetben kevésbé meglepő: 55 támogatás, 10 elutasítás és 14 tartózkodás. Azaz a teljes szocialista blokk nagy egyetértésben elutasítja, a közgyűlés viszont nagy többséggel megszavazza az indítványt, amely „sürgeti a Szovjetunió kormányát és a magyar hatóságokat, hogy azonnali lépésekkel szüntessék be a magyar állampolgárok deportációját” (Yearbook… 1957, 86). Számos hírre és álhírre reagálva a soron következő, 1128 (XI)-as határozat Ceylon, India és Indonézia javaslatára pontosította, mérsékelte az ENSZ aktuális állásfoglalását. „Figyelembe véve – fogalmazott a határozat –, hogy bizonyos tagországok megerősítették magyar állampolgárok erőszakos deportálását az országból, továbbá figyelembe véve, hogy más tagállamok [viszont – V. B. megj.] kategorikusan állítják, hogy semmiféle ilyen deportáció nem történt” (Yearbook… 1957, 87), az ENSZ sürgeti Magyarországot, járuljon hozzá az ENSZ-főtitkár kérésének teljesítéséhez. Lefordítva a diplomáciai „madárnyelvet”, a határozatból annak a sürgetése olvasható ki, hogy Dag Hammarskjöld ekkorra már számos alkalommal és formában kezdeményezte saját személyes utazását Magyarországra, de azt a magyar hatóságok következetesen megakadályozták. A határozatról való szavazás eredménye: 57 támogatás, 8 elutasítás és 14 tartózkodás; Lengyelország és Jugoszlávia inkább tartózkodik, Csehszlovákia viszont a határozott elutasítók között van. A november 21-re datált harmadik, politikai kérdéseket legkevésbé érintő 1129 (XI)-es számú határozat a további humanitárius segítséget célozta: „Elismerve a menekült tízezrek sürgős szükségleteit” (Yearbook… 1957, 95), a közgyűlés helybenhagyja az addig tett humanitárius erőfeszítéseket, egyben továbbiak megtételére sürgeti az ENSZ illetékes szerveit. A szavazás ekkor meglehetősen egységes: 69 támogatás, 2 elutasítás, 8 tartózkodás. Csehszlovákia ekkor a Szovjetunió és közvetlen csatlósai oldalán tartózkodik; a két elutasító Magyarország és Románia.
Az 1956. december 4-re datált 1130 (XI)-as számú határozatot tizennégy állam kezdeményezte. A dokumentum előbb burkoltan céloz Magyarország felelősségére: „A főtitkár jelentéséből értesülve arról és megállapítva azt, hogy Magyarország nem ad engedélyt az ENSZ-megfigyelőknek az országba való beutazásra”; aztán határozottabb hangon fordul a szovjetek félé: „Mély nyugtalansággal állapítjuk meg, hogy a Szovjetunió kormánya nem tett eleget az ENSZ arra vonatozó határozatainak, hogy álljon el Magyarország belügyeibe való beavatkozástól, hogy állítsa le a Magyarországról való deportálásokat, hogy vonja ki csapatait és szüntesse be a magyar emberek elleni repressziókat” (Yearbook… 1957, 87–88). A határozat határidőhöz köti (konkrétan december 7-ét nevezi meg) a magyar és szovjet kormány válaszát arra, elfogadják-e az ENSZ-megfigyelők beutazását. Ugyanezen határozat 3. pontjában „A közgyűlés javaslatot tesz arra, hogy időközben [azaz az érintett kormányok válaszáig – V. B. megj.] a főtitkár előzetesen és azonnali hatállyal intézkedjen Magyarország vagy más szóba jövő ország, területére küldendő megfigyelők kinevezéséről” (Yearbook… 1957, 88), a 4. pontban pedig felszólítja az összes tagország kormányát, járuljon hozzá az efféle küldetés felelősségteljes és hatékony telejsítéséhez. Az 1130 (XI)-as számú határozat végszavazásának eredménye nem nagyon volt kétséges: 10 nem (Csehszlovákia is) és 14 tartózkodás mellett az ENSZ-tagállamok túlnyomó többsége (54 állam) megszavazta.
A határozat elfogadását egy Csehszlovákiát is értintő közjáték követte. December 7-én Dag Hammarskjöld tájékoztatta a közgyűlést, hogy az 1130-as határozat értelmében levelet intézett Ausztria, Csehszlovákia, Románia és Jugoszlávia képviselőihez az 1130 (XI)-as határozat 3. és 4. pontjával kapcsolatban, amelyben kezdeményezte az említett országoknak, engedjenek be független ENSZ-megfigyelőket, akik területükről követnék figyelemmel az eseményket. Ausztria másnap (december 8-án) reagált abban az értelemben, hogy kormánya az ENSZ alapokmányával összhangban kész a főtitkár által kinevezett megfigyelők fogadására. 8-án reagáltak a jugoszlávok is. A kérést sajnálattal elutasították, mégpedig azon az „elvi” alapon, hogy „nem helyes egyik ország eseményeit egy másik ország területéről megfigyelni” (Yearbook… 1957, 78). Noha abszurd módon úgy tettek, mintha nem tudták volna, hogy az ENSZ-főtitkár beutazási kérelmét a magyar kormány már sokadik alkalommal figyelmen kívül hagyta, a jugoszlávok legalább kifogást kerestek, és legalább önálló véleményt alkottak. Nem úgy Csehszlovákia. A különlevélben megszólított kormány (az ENSZ egyik alapító országa[!]) reagált a legkésőbb, valójában kétnapos késéssel húzva az időt. A november 9-én és 10-én meszólaló csehszlovák, román és szovjet delegáció (az utóbbihoz nem is szólt a felhívás[!]) bármiféle további indoklás nélkül határozottan leszögezték, kormányaik nem járulnak hozzá ENSZ-megfigyelők területükre való lépéséhez.
1956. december közepére a vita meglehetősen elmérgesedett. Az egyik részről a magyar kormány felfüggesztette közreműködését a XI. ülésszakon, a másik oldalról számos tagállam sürgette az ország kizárását a közgyűlésből. (Nem feledhető, hogy Magyarország pont egy évvel azelőtt vált ENSZ-taggá.) A magyar ügyről zajló ENSZ-vita további lefolyását, s a hátralévő két határozatot az egyre reménytelenebb, a magyar és a háttérben lévő szovjet kormány makacssága, ill. ügyes lavírozása miatt egyre kilátástalanabb hangulat jellemezte, amihez a szocialista blokk országai, közöttük a leghűségesebb Csehszlovákia rendkívül fegyelmezetten asszisztált.
Az 1131 (XI)-es számú, 1956. december 12-én kelt határozat már ezt a reménytelen helyzetet tükrözte. Az 1. pontban nagyon egyérteműen fogalmazot a Szovjetunióról: „[A közgyűlés – V. B. megj.] megállapítja, hogy a Szovjetunió kormánya katonai erőt alkalmazva a magyar nép ellen, megsérti Magyarország politikai függetlenségét” (Yearbook… 1957, 88), s ezt még tovább fokozza a 2–4. pontokban, teljesen egyértelművé téve és többször néven nevezve az agresszort. Az 5. pont viszont tömör és reménytelenül kifejezi a határozatot meghozó államok tehetetlenségét: „[A Közgyűlés – V. B. megj.] felhatalmazza a főtitkárt, hogy összhangban a ENSZ alapokmányának elveivel és a közgyűlés határozataival, tegyen meg bármilyen kezdeményezést, amit célszerűnek lát a magyar üggyel kapcsolatban” (Yearbook… 1957, 89). A szavazás végeredménye: 55 állam támogatja, a 8 szocialista ország együttesen nemmel szavaz (Csehszlovákia is), 13-an tartózkodnak (közöttük Jugoszlávia).
Az 1956 őszén induló vitasorozat a magyar ügyben lassan a végéhez közeledett. (Arról, hogy adott esetben a vitának más kimenetele is lehetett volna, J. Nagy László gondolkodik egyik tanulmányában: „A magyar ügy elhúzódásával szemben a szuezi kérdésben […] nagyon hatékonynak bizonyult az ENSZ” [J. Nagy László 2005, 101].) És noha a magyar ügy még egy évig nem került le a napirendről, az 1132 (XI)-es számú határozat patthelyzetet jelzett. A határozat 1. pontja egy különbizottságot állított fel (Special Committee), melynek tagjai Ausztrália (K. C. O. Shann volt a raportőr), Ceylon, Dánia (Alsing Andersen lett az elnök), továbbá Tunézia és Uruguay lettek. A különbizottság azt a feladatot kapta, hogy a lehető legszorosabb figyelemmel kövesse az eseményeket: gyűjtsön bizonyítékokat, készítsen interjúkat, és a tapasztalatokról számoljon be egyrészt a XI. ülésszakon, valamint (ez volt a kiskapu) időről időre a későbbiekben is az ENSZ Közgyűlése előtt. Az efféle, meglehetősen operatív határozat némileg ellensúlyozta a „lovak közé dobott gyeplő” effektus hatását, a valóságban azonban a róla szóló szavazás eredménye lényegében mindenkit megnyugtatott: a többség, 59 ország támogatta, a szocialista blokk (természetesen Csehszlovákia is) elutasította, 10-en pedig tartózkodtak (utóbbiak között a magyar ügy két notórius tartózkodója: Finnország és Jugoszlávia). Az ENSZ-beli magyar vita ideiglenes lezárása, a fenti határozattal de facto előálló „jegelt” állapot, elég statikusnak tűnt ahhoz, hogy két héttel később „Magyarországon az MSZMP PB 1957. január 25-i ülésén megfogalmazódott az igény a kapitalista országokkal való viszony rendezésére, és második helyen szerepelt a külpolitikai feladatok között a magyar kérdés levétetése az ENSZ napirendjéről” (Borhi 1998).
A határozatok értékelése csehszlovák szempontból
Az 1956. november 4. és 1957. január 10. között hozott tíz, a magyar üggyel kapcsolatos ENSZ-határozat során a csehszlovák küldöttség kivétel nélkül mindig a Szovjetunióval összhangban, Albániával, Bulgáriával, Fehéroroszországgal és Ukrajnával egyetemben szavazott, és a legapróbb véleményeltérést sem engedte meg magának. Csehszlovákia álláspontja annál feltűnőbb, ha látjuk, hogy a szocialista blokk más országai legalább egy-egy alkalommal képesek és hajlandók voltak önálló álláspont kialakítására. A tíz rezolúció során Jugoszlávia mindössze háromszor szavazott a magyar ügyben a Szovjetunióval összhangban (1005-ös, 1127-es és 1130-as határozat; a többi esetben tartózkodott), Lengyelország két alkalommal választott külön utat (1007-es, 1128-as határozat), és még Románia is egyszer (1129-es határozat) vette a bátorságot különvélemény kialakításához, igaz, az brutális módon a humanitárius segély direkt elutasítása volt.
Milyen tényezők magyarázzák, hogy Csehszlovákia kivétel nélkül és következetesen ragaszkodott a blokkországok vezetése által meghatározott vonalhoz? A gottwaldi örökséggel nem nagyon leszámoló Csehszlovákia kezdettől tisztában volt a magyar események veszélyeivel. A csehszlovák Nemzeti Front Központi Bizottsága már 1956. október 27-én kibővített elnökségi ülést tartott, és az ülés egyik fő pontja a magyarországi helyzet volt (vö. Èeskoslovenské… 1986, 515). Csehszlovákia lelkesen üdvözölte az 1956. október 30-i szovjet kormánynyilatkozatot (A Szovjetunió és a többi szocialista ország közötti baráti kapcsolatok és együttműködés fejlesztésének és további erősítésének alapjairól), viszont nagy felháborodással és félelemmel fogadta (katonai értelemben is) Nagy Imre bejelentését a Varsói Szerződésből való kilépésről, ill. a semlegességről.
Egyáltalán nem véletlen, hanem inkább elszólásféle, hogy a csehszlovák rádió egy nappal a masszív szovjet katonai beavatkozás előtt, 1956. november 3-án közvetítette Antonín Zápotocký köztársasági elnök nyilatkozatát, mely „a komoly magyar helyzetről és Izrael Egyiptom ellenes agressziójáról” (Èeskoslovenské… 1986, 516) szólt, azaz a csehszlovák vezetés tudott a készülő intervencióról. Ahogy Rainer M. János írja: „Hruscsov november 1. és 3. között tájékoztatta szövetségeseit, valamint Titót a tervezett invázióról. Egyedül Gomulka jelentett be egyértelmű ellenvéleményt. Tito, akit riadalommal töltött el a magyar forradalom demokratikus jellege, nemcsak tudomásul vette a szovjet inváziós terveket, de megígérte azt is, hogy segít a kritikus pillanatban Nagy Imre és kormánya kikapcsolásában” (Ješ 2003). Katonai segítséget a csehszlovákok is felajánlottak, de azt a szovjet vezetők stratégiai okokból elutasították. A cseh Jiøí Ješ így ír erről: „Októberben azután Csehszlovákia a magyar események idején éles katonai intézkedések foganatosításába kezdett a szlovák–magyar határon, és Antonín Novotný Moszkvában Hruscsovnak még katonai segítséget is fölajánlott a magyarok ellen. Hruscsov ezt az ajánlatott nem fogadta el, így valami más történt, amit a történészek, Isten tudja miért, nem nagyon emlegetnek. A bizonytalan szovjet vezetés október utolsó napján kiadott egy nyilatkozatot, amely szerint a népi demokratikus országokból kivonja tanácsadóit, akiknek a tevénységét kritikával illette” (Ješ 2003).
A leleményes csehszlovák kommunista vezetés 1956-ban jelesre vizsgázott internacionalista párthűségből. Sőt még azt is ügyesen kihasználta, hogy ha már katonailag nem lehetett a részese, legalább politika tőkét kovácsoljon belőle. Politikáját arra építette – és ez áll delegációja minden szavazása mögött is –, hogy a Szovjetuniónak a magyar forradalom után eminens érdeke fűződött egyrészt saját presztízsének megőrzéséhez a nemzetközi színtéren, másrészt a „rend” visszaállításához a szocialista táboron belül. Ha a magyar forradalom „rés volt a falon”, a csehszlovák delegáció mintaszerű viselkedése az ENSZ-vitában a táboron belüli töretlen szolidaritás, és a kommunista blokk ideológiai egységének aktív példája lett. Az említett felállásban működő csehszlovák delegáció, s mögötte természetesen az állami és pártvezetés, nagyon sokkal hozzájárul annak az érzetnek az elhitetéséhez, hogy a közép-kelet-európai szocialista országok egységesek, és mindig is azok voltak, ezzel eleve kilátástalanná téve számos ENSZ-beli kezdeményezést.
A 663. plenáris ülés vitája
A magyar üggyel az ENSZ Közgyűlés XI. ülésszakának 1957. február 28-i 663. plenáris ülésén is foglalkoztak. A cél eredetileg annak a jelentésnek a megvitatása volt, amelyet a Politikai Különbizottság (Special Political Committee) terjeszett a közgyűlés elé. A közgyűlés a Politikai Különbizottságot 1956. november 12-én ad hoc bizottságként állította fel, majd 1956. december 18-án állandó bizottsággá változtatta. A bizottság elnöke Selim Sarper (Törökország), alelnöke Sudjarwo Tjondronegoro (Indonézia), raportőre Sergije Makiedo (Jugoszlávia) lett. Makiedo 1957. február 28-án be is nyújtotta a Politikai Különbizottság jelentését, A/3564-es szám alatt, ám azt a közgyűlés döntése alapján nem bocsátották vitára, csupán korlátozott számú hozzászólást engedélyeztek az ügyben.
A Szovjetunió panasza amiatt, hogy az USA beavatkozik Albánia, Bulgária, Csehszlovákia, Magyarország, Lengyelország, Románia és a Szovjetunió belügyeibe, valamint amiatt, hogy az USA felforgató tevékenységet folytat ugyanezen államok ellen címmel 70. napirendi pontként napirendre tűzött szovjet kezdeményezés nem lepte meg azokat, akik nyomon követték a Szovjetunió és csatlósainak politikai stratégiáját a magyar ügy vitájában. A Szovjetuniónak két fő statégiai érdeke volt. Egyrészt, hogy az ügyet minél tágabb, generálisabb értelemben lehessen taglalni az ENSZ-ben, elmosva a probléma súlyos lokális jellegét; ez az oka, hogy noha mindenki előtt nyilvánvalóan Magyarország őszi forradalmáról szólt a vita, a szovjet kezdeményezés en bloc a térség országairól beszélt. A másik stratégiai irány „a legjobb védekezés a támadás” alapján egy olyan politikai offenzíva kezdeményzése, amelyben a vita lényege, s egyben a nemzetközi közvélemény figyelme átcsúszik a legfőbb startégiai ellenfélre, az USA-ra.
A Wan Waithayakon thajföldi herceg elnöksége alatt zajló 663. plenáris ülés során előbb Vaszilij Vasziljevics Kuznyecov szovjet ENSZ-követ, De Barros brazil szóvivő, Josef Ullrich (Csehszlovákia) és Henry Cabot Lodge (USA) szólalt fel. A szovjet képviselő előbb hosszasan ecsetelte „az USA uralkodó körei által alkalmazott ellenséges és felforgató tevékenységet” mint az USA „agresszív külpolitikájának integráns részét” (UN General… 1957, 31. pont, 1242), majd Dulles külügyminiszter sajtónyilatkozataira hivatkozva sorolta az amerikaiak mindenütt jelen lévő szervezeteit, az American Committe for Liberation, a Committe for Free Europe és a Crusade for Freedom nevű szervezeteket, melyeknek felforgató tevékenysége azt bizonyítja: „hogyan képzelik az amerikaiak a népi demokratikus államok felszabadítását” (UN General… 1957, 33. pont, 1242). Magyarország ügyében Kuznyecov az alábbiakat mondta: „A nemrégi magyarországi események különösen tisztán mutatják, mi a következménye az USA más államok belügyeibe való beavatkozási politikájának. Most bebizonyosodott, hogy a sikertelen ellenforradalmi lázadásokat Magyarországon belső reakciós elemek és külső nemzetközi imperialista körök, elsősorban pedig az USA provokálták. Bármit mondjanak itt az USA képviselői a magyar eseményekkel kapcsolatban, és terjesszenek bármilyen rágalmakat a Szovjetunió ellen, el kell ismerni, hogy a felelősség a magyarországi vérontásért és az ország gazdaságán esett kár miatt az ún. »felszabadítási« bűnös politika szerzőit és szervezőit terheli” (UN General… 1957, 38. pont, 1243).
Az ezután megszólaló De Barros először leszögezte, hogy a Szovjetunió által benyújtott A/SPC/L.14-es számú határozattervezetet a nemzeközi közösség túlnyomó része elutasítja. Történelmi érveket sorakoztatott fel arról, hogy „az USA ifjúságának virága fél évszázad során két alkalommal örömmel szelte át az óceánt, hogy meghaljon a humanista európai civilizációért”; majd azzal fejezte be, hogy: „Az az ötlet, hogy a közgyűlés ítélje el az Egyesült Államokat Albánia, Bulgária, Csehszlovákia, Magyarország, Lengyelország, Románia és a Szovjetunió belügyeibe való beavatkozás miatt, nem más, mint kísérlet a tények kiforgatására, és kísérlet a zajló történelmi folyamatok visszafordítására, amit mi időnként zavarodottsággal figyelünk” (UN General… 1957, 43., 46. pont, 1243–1244).
A csehszlovák ENSZ-küldöttnek nem lehetett egyszerű ezután megszólalnia. Nemcsak azért, mivel Csehszlovákiának folyamatban lévő Nemzetközi Bíróság-beli ügye volt az USA-val (egy 1953. márcis 10-i légi incidens miatt), hanem azért is, mert egy nyilvánvalóan lehetetlen politikai ügyet kellett megvédenie. Az alábbiakban némileg rövidítve közöljük Josef Ullrich eredetileg angol nyelvű, és természetesen a szovjet álláspont védelmében kifejtett felszólalását:
„A Politikai Különbizottság vitái során a csehszlovák delegáció számos tényt bemutatott, amelyek arról tanúskodnak, hogy az USA felforgató tevékenységet folytat és beavatkozik a Csehszlovák Köztársaság belügyeibe. A csehszlovák delegáció terjedelmes dokumentációt és más bizonyítékokat nyújtott be ezen állítások alátámasztására. […]
A csehszlovák hatóságoknak bőséges adat és bizonyíték van a tulajdonában az USA titkosszolgálati szervei által Csehszlovákia ellen végrehajtott tevékenységéről. A bizottságban a csehszlovák delegáció konkrét adatokkal szolgált a Csehszlovákia ellen elkövetett terrorista-, felforgató- és kémtevékenységről, melyet ezen szervezetek utasítására és közreműködésével hajtottak végre. A szocialista rendszerű országok elleni ellenséges tevékenység végrehajtásában fontos szerepet játszanak az úgynevezett amerikai »magán«-szerveztek, úgymint az úgynevezett Committe for Free Europe, vagy az úgynevezett Crusade for Freedom, miként az olyan rádióadó-állomások is, mint a Free Europe Committe állomás, a Szabad Európa Rádió, valamint különféle ügynökségek, amelyek a Német Demokratikus Köztársaság és mások belügyeibe való beavatkozásra specializálódtak. [Az NDK neve nem is szerepelt a szovjet határozattervezetben – V. B. megj.]
A vita során a bizottságban különösen aprólékos analízis segítségével demonstráltuk az USA Csehszlovákia és más kelet-európai ország ellen kifejtett ellenséges tevékenységét, amelyet légballonok indításával folytatnak, folyamatosan megsértve az országok légterét. Ezek a léggömbök olyan szórólapokat dobnak le a Csehszlovák Köztársaság területére, amelyek felforgató anyagokat tartalmaznak a Csehszlovákiában létező szocialista rend és a legitim kormány ellen. Az efféle úgynevezet »ballonkampányok« által az USA kormánya súlyos erőszakot követ el Csehszlovákia szuverenitása és a nemzetközi jog ellen. […]
A bizonyítékok súlya alatt az USA delegációja meg sem próbálta a bizottságban megcáfolni az ellene felhozott súlyos vádakat és állításokat. Ez nemcsak a feltárt tények igazát tanúsítja, hanem azt is, hogy az USA eltökélten folytatni kívánja felforgató tevékenységét és beavatkozási kísérleteit. A csehszlovák delegáció kötelességének érzi, hogy felhívja a közgyűlés figyelmét arra a növekvő veszélyre, mely veszélyezteti a békét és a biztonságot, s amely az imperialista körök erősödő agresszív tevékenységének következménye. […]
A csehszlovák delegáció őszintén sajnálja, hogy a szovjet delegáció által benyújtott A/SPC/L.14 sz. határozattervezet a Politikai Különbizottság által nem került elfogadásra, annak ellenére, hogy lehetetlen volt megcáfolni azokat a bizonyítékokat, amelyek az USA szocialista országok ellen végrehajtott felforgató tevékenységét mutatják. A csehszlovák delegáció hiszi, hogy a nemzetközi béke és biztonság megerősítése és a nemzetek közti együttműködés érdekében volna, ha a közgyűlés elítélné az USA ellenséges tevékenységét, és felszólítaná az USA kormányát a felforgató tevékenység és a más államok belügyeibe való beavatkozás beszüntetésére, valamint arra, hogy kapcsolatát ezekkel az államokkal az ENSZ-alapokmány alapelveivel összhangban alakítsa” (UN General… 1957, 47–52. pont, 1244).
Az Ullrich után megszólaló Lodge amerikai ENSZ-követ egyáltalán nem reagált a csehszlovák küldöttség által megfogalmazott vádakra. Felszólalásában jellemzően alig volt szól Magyarországról; helyette Kelet-Európa általános elnyomott helyzetét, és a szovjet kommunista rendszer jellegét ecsetelte bőven: „Ez az a kommunista akarat, amely az emberi agyak és testek fölötti tökéletes kontrollra irányul, amely összhangban a mélységesen materialista képlettel tagadja az ember szent természetét, s amely megmagyarázza azokat a gondolat- és információs szabadság útjában álló nagyarányú akadályokat, melyeket a Szovjetunió állított fel Kelet-Európában. A cenzúra, a rádióadások zavarása, az utazás ellenőrzése, a határőrség, a történelem átírása, a hírek meghamisítása – ezek a feltételek határozzák meg jelenleg Kelet-Európát. Ezek azok a feltételek, amelyeket a Szovjetunió szeretne a világ többi részével figyelmen kívül hagyatni vagy elfeledtetni” (UN General… 1957, 59. pont, 1245).
Az nem meglepő, hogy a magyar ügy 1956–1957-es ENSZ-vitájában Csehszlovákia a szovjet blokk oldalán alakította ki álláspontját. Az azonban csak a részletek ismeretében látható, hogy álláspontja milyen makacs, már-már ortodox jelleggel bírt, s hogy mennyire sztálinista frazeológiát alkalmazott 1957-ben(!). A csehszlovák delegáció ugyanazt a farizeus álláspontot hajtogatta, s annak szellemében szavazott, hogy a magyar események és a velük kapcsolatos intézkedések kizárólag a Magyar Népköztársaság belügyének számítanak – amit a Kádár-féle magyar küldöttség sokszor elismételt. Ma már jól látható, ami a saját korában nem volt annyira egyértemű, hogy az ENSZ-vitában az őszinte segítő szándék mellett mindvégig jelen volt egyrészt a tehetetlenség, másrészt az, hogy szinte az összes határozatba foglalt kezdeményezés kimondatlan célja minden olyan ENSZ-akció támogatása, „amelyek a magyarországi szovjet akciók leleplezésére alkalmas” (Kecskés 2003, 6). Ennek értelmében lényegében az összes nyugati kezdeményezés és az összes keleti reakció is két alapvető feltevésből indult ki: (1) senkinek nem érdeke a november 4. utáni állapot katonai erővel való megváltoztatása, ill. (2) mindenkinek érdeke a status quót a propaganda szempontjából a lehető legjobban kiaknázni, természetesen saját ideológiai irányultságával összhangban. A végeredmény: sok-sok szó, kevés cselekedet. Akármilyen furcsának is hatnak a szabad véleménycserétől idegen, determinált, azaz kollektívan eleve eldöntött álláspontok, a magyar ügy ENSZ-vitája csupán egy eleme volt a nagyobb és hosszabb ideig tartó konfliktus, a hidegháború kontextusának.
Felhasznált irodalom
Az ENSZ és Magyarország, 1957. Dokumentumok az ENSZ Ötös Bizottságának jelentése elleni magyarországi tiltakozó kampány szervezéséhez. 1995. A bevezetőt írta Pór Edit és Cseh Gergő Bendegúz. Társadalmi Szemle, 50. évf. 5. sz. 80–90. p.
Békés Csaba 1993. A magyarkérdés az ENSZ-ben és a nyugati nagyhatalmak titkos tárgyalásai, 1956. október 28.–november 4. Brit külügyi dokumentumok. In Bak János et al. (szerk.): Évkönyv 2. Budapest, 1956-os Intézet, 1993, 39–71. p.
Bereznai Aurél anyagai a Szabad Európa Rádió részére: Az ENSZ Közgyűlés Különbizottságának jelentése. Open Society Archives, http://www.osa.ceu.hu/db/fa/300-5-47-1.htm. [2006. 6. 31.].
Blaive, Muriel [é. n.] The Czechs and Their Communism, Past and Present. http://www.iwm.at [2006. 2. 25.].
Borhi László 1996. Az USA és Kelet-Európa 1948–1958. História, 18. évf. 1. sz. 3–6. p.
Borhi László 1998. Iratok az 1956–1958 közötti amerikai–magyar viszony történetéhez. http://epa.oszk.hu/00600/00617/00002/tsz98_3_4_borhi_laszlo.htm [2006. 3. 15.].
Èeskoslovenské dejiny v datech. Praha, Nakladatelství Svoboda, 1986.
Granville, Johanna 1997. Megtorlás Budapesten. Szovjet invázio és normalizáció 1956–1957. http://epa.oszk.hu/00600/00617/00001/tsz97_2_johanna_granville.htm [2006. 3. 15.].
Ješ, Jiøí 2003. K výroèí maïarských událostí roku 1956. http://www.svedomi.cz/ aktuality/a2003/npol_jej_0305_madarsko.htm [2006. 2 .5.].
Kecskés Gusztáv 2003. A NATO és az 1956-os magyar forradalom. História, 25. évf. 5–6. sz. 3–6. p.
Király Béla 1993. A magyarkérdés az ENSZ-ben: 1956–1963. In Glatz Ferenc (szerk.): A tudomány szolgálatában. Emlékkönyv Benda Kálmán 80. születésnapjára. Budapest, MTA Történettudományi Intézete, 1993, 379–381. p.
J. Nagy László 2005. Szuez–Budapest 1956. Világtörténet, 41. évf. 1 sz. (tavasz–nyár) 98–103. p.
Radványi János 1972. Hungary and the superpowers. The 1956 Revolution and Realpolitik. Stanford, Hoover Institution Press, 197. p.
Rainer M. János. 1956 A magyar forradalom Európa történetében. http://www. konzulatus.uz.ua/docs [2006. 6. 31.].
Stankovich Viktor 1989. 1956. Az ENSZ Különbizottságának jelentése. Budapest, Hunnia Kiadó
The Revolution in an International Perspective. http://www.elsa.berkeley.edu [2006. 3. 8.].
United Nations General Assembly. Eleventh Session 1957. Official Records, Plenary Meeting 663rd, Verbatim Record, Thursday, 28 February 1957.
Varga László 1992. Az ENSZ és a magyar forradalom. História, 14. évf. 8. sz. 30–36. p.
Vida István (közzét.) 1992. Amerikai követjelentések 1956-ból. Társadalmi Szemle, 47. évf. 2. sz. 77–93. p.
Yearbook of the United Nations 1956–1957. New York, Department of Public Information United Nations. http//www.un.org/documents [2006. 6. 30.]